باید به‌دور از شعارزدگی به روند سرمایه‌گذاری در کرمان سرعت دهیم

دستور شهردار کرمان برای جذب سرمایه‌گذار:

باید به‌دور از شعارزدگی به روند سرمایه‌گذاری در کرمان سرعت دهیم

شهردار کرمان، سازمان‌های زیرمجموعه شهرداری را نسبت به تحقق درآمد براساس بودجه مصوب، استخراج فرصت‌های سرمایه‌گذاری و کاهش هزینه‌ها موظف کرد.

به گزارش کرمان‌آنلاین، سعید شعرباف، در جلسه شورای مدیران شهرداری کرمان، با اشاره به اینکه شهرداری کرمان در حوزه سرمایه‌گذاری شرایط مناسبی ندارد و سرمایه‌گذاری در این شهر به لحاظ کمی و کیفی قابل دفاع نیست، گفت: از دلایل اصلی عدم تمایل سرمایه‌گذاران بومی برای سرمایه‌گذاری در شهر خود، این است که نتیجه‌ ملموسی از تحقق پروژه‌های سرمایه‌گذاری شهری ندیده‌اند.

وی تصریح کرد: این شرایط به شهر ضربه می‌زند؛ بنابراین، باید به‌دور از شعارزدگی، اقدام متفاوتی را شروع کنیم و کار را در حوزه سرمایه‌گذاری در کرمان، سرعت ببخشیم.

نبود نمونه‌های موفق سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف

شهردار کرمان با تاکید بر اینکه در این حوزه باید کار جدی‌تری انجام دهیم تا سرمایه‌گذاران بومی و غیربومی برای سرمایه‌گذاری در کرمان ترغیب شوند، افزود: در این خصوص باید نمونه‌های موفق سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف داشته باشیم که در حال حاضر نداریم.

شعرباف ادامه داد: بنابراین، لازم است سایر سازمان‌های شهرداری ضمن همکاری با سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی، با دید بخش خصوصی، ظرفیت‌های خود را شناسایی کنند و به‌دنبال افزایش ارزش‌افزوده باشند.

وی به دو هدف عمده سازمان‌های زیرمجموعه شهرداری اشاره کرد و با تاکید بر اینکه سازمان‌ها با این پرسش که اجرای چه ایده‌ای می‌تواند افزایش قابل توجهی در درآمد پایدار داشته باشد؟ باید کار خود را شروع کنند، گفت: درخصوص  درآمد پایدار، قابلیت‌های متعددی وجود دارد که باید به آن فکر کرد.

شهردار کرمان، شناسایی عمومی افراد سرمایه‌گذار بعد از شناسایی فرصت‌های سرمایه‌گذاری را نیز مورد انتظار دانست و افزود: فرصت‌ها باید دیده شود و کاهش در هزینه‌ها نیز مدنظر قرار گیرد.

شعرباف تاکید کرد: در ارزشیابی مثبت و منفی مدیران شهرداری، در وهله اول تحقق درآمد براساس بودجه مصوب و سپس دیدن فرصت‌های سرمایه‌گذاری و تحقق آن‌ها مدنظر است.

وی افزود: شناسایی و معرفی افراد دارای دیدگاه مطلوب اقتصادی که برای کاهش هزینه‌ها و دیدن فرصت‌های سرمایه‌گذاری و افزایش درآمد صاحب ایده هستند نیز، باید در دستور کار قرار گیرد.

پیگیری برای تدوین «اطلس سرمایه‌گذاری شهر کرمان»

معاون مالی و اقتصادی شهردار کرمان نیز در این نشست با بیان اینکه در  وضعیت اقتصادی حاکم بر جامعه، شهرداری‌ها با مشکلات مالی زیادی مواجه هستند، گفت: شهرداری کرمان با پرداخت به‌موقع حقوق کارکنان و مطالبات پیمانکاران، وضعیت بهتری نسبت به برخی شهرداری‌ها دارد، اما یکی از راه‌های برون‌رفت از مشکلات اقتصادی، سرمایه‌گذاری است.

رضا دادگرپور، سرمایه‌گذاری را قلب تپنده هر شهر دانست و افزود: در شرایط حاضر، رفتن به سمت سرمایه‌گذاری و ایجاد درآمد پایدار، امری اجتناب‌ناپذیر است و باید به‌صورت جدی در دستور کار قرار گیرد.

وی بر لزوم همکاری تمام بخش‌های شهرداری تاکید و خاطرنشان کرد: سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری، به‌تنهایی نمی‌تواند کار را پیش ببرد؛ زیرا هدف‌گذاری ما ایجاد درآمد پایدار در حوزه سرمایه‌گذاری است و در این راستا تدوین «اطلس سرمایه‌گذاری شهر کرمان» نیز در حال پیگیری است.

مسیر را برای حضور سرمایه‌گذاران ساده کنیم

محسن پوراسماعیلی، معاون شهرسازی و معماری شهردار کرمان نیز با بیان اینکه باید به ساختار قراردادها و ضمانت‌نامه‌ها و تشخیص درست نیّت سرمایه‌گذاران دقت کرد، گفت:  تحقق سرمایه‌گذاری مستلزم آن است که به سرمایه‌گذاری نگاه کلان‌تری داشته باشیم و با همگرایی و هماهنگی لازم، مسیر را برای حضور سرمایه‌گذاران، ساده
کنیم.

وحید خطیبی، معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار کرمان هم با بیان اینکه باید ریسک ورود به پروژه‌های سرمایه‌گذاری نیز مورد ارزیابی قرار گیرد، بر شناسایی سرمایه‌گذاران و تفکیک آن‌ها از یک‌دیگر تاکید کرد.

شکل‌گیری سازِکار سرمایه‌گذاری از سازمان‌های شهرداری

مدیرعامل سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری کرمان نیز با اشاره به اینکه اگر شهرداری بخواهد کار مهمی را در شهر انجام دهد، باید نیروی انسانی، زمان و هزینه را در حوزه سرمایه‌گذاری متمرکز کند، گفت: در این خصوص بررسی‌هایی را انجام داده و چارچوب مشخصی تهیه کردیم که در صورت پیشبرد امور، می‌توان آن را پایه‌گذاری کرد تا فرصت‌های سرمایه‌گذاری هدفمندانه پیش برود.

رضا خیاط‌زاده، نگاه اول به حوزه سرمایه‌گذاری را معطوف بخش‌های شهرداری به‌خصوص سازمان‌ها اعلام کرد و افزود: به‌دنبال آن هستیم تا سازِکار سرمایه‌گذاری ابتدا از سازمان‌های شهرداری شکل بگیرد و در فاز بعدی مناطق پنج‌گانه شهر کرمان در نظر گرفته شوند.

وی دلیل این اقدام را تخصصی‌تربودن سازمان‌ها دانست و از مدیران عامل سازمان‌ها خواست در مدت ۱۰ روز فرصت‌های سرمایه‌گذاری خود را استخراج کنند.

خیاط‌زاده، ارتباط با صنایع و معادن استان و استفاده از ظرفیت اتاق بازرگانی، صنایع و معاون استان برای برقراری ارتباط موثر با صنایع و معادن و ترغیب آن‌ها برای مشارکت در کارهای اجتماعی، ورزشی و فرهنگی را اقدام بعدی ذکر کرد و ادامه داد: استفاده از ظرفیت اشخاص بومی که در امور سرمایه‌گذاری صاحب تجربه هستند نیز، ازجمله اقدامات در دستور کار است که در این راستا قصد داریم تا با اعلام فراخوان و دعوت از این افراد، از تجربه آن‌ها در این زمینه بهره ببریم.

وی همچنین اعلام فراخوان شهروندی برای امور سرمایه‌گذاری از طریق مدیریت ارتباطات و امور بین‌الملل و سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری را اقدام دیگر ذکر کرد.

شناسایی فرصت‌های سرمایه‌گذاری سازمان‌ها طی ۱۰ روز آینده

مدیرعامل سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری کرمان در ادامه، هدف از تاکید بر سرمایه‌گذاری در سازمان‌های زیرمجموعه شهرداری را دسترسی و تحقق بودجه شهرداری اعلام کرد و گفت: تحقق درآمدهای کوتاه‌مدت برای تحقق بودجه مصوب و در مرحله بعد به ثمررسیدن پروژه‌های بلند‌مدت در سال‌های آینده، مدنظر است.

وی از مدیران عامل‌‌ سازمان‌ها خواست برای معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری، محوریت کار را شخصاً برعهده بگیرند و کارگروه‌های سرمایه‌گذاری را در سازمان‌ها تشکیل دهند.

خیاط‌زاده تاکید کرد: از مدیران عامل سازمان‌ها می‌خواهیم ظرف ۱۰ روز آینده فرصت‌های سرمایه‌گذاری سازمان خود را شناسایی کرده، در قالب چند پروژه تعریف کنند و به معاونت‌های شهرداری ارجاع دهند تا مورد پالایش قرار گیرد.

وی ادامه داد: در ادامه، درخصوص توجیه اقتصادی و معرفی پروژه‌‌ها در اطلس سرمایه‌گذاری و جذب سرمایه‌گذار نیز، تصمیم‌گیری خواهدشد.

خیاط‌زاده بیان کرد: هدف آن است که ظرف دوماه آینده با توجه به تعداد سازمان‌ها، حدود ۱۴ تا ۱۵ پروژه کارشناسی‌شده، به سمت سرمایه‌گذاری پیش برود تا بتوانیم فراخوان‌ آن‌ها را برای جذب سرمایه‌گذاری، منتشر کنیم.

ضرورت توجه به نظرات انبوه‌سازان

در ادامه این جلسه، توجه به سرمایه‌گذاری از طریق انبوه‌سازی نیز ازسوی رامین امیرمداح، شهردار منطقه دو شهر کرمان، مورد تاکید قرار گرفت و پیشنهاد داده شد تا جلسه‌ای با حضور انبوه‌سازان برگزار شود.

در این خصوص شهردار کرمان پیشنهاد داد نظرات انبوه‌سازان درخصوص فرایندهای سرمایه‌گذاری مطرح، و پیش‌نویسی از خواسته‌های آن‌ها تهیه شود.

لینک اصل خبر در سایت شهرداری کرمان

    منبع خبر

    شهرداری کرمان

    شهرداری کرمان

    شهرداری کرمان یک شهرداری در شهر کرمان می باشد

      نظرات