مسکن مهر در کشور به آمار بافت فرسوده اضافه شده است

مسکن مهر در کشور به آمار بافت فرسوده اضافه شده است

http://www.bananews.ir/عضو شورای اسلامی شهر تهران عنوان کرد: متاسفانه مسکن مهر در کشورما به آمار بافت های فرسوده افزوده شده است.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir)؛ احمد مسجدجامعی در افتتاحیه همایش بین المللی سکونتگاه های فقیرنشین شهری به سوی بهسازی و بازآفرینی پایدار که در تالار مولوی دانشگاه کردستان برگزار شد، گفت: در استان های غرب کشور که مردم آن در سال چندین ماه وجود ریزگردها را تجربه می کنند چه فرقی می کند در مرکز یا حاشیه شهرها زندگی کنند.

وی با اشاره به اینکه اگر به تمامی جوانب شهرها توجه نکنیم بی شک مقابله با فقر شهری امکان پذیر نخواهد بود‌ عنوان کرد: اگر تصور شود با ساخت مسکن مناسب امکان مقابله با فقر شهری وجود دارد قطعا به بیراهه رفته ایم و شکست چنین برنامه ای حتمی است.

وی یکی از جنبه های مبارزه با فقررا ساخت مسکن‌ و همکاری و همدلی اجتماعی خواند و افزود: اکنون آمارهای متعددی از تعداد ساکنین حاشیه شهرها وجود دارد عده ای این آمار را ۱۰ میلیون تن و تعدادی هم ۱۶ میلیون نفر عنوان کردند و برای موفقیت در مقابله با فقر شهری نیاز به آمار و ارقام صحیحی است.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران افزود: عوارض ناشی از زلزله بم موجب شد که سند بهسازی و بازسازی و بهبود سکونتگاه ها به شکل مطلوبی تهیه و تدوین شود.

مسجدجامعی بیان کرد: در برنامه های چهارم و پنجم توسعه قرار براین گذاشته شد که ظرف یک دهه مسئله سکونتگاه های فقیرنشین در کشورمان حل شود که حدود ۱۵ درصد از این مسیر تاکنون پیموده شده است.

وی بیان کرد: اگر در برنامه ششم توسعه هم فرض براین باشد که دو برابر ظرفیت موجود در این سکونتگاه ها کار شود هنوز ۷۵ درصد از بافت فرسوده باقی خواهد ماند.

وی با بیان اینکه مسکن مهر از نگاه کارشناسی به بافت های فرسوده کشور افزوده شده است‌ عنوان کرد: مشکل مسکن مهر این است که الگوی واحدی برای ساخت آن در کل کشور اعمال و اجرا شد.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران اظهارداشت: اگر به ظرفیت ها و هویت های محلی در تمامی حوزه ها به ویژه ساخت مسکن توجه نشود تبعیض از بین نخواهد رفت.

مسجد جامعی بر کاهش و ازبین بردن تبعیض در جامعه تاکید کرد و گفت: حل مسئله شهر و فقرای آن نگاه جامع و کلانی را می طلبد و تمامی برنامه ها و طرح ها هم زمانی موفقیت آمیز خواهد بود که پشتوانه مردمی داشته باشد.

وی عنوان کرد: بیش از پنج دهه از طرح مباحث مربوط به سند آمایش سرزمین در کشور ما می گذرد حال این سوال مطرح است که تاکنون نتایج پژوهش های این سند به کجا رسیده و آیا به مزیت های هر استان و شهر پرداخته شده است.

وی اضافه کرد: ۷۰ درصد منابع شهرداری ها در ۸ کلان شهر کشور هزینه می شود و در دیگر شهرهای کشور تنها از ۳۰ درصد این منابع بهره مند می شوند که با چنین روندی بی شک نمی توان مانع از فقر شهری شد.

 

مهر

    نظرات