بنانیوز، اخبار صنعت ساختمان

چهارشنبه، ۲ خرداد، ۱۳۹۷ | Wednesday, 23 May , 2018
بنر تبلیغاتی کاوش

افزایش ۱۵ درصدی بودجه راهسازی کشور در سال آینده

کد خبر: 21841 Print This Post
۲۸ آذر ۱۳۹۰ | ۰۸:۵۳
افزایش ۱۵ درصدی بودجه راهسازی کشور در سال آینده

http://www.bananews.ir/معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر استفاد ه از ظرفیت ۳۶ میلیارد یورویی در ساخت زیربناهای حمل ونقل کشور از سوی بخش خصوصی خبرداد: پیش بینی می‌شود در بودجه سال آینده شاهد افزایش ۱۵ درصدی بودجه راهسازی کشور باشیم.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت راه و شهرسازی ، مهندس احمد صادقی در نشست خبری که در نمایشگاه بزرگ راه و شهرسازی و صنایع وابسته برگزار شد، با اشاره به استفاده از اوراق مشارکت برای توسعه زیرساخت‌ها اظهار داشت: در بخش بند «ب» انتشار اوراق مشارکت ۴ هزار میلیارد تومان و بند «الف» ۲۰ هزار میلیارد تومان در بخش حمل‌ونقل پیش بینی شده است اما ما به دنبال اصلاح آن بودیم.

وی تصریح کرد: اخیراً وزارت راه جلسه‌ای با رئیس جمهور داشته که مقرر شد در اولین جلسه شورای پول و اعتبار موضوع اصلاح انتشار اوراق بررسی شود که امیداست فروش بیش از ۱۸ هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت در سال، محقق شود.

مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه‌ زیربناهای حمل و نقل گفت‌:‌ عوارض منتاسب باهزینه‌‌های آزاد راه دریافت می‌شود بنابراین سرمایه گذار حداقل سود مورد نیاز را تامین شود.

وی افزود:‌ آزاد راه قدیمی اغلب توسط دولت ساخته می‌شود و یا دوران مشارکت آنها به اتمام رسیده بود که به همین دلیل میزان عوارضی آنها کم است و با افزایش هزینه‌‌ها قطعا از این قبیل عوارض آزاد راه‌ها نیز افزایش می‌یابد.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد:‌ دریافت عوارض یک هزار و ۵۰۰ تومان در آزاد راه تهران- پردیس انقلاب بزرگی در اخذ عوارض بود و حتی کمیسیون اقتصادی مجلس نیز از موضوع اخذ عوارض در راستای جذب بخش خصوصی استقبال کرد.

مهندس صادقی با بیان این مطلب که امروزه یکی از شاخص های توسعه جوامع بشری حمل و نقل است، گفت: این صنعت به عنوان پایه اصلی سایر بخش ها نقش بزرگی در تسریع روند کاری آنها دارد.

وی در همین رابطه افزود: شما تجسم کنید اگر حمل و نقل سریع و کارا نداشته باشید نمی توانیم کالاهای تولید شده در بخش کشاورزی و صنعت بهداشت را به سایر نواحی منتقل و سوادآموزی و بهداشت را به دیگر نقاط کشور منتقل کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این مطلب که در دولت نهم و دهم انقلاب بزرگی در صنعت حمل و نقل کشور رخ داده است، اظهار کرد: ما حدود هشت هزار کیلومتر راه آهن در دست احداث داریم که با کمک مهندسین ایرانی در حال ساخت است.

وی همچنین از احداث ۲۲۰۰ کیلومتر آزادراه، پنج هزار کیلومتر راه اصلی و پنج هزار کیلومتر بزرگراه در دست احداث خبر داد و گفت: این حجم کارهای در دست احداث پس از انقلاب اسلامی در ایران بی سابقه است.

صادقی اضافه کرد: بی شک این حجم بالای توسعه زیرساخت ها در دولت نهم و دهم تنها با بودجه دولتی امکانپذیر نیست و یکی از سیاست های ما استفاده از بودجه بخش خصوصی به سرمایه گذاری در این بخش هاست.

وی در همین رابطه از ارائه بسته های تشویقی به بخش خصوصی خبر داد و تصریح کرد: در بودجه ۹۱ با ارائه تبصره ای تلاش شده است که امکان حضور سرمایه گذاران بخش خصوصی در بخش حمل و نقل فراهم شود و همه سرمایه گذاران قادر باشند از تسهیلات ارزان قیمت صندوق توسعه ملی استفاده کنند.

مدیرعامل شرکت ساخت یکی از انگیزه‌های برگزاری نمایشگاه راه و شهرسازی و صنایع وابسته را هدف راهبردی وزارت راه و شهرسازی در ارتباط میان بخش خصوصی، مردم و سرمایه گذاران با بخش دولتی عنوان کرد و گفت: شرکت ساخت در همین رابطه بیش از ۳۰ میلیارد یورو بسته های متنوع سرمایه گذاری در قالب زیرساخت های ریلی، آزادراهی برای سرمایه گذاران ترتیب داده است.

صادقی در پاسخ به خبرنگاری که از او پرسشی را درباره زمان توزیع اوراق مشارکت پرسیده بود، گفت: دلیل تاخیر ما در توزیع این اوراق این بود که سایر وزارتخانه ها با مشکلاتی در این زمینه مواجه شدند و ما تلاش کردیم که راه حل هایی را جهت رفع این مشکلات داشته باشیم و سپس اوراق را منتشر کنیم.

وی در همین رابطه ادامه داد: در اولین جلسه شورای پول و اعتبار در این خصوص صحبت شده و قرار بر این است که مشابه سال قبل حدود ۱۸ هزار میلیارد ریال این اوراق توزیع شود.

در خصوص افزایش عوارض بزرگراه ها نیز معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: بخش خصوصی که در احداث آزادراه‌ها مشارکت می کند باید نسبت به برگشت سرمایه خود اطمینان حاصل کند.

وی آزادراه های ارزان را، آزادراه هایی دانست که پیشتر توسط دولت ساخته شده است دانست و اظهار کرد: طبیعی است اگر می خواهیم آزادراه مناسب داشته باشیم باید هزینه های آن را بپردازیم و حساسیت ها از این بخش برداشته شود.

صادقی افزایش این هزینه ها را ناشی از قیمت واقعی حمل و نقل ارزیابی و تصریح کرد: نباید بگذاریم سرمایه گذار از مشارکت در بخش حمل و نقل پشیمان شود بلکه ما باید مشوق بخش خصوصی در این بخش باشیم، ضمن اینکه شما توجه داشته باشد که با احداث این آزادراه ها در مصرف سوخت صرفه جویی می شود.

وی در همین رابطه عملیات صورت گرفته در بزرگراه پردیس را یک انقلاب بزرگ دانست و افزود: در گفت و گویی که با نمایندگان مجلس شورای اسلامی درباره این امر داشتیم، قرار بر این شد که کار ساخت بزرگراه ها به این ترتیب ادامه پیدا کند.

مدیرعامل شرکت ساخت در پاسخ به پرسش خبرنگاری که از او درباره تغییر مسیر آزادراه تهران- شمال پرسیده بود، گفت: مطالعات ابتدایی این آزادراه حدود ۲۰ سال پیش انجام شد و طبیعی است که تغییراتی در آن داده شود هر چند که ما الان نمی توانیم بگوییم که مسیر تغییر پیدا می کند یا خیر.

وی همچنین درباره توجه گسترده تر به توسعه راه ها و آزادراه ها در مقابل خطوط راه آهن اظهار کرد: صنعت ریلی در ایران جوان است در حالی که آزادراه ها قدمت و پیشینه بیشتری در کشور دارند. علاوه بر این دولت تعهداتی را در برابر پروژه های نیمه تمام حس می کند و طبیعی است که ابتدا این پروژه ها باید کامل شوند.

صادقی افزود: ۹۵ درصد حمل و نقل در ایران جاده ای است و ما تصادفات زیادی داریم که بر طبق برنامه باید سالانه ۱۰ درصد از حجم تصادفات را کاهش دهیم، اما در کنار آن ما تلاش می کنیم که حمل و نقل ریلی را با مشارکت بخش خصوصی توسعه دهیم.

وی در همین رابطه به مشارکت با کشور روسیه در خصوص راه آهن رشت – آستارا اشاره کرد و گفت: با توافق های صورت گرفته ۷۵ درصد این پروژه با مشارکت روسیه و ۲۵ درصد آن توسط ایران احداث می شود، در کنار آن محور ریلی قزوین به رشت نیز توسط متخصصین داخلی در حال ساخت است.

مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه‌ زیربناهای حمل و نقل گفت: ساخت راه آهن چابهار به مشهد با اجرای احداث چابهار به ایرانشهر آغاز شده است ضمن آنکه اولویت ما تا زاهدان است و در سال جاری ۱۴ میلیارد تومان برای ساخت این مسیر هزینه کردیم و در سال ۹۱ اعتبار بیشتری برای آن اختصاص خواهیم داد.

صادقی درباره محورحرم تا حرم نیز گفت: این پروژه در سه قطعه ساخته می شود که تاکنون ۱۰۰ کیلومتر آن در مرحله پایانی است و بقیه آن از طریق اوراق مشارکت انجام می شود.

وی همچنین تعامل سیستم بانکی را در پروژه های مسکن و شهرسازی و راه و ترابری قابل تحسین خواند و گفت: حمایت بانک مسکن از پروژه مسکن مهر بی نظیر بوده و این امر موجب احداث بیش از یک میلیون واحد مسکونی به شکل سالانه و به این ترتیب ثبات بازار مسکن در ایران شده است که امیدواریم این سیستم در بخش راهسازی نیز به همین اندازه فعال عمل کند.

مدیرعامل شرکت درباره محور اردبیل به سرچم گفت: اردبیل به لحاظ توپوگرافی در منطقه سخت و کوهستانی واقع شده است ؛ پیش از احداث این راه، برای حمل و نقل به ناچار باید از راه گردنه حیران و سپس محور پرترافیک آستارا به قزوین استفاده می شد اما با ساخت این راه علاوه بر کوتاه شدن زمان سفر به میزان دو ساعت افراد می‌توانند از مسیر ایمن‌تری عبور کنند.

وی در پاسخ به خبرنگاری که از او درباره مطالبات بخش خصوصی از دولت در بخش راهسازی پرسید، پاسخ داد: تاکنون ۵/۶۴ درصد از مطالبات پیمانکاران پرداخت شده و ما امیداریم با تخصیص اعتبار بتوانیم بقیه مطالبات را نیز پرداخت کنیم.

صادقی با اشاره به اینکه بر طبق برنامه پنج ساله باید ۸۲۰۰ کیلومتر راه آهن، ۲۲۰۰ کیلومتر آزادراه، ۵۰۰۰ کیلومتر بزرگراه و ۲۲۰۰ کیلومتر راه اصلی احداث و بازسازی می‌شود، گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۰ تا ۱۵ درصد این هدف انجام شده و ما نزدیک به ۵۰ تا ۶۰ درصد برنامه سالانه خود را کامل کرده ایم.

وی افزود:‌ در سال جاری ۴۵۰ کیلومتر راه‌آهن به بهره‌برداری می‌رسد؛ همچنین ۴۰۰ کیلومتر آزاد راه، ۵ هزار کیلومتر بزرگراه، ۳ هزار کیلومتر راه اصلی نیز تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد که از این رقم تا کنون ۲۴۶ کیلومتر آزاد راه، ۱۵۰ کیلومتر خط آهن، ۲ هزار کیلومتر بزرگراه و ۱۵۰۰ کیلومتر راه اصلی به بهره‌برداری رسیده است.

وی افزود: هدف ما احداث نزدیک به ۱۰۰۰ کیلومتر راه آهن به شکل سالیانه است که ما برای این مقدار بودجه نداریم و باید از بخش خصوصی کمک بگیریم.

وی همچنین فرهنگ سازی و همکاری های فرابخشی در حوزه حمل و نقل جاده ای را مورد تاکید قرار داد و خاطرنشان کرد: ما باید عامل اجتماعی را در تصادفات جاده ای که سالانه جان ۲۰ تا ۲۵ هزار نفر را می گیرد مورد توجه قرار دهیم و این امر مشارکت وزارتخانه های کشور، فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش، بهداشت و راه و شهرسازی را می طلبد تا بتوانیم از ۷۰ درصد این تصادفات جلوگیری کنیم.

وی خاطرنشان کرد: از مرکز اردبیل مسیر اردبیل – سرچم به طول ۱۱۷ کیلومتر از نقطه سرچم به آزاد راه زنجان – تهران متصل می شود.

وی با بیان اینکه این مسیر ۹ دستگاه تونل دارد خاطر نشان کرد: هزینه اجرای این پروژه ۲ هزار میلیارد ریال بود که روز آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه‌ زیربناهای حمل و نقل تاکید کرد: باند دوم این مسیر نیز در دست مطالعه است.

نمایشگاه بزرگ راه و شهرسازی از روز گذشته (شنبه) در مصلی بزرگ امام خمینی (ره) آغاز شده و تا ۲۹ آذر ماه ادامه دارد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کانال تگرام اخبار عمران، معماری و شهرسازی نمایشگاه صنعت ساختمان انجمن بتن ایران انجمن تونل ایران انجمن مهندسی زلزله ایران انجمن مهندسی عمران ایران برنامه معماری سفید شبکه آموزش بنیاد معماری انقلاب اسلامی انتشار اخبار صنعت ساختمان جشنواره ملی معماری ایران سازمان غیر دولتی جمعیت کاهش خطرات زلزله ایران ژورنالها و محلات علمی مهندسی عمران مسابقات سازه ماکارونی سازمان نظام مهندسی هم اندیشی ملی معماری اسلامی
برچسب‌ها