ساکنین سکونتگاه های غیررسمی در دنیا تا۳۰ سال دیگر سه برابر می شود

ساکنین سکونتگاه های غیررسمی در دنیا تا۳۰ سال دیگر سه برابر می شود

http://www.bananews.ir/نماینده برنامه اسکان بشر سازمان ملل متحد ایران گفت: اگرسیاست های پیشگیرانه در دستور کار قرار نگیرد تعداد ساکنین سکونتگاه های فقیرنشین و غیر رسمی در دنیا تا سال ۲۰۵۰ سه برابر می شود.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir)؛ سیامک مقدم در مراسم افتتاحیه همایش بین المللی سکونتگاه های فقیر نشین شهری به سوی بهسازی و بازآفرینی پایدارکه در تالار مولوی دانشگاه کردستان برگزار شد، با اشاره به اینکه جوامع مختلف در جهان با افزایش شهر نشینی روبرو هستند، گفت: در سال ۱۹۹۶ میلادی حدود ۷۵۰ میلیون نفر در سکونتگاه های فقیر نشین در سراسر جهان زندگی می کردند و این عدد امروزه به به یک میلیار نفرافزایش یافته است.

وی عنوان کرد: اگرسیاست های پیشگیرانه در دستور کار قرار نگیرد تعداد ساکنین سکونتگاه های فقیرنشین تا سال ۲۰۵۰ سه برابر می شود.

وی اظهارداشت: با افزایش فقر شهری کمبود خدمات و مسکن مناسب، سیاست ها و رویکردهای ناکارآمد و نامناسب شهری تعداد زیادی از ساکنان نقاط مختلف دنیا گزینه های محدودی برای زنذگی در مکانی غیر از سکونتگاه های فقیر نشین خواهند داشت.

نماینده برنامه اسکان بشر سازمان ملل متحد ایران افزود: این سکونتگاه ها بدلیل طیف وسیعی از عوامل مرتبط مانند رشد جمعیت، مهاجرت روستاییان به شهرها، فقر، کمبود خدمات پایه، دسترسی محدودی به بازارهای مالی، زمین و مالکیت آنها خواهند داشت.

مقدم ادامه داد: مردم محلات فقیرنشین از محرومیت های فضایی، اجتماعی و اقتصادی در مقایسه با فرصت ها و مزایای موجود در دیگر مناطق شهری رنج می برند و همواره تبعیض و محرومیت شدیدی را تجربه می کنند.

وی افزود: بر این اساس مساله سکونتگاه های غیر رسمی توجه بسیاری از متخصصان و سیاستگذاران را به خود جلب کرده است و برنامه های متقاوتی برای برخورد با این مساله در سطح بین المللی بکار گرفته شده است.

وی اضافه کرد: حل مشکلات ساکنان این سکونتگاه ها نیازمند برنامه ریزی و مشارکت میان دولت مرکزی، دولت محلی وشهرداری ها و نهادها و سازمان ها وکارشناسان است تا از این طریق پاسخی در مقابله با موانع و مشکلات موجود در این سکونتگاه ها بیابند.

نماینده برنامه اسکان بشر سازمان ملل متحد ایران بیان کرد: سازمان عمران و بهسازی بیش از گذشته برای بهبود سکونتگاه های غیر رسمی اقدامات انجام داده و در صدد تقویت ظرفیت های نهادهای محلی و منطقه ای در راستای ارتقای وضعیت سکونتگاه های فقیر نشین است.

مقدم اظهارداشت: سازمان ملل در سال گذشته آرمان های توسعه پایدار را به تصویب مجمع عمومی رساند و ارمان یازدهم آن به موضوع شهرها اختصاص یافته و بدنبال پایدار ساختن سکونتگاه های شهری است و و دولت خود را موظف می داند که در این راستا تلاش کند.

وی عنوان کرد: سیاست های پیشنهادی و نتایج این همایش در کنفرانس هبیتات ۳ مطرح و مورد استفاده قرار خواهد گرفت تا سایر کشورها هم از تجربیات و نتایج مباحث علمی عنوان شده در این همایش بهره ببرند.

 

مهر

    نظرات