بنانیوز، اخبار صنعت ساختمان

پنج شنبه، ۲۷ مهر، ۱۳۹۶ | Thursday, 19 October , 2017
بنر تبلیغاتی کاوش

زشتی شهر و نقاشی های دیواری بی کیفیت

کد خبر: 18763 Print This Post
۱۶ مهر ۱۳۹۰ | ۰۹:۰۸
زشتی شهر و نقاشی های دیواری بی کیفیت

http://www.bananews.ir/یک هنرمند نقاش معتقد است اکثر نقاشی‌های دیواری شهر، کیفیت نامطلوبی دارند و به زشتی شهر افزوده‌اند.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) غلامعلی طاهری هنرمند نقاش در گفتگو با مهر درباره نقاشی‌های دیواری توضیح داد: نقاشی‌های دیواری در کشور به خصوص شهر تهران به دو دسته عمده تقسیم می‌شوند. یکی به شهدا و فرهنگ ایثار و شهادت می‌پردازد و دیگری هم درباره موضوعات اجتماعی است. حال ابتدا باید به این سئوالات که نقاشی دیواری اساسا در کشور چه جایگاهی دارد و سابقه‌اش از کجا شروع می‌شود و وجود آن چه ضرورتی دارد پاسخ داده شود، آنگاه درباره کیفیت آن‌ها سخن بگوییم.

وی ادامه داد: نقاشی دیواری به صورت آکادمیک تعریفی دارد که به هر حال دانشجویانی که رشته نقاشی را می‌گذرانند با تعریف آن آشنا هستند. اکنون آنچه که تحت عنوان نقاشی دیواری رخ می‌دهد هیچ ربطی به تعریف کلاسیک نقاشی دیواری ندارد. اگر چه با همین شیوه‌ای که انجام می‌شود اگر آن را هم تحت عنوان گرافیک محیطی بپذیریم، در راستای تعریف نقاشی دیواری در جهان قرار نمی‌گیرد. چون اصرار شهرداری و سازمان زیباسازی این است که که تمام دیوارهای تهران نقاشی شود در حالی که اصلاً چنین ضرورتی وجود ندارد. اگر آثاری معدود از سوی هنرمندان پرتوان طراحی و اجرا شود، مسلماً تاثیر آن بسیار بیشتر از آن چیزی است که ما شاهدش هستیم.

وی به ضرورت حرکت نقاشی دیواری با الگوی شهرسازی اشاره کرد و گفت: هم‌اکنون شهرداری مطابق نقشه راه معماری شهری پیش نمی‌رود و طرح جامع گسترش تهران را نادیده گرفته است. از همین رو بسیاری از دیوارهای شهر تهران زشت شده است و می‌خواهیم با نقاشی دیواری آنها را زیبا کنیم که این کار، امری غیرممکن است و این آثار به ایجاد تشویش و شلوغی تصویری می‌انجامد.

این هنرمند با اشاره به تاریخچه نقاشی دیواری در دنیا اشاره کرد و در ادامه افزود: حتی ما در دوران قاجار هم نقاشی‌های دیواری ارزشمندی داشتیم. اما در دوران پهلوی نقاشی‌ها تبدیل به تبلیغات کالا شد و این مسیر به بی‌راهه رفت. بعد از انقلاب اسلامی هم از سوی هنرمندان به صورت خودجوش آثاری کار شد که کیفیت خوبی داشتند اما در ادامه، این کار به دست سازمان‌ها افتاد و کار دوباره به تبلیغات کشیده شد.

وی ادامه داد: اکنون پس از گذشت این سال‌ها، ما امکانات و نقاشان زیادی داریم که انتظار می‌رود حاصل کارشان به صورت مستقیم با افکار عمومی و احساسات مردم سر و کار داشته باشد. اگر یک نقاشی در گالری باشد من مختار هستم آن را ببینم یا نبینم، اما وقتی روی دیوار می‌رود من به اجبار آن را خواهم دید. بنابراین نقاشی دیواری اهمیتی دوچندان می‌یابد.

طاهری درباره کیفیت نقاشی‌های دیواری شهر تهران گفت: شخصاً باید بگویم کیفیت این نقاشی‌ها را به دلیل شتابزدگی با کمیت بالا و نازل بودن توقع سفارش‌دهنده که به هیچ‌وجه در پی آثار فاخر نیستند و از هنرمند درجه یک استفاده نمی‌کند، مطلوب نمی‌بینم.

وی با بیان اینکه بسیاری از دیوارهای شهر ما به نقاشی دیواری نیاز ندارند، ابراز کرد: اگر منظور ما از نقاشی‌ دیواری، زیباسازی است، مسطح کردن یک دیوار هم به زیبایی محیط می‌انجامد. بسیاری از آثاری که نقاشی شده‌اند، ارتباطی با فضای اطراف ندارند و ناهمگونی را در فضا ایجاد می‌کنند. حتی برخی از این آثار، به لحاظ مفهومی، برای مخاطب بدآموزی دارد.

طاهری ادامه داد: نباید اصرار داشته باشیم که حتماً روی همه دیوارها نقاشی کنیم. اما برای آنکه فضای بصری شهر را چشم‌نواز و مفرح کنیم و مردم روحیه شاد پیدا کنند و با امیدواری و انگیزه بیشتری پیدا کنند باید هنرمندان مجرب و کاربلد طرح‌های خوب و درجه‌ یک اجرا کنند. در نتیجه نود درصد نقاشی‌هایی که امروز روی دیوارها کشیده شده است باید پاک شود به جای آن رنگ ساده بزنند تا از آلودگی تصویری نجات پیدا کنیم.

این هنرمند نقاش با اشاره به نقاشی‌های مربوط به چهره شهدا در شهر گفت: من اعتقاد دارم برای دلاوری‌ها و جانبازی‌هایی که جوانان این مملکت برای سربلندی کشور انجام داده‌اند یادمان‌های ماندگاری در سطح شهر داشته باشیم تا همواره در ذهن عابران زنده باشند نه اینکه با کارهای دیواری که به جای زیبانگاری؛ زشت‌نگاری شده‌اند شأن آنها را کاهش دهیم. بسیاری از این آثار از مواد غیرمرغوب استفاده می‌شوند و بعد از مدتی دچار فرسودگی می‌شوند. اینها پاسخگوی جامعه و در حد مقام شهدای ما نیست.

وی افزود: گاهی در نقاشی‌های دیواری، طرح‌های خوبی ارائه شده اما اجرای آنها خام بوده است. به عقیده من در این زمینه باید تجدیدنظر شود. نقاشی‌ها و مجسمه‌های شهری باید براساس طرح جامع شهری پیش بروند. اگر می‌بینیم که در نقاشی‌های دیواری و مجسمه‌های شهری آشفتگی وجود ندارد، نشان از نبودن مدیریت واحد در شهرداری است. ما کشوری غنی به لحاظ فرهنگی و مالی هستیم بنابراین برای ایجاد کارهای ماندگار و به اندازه بنای فرهنگی کشورمان هزینه کنیم.

 

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کانال تگرام اخبار عمران، معماری و شهرسازی نمایشگاه صنعت ساختمان انجمن بتن ایران انجمن تونل ایران انجمن مهندسی زلزله ایران انجمن مهندسی عمران ایران برنامه معماری سفید شبکه آموزش بنیاد معماری انقلاب اسلامی انتشار اخبار صنعت ساختمان جشنواره ملی معماری ایران سازمان غیر دولتی جمعیت کاهش خطرات زلزله ایران ژورنالها و محلات علمی مهندسی عمران مسابقات سازه ماکارونی سازمان نظام مهندسی هم اندیشی ملی معماری اسلامی
برچسب‌ها