طبق جلسات هیئت‌وزیران در تاریخ 1392/12/28 و 1389/7/27 و براساس پیشنهادهای مشترک وزارتخانه‌های نیرو و امور اقتصادی و دارایی، به استناد ماده (13) قانون اجراي سیاست‌های كلي اصل 44 قانون اساسي (مصوب 1368) و ماده‌واحده قانون استفساريه در خصوص اختيار اصلاح اساسنامه سازمان‌ها، شرکت‌ها و مؤسسات دولتي و وابسته به دولت (مصوب 1377)، اساسنامه «شركت سهامي سازمان توسعه برق ايران» را به «شركت مادر تخصصي توليد نيروي برق حرارتي» اصلاح و تصويب كرد. با تائید این اساسنامه در تاریخ 12/11/1393 توسط شورای نگهبان روند تبدیل سازمان توسعه برق ایران به شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی وارد مرحله نهایی گشت و این شرکت در تاریخ 1394/7/15 فعالیت رسمی خود را آغاز کرد.

      شرکت تولید نیروی برق خراسانبه‌عنوان یکی از پانزده شرکت تابعه شرکت مادر تخصصی برق حرارتی، مالکیت نیروگاه‌های شهید کاوه و گازی قائن را بر عهده دارد.شرکت در ابتدای سال 1395 با جذب تعدادی از کارکنان متخصص و باتجربه شرکت برق منطقه‌ای خراسان تأسیس گردید. این شرکت، همچنین کار نظارت بر نیروگاه‌های دولتی و خصوصی منطقه را به عهده دارد.


 
تقسیم بندی انواع نیروگاههای منطقه که در حال بهره‌برداری می‌باشند، به شرح ذیل است.


 
نیروگاههای دولتی: نیروگاه سیکل ترکیبی شهید کاوه، نیروگاه گازی قائن
نیروگاههای ماده 27: نیروگاه سیکل ترکیبی شیروان
نیروگاههای خصوصی: نیروگاه مشهد، نیروگاه توس، نیروگاه شریعتی، نیروگاه سیکل ترکیبی فردوسی، نیروگاه خیام و نیروگاه بادی بینالود
همچنین نیروگاه‌های در حال نصب منطقه خراسان عبارت‌اند از:
نیروگاه شمس سرخس، نیروگاه راشد، نیروگاه ابن یمین و نیروگاه طبس