بنانیوز، اخبار صنعت ساختمان

چهارشنبه، ۷ تیر، ۱۳۹۶ | Wednesday, 28 June , 2017
بنر تبلیغاتی کاوش

کارچاق‌کن‌ها را به شهرداری معرفی کنید

کد خبر: 2278 Print This Post
۱۳ دی ۱۳۸۹ | ۰۷:۱۵
کارچاق‌کن‌ها را به شهرداری معرفی کنید

www.BanaNews.irگلایه شهروندان از پیشنهادهای چند میلیونی واسطه‌ها برای انجام سریع خدمات شهری در ازای معطلی در سیستم

معاون شهردار تهران از شهروندانی که در جریان رسیدگی به کار خود در شهرداری به «کارچاق‌کنان» برخورد می‌کنند در خواست کرد تا با معرفی این افراد، از بروز فساد اداری در نهاد مدیریتی پایتخت بکاهند. هیربد معصومی‌وعده داد در صورت دریافت هر گونه گزارش از سوی رسانه‌ها یا مردم در این زمینه‌، مسوولان شهرداری بلافاصله موضوع را پیگیری و با افراد خاطی حتی تا مرحله اخراج برخورد کنند.

به گزارش بنانیوز به نقل از دنیای اقتصاد، معصومی در عین حال گفت: شهرداری تهران از طریق فراخوان به شهروندان برای اعلام و گزارش در مورد تخلفات اداری، از طریق نظام الکترونیک و فن‌آوری اطلاعات نیز اقدام به کاهش رابطه بین شهروندان و کارمندان که گاهی موجب اجرای امور از طریق غیرقانونی می‌شود، می‌کند.

بر اساس تازه‌ترین آماری که شهرداری تهران در این مورد اعلام کرده است به‌کارگیری راهکارهایی از جمله افزایش شفاف‌سازی‌، افزایش پاسخگویی به نهادهای نظارتی و مردم و کاهش دخالت کارمندان در تصمیم‌گیری‌ها و اجرای امور طی ۵ سال گذشته، میزان بروز تخلفات در شهرداری را ۷۹ درصد کاهش داده است.

ناصر امانی‌، رییس ستاد مبارزه با فساد اداری در شهرداری تهران در این مورد گفت: تعداد موارد تخلف اداری کارمندان شهرداری از ۶۵۰ مورد در سال ۸۵ به ۹۰ مورد در سال جاری کاهش یافته است.

به گفته امانی از آن جایی که ۷۰ درصد مراجعات مردم به شهرداری مربوط به معاونت شهرسازی می‌شود، بیشترین تخلفات نیز در این بخش رخ می‌دهد به‌طوری که در سال ۸۵‌، ۴۰۰ مورد تخلف در این بخش رخ داده بود و امسال نیز تخلفات در حوزه شهرسازی ۴۰ مورد از کل موارد گزارش شده را شامل می‌شود.

معاون امور شهرسازی و معماری شهرداری تهران نیز ضمن تایید وجود افرادی تحت عنوان کارچاق کن‌، این گروه از افراد را شامل سودجویانی عنوان کرد که با پیشنهادهای غیرقانونی به مراجعان، در ازای دریافت مبالغ هنگفت به آنها قول ر سیدگی به امور را از راه‌های کوتاه‌تر و تاثیرگذار‌تر می‌دهند.

به گفته معصومی ‌این کارچاق‌کن‌ها نه تنها در بسیاری از موارد توانایی عمل به وعده‌های خود را ندارند، بلکه خیلی از آنها کلاهبردارانی هستند که از ناآگاهی احتمالی برخی مراجعان نسبت به قوانین، سواستفاده می‌کنند.

معاون شهردار تهران از مردم درخواست کرد در صورت دریافت چنین پیشنهادهای غیرقانونی‌، به واحد حراست شهرداری گزارش دهند یا بی‌درنگ به پلیس زنگ بزنند تا با دستگیری افراد خاطی برای سایر کارمندان شهرداری نیز درس عبرتی شود. وی که معتقد است زمانی مدیر پاسخگو می‌شود که شهروند نیز متعهد به وظایف شهروندی خود باشد، به این نکته اشاره کرد که اگر شهروندان به دنبال راه‌های غیرقانونی برای انجام امور خود از جمله دریافت پروانه ساخت و پایان‌کار نباشند‌، کارچاق‌کن‌ها نیز به خود اجازه جولان‌دهی در شهرداری را نمی‌دهند. معصومی ‌تاکید کرد که با تمام اینها‌، با راه اندازی دفاتر خدمات الکترونیک و برون سپاری کارها به خارج از شهرداری‌، ارتباط ارباب رجوع با کارمندان قطع و به این‌ترتیب بروز تخلفات اداری نیز به حداقل ممکن می‌رسد. معصومی همچنین اعلام کرد که به خاطر برون سپاری تمام امور شهرسازی به دفاتر خدمات الکترونیک سطح شهر‌، به زودی درهای معاونت شهرسازی شهرداری‌های مناطق ۲‌۲‌گانه شهرداری به روی مراجعات برای چنین اموری بسته خواهد شد.

البته در حالی شهرداری تهران در تلاش است تا با توسل به نظام الکترونیک و فن‌آوری اطلاعات از میزان بروز تخلفات اداری بکاهد که در این مورد دو معاون این نهاد خدماتی که بیشترین ارتباط را با این گونه تخلفات دارند، نظرات مختلفی در مورد نتایج تاثیر به کارگیری نظام الکترونیک در کاهش اعمال غیرقانونی ابراز می‌کنند.از یک سو معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران با این ادعا که دفاتر خدمات الکترونیک قادر به انجام تمام امور شهرسازی از جمله صدور پروانه و پایانکار ساختمان هستند، خبر از قطع رابطه ارباب رجوع و کارکنان شهرداری می‌دهد اما از سوی دیگر معاون اداری و مالی شهرداری به این دفاتر با اندکی ‌تردید می‌نگرد.

حسین محمدپورزرندی با این توضیح که روند صدور پروانه ساخت و پایان کار جزو پیچیده‌ترین وظایف اجرایی شهرداری است، تاکید کرد که هنوز دفاتر خدمات الکترونیک نمی‌توانند به طور کامل به اعتراض‌ها و پیچیدگی‌های احتمالی در روند صدور این پروانه‌ها رسیدگی کنند و هنوز شهروندان نیاز به مراجعه به شهرداری دارند.

این دو معاون شهرسازی و مالی شهرداری تهران امیدوارند که با قوت گرفتن دفاتر خدمات الکترونیک از یک سو امور اجرایی مربوط به شهروندان با سرعت و نظم بیشتری انجام شود و از سوی دیگر از بروز تخلفات اداری حاصل از ارتباط مستقیم ارباب رجوع و کارمندان باز هم کاسته شود.

 

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کانال تگرام اخبار عمران، معماری و شهرسازی نمایشگاه صنعت ساختمان انجمن بتن ایران انجمن تونل ایران انجمن مهندسی زلزله ایران انجمن مهندسی عمران ایران برنامه معماری سفید شبکه آموزش بنیاد معماری انقلاب اسلامی انتشار اخبار صنعت ساختمان جشنواره ملی معماری ایران سازمان غیر دولتی جمعیت کاهش خطرات زلزله ایران ژورنالها و محلات علمی مهندسی عمران مسابقات سازه ماکارونی سازمان نظام مهندسی هم اندیشی ملی معماری اسلامی
برچسب‌ها