بنانیوز، اخبار صنعت ساختمان

پنج شنبه، ۲ شهریور، ۱۳۹۶ | Thursday, 24 August , 2017
بنر تبلیغاتی کاوش

رشد ۳۸ درصدی ترانزیت کالا از ایران

کد خبر: 1475 Print This Post
۳۰ آذر ۱۳۸۹ | ۱۲:۱۶
رشد ۳۸ درصدی ترانزیت کالا از ایران

تهران – سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران از رشد ۳۸ درصدی ترانزیت کالا از ایران به دیگر کشورها در هشت ماه امسال خبر داد.

به گزارش بنانیوز به نقل از سازمان توسعه تجارت ایران ایران، ‘حمید صافدل ‘ درهمایش ملی ترانزیت در مسیر توسعه گفت: در هشت ماه سال جاری حدود هفت میلیون تن کالا ترانزیت شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر وزنی ۵۳ درصد رشد داشته است.

وی اظهار داشت: در سال ۸۸ نیز حدود هفت میلیون تن کالا به ارزش ۲۴٫۶ میلیارد دلار از جمهوری اسلامی ایران به خارج ترانزیت شده که نسبت به سال ۸۷ از نظر وزنی ۱۹ درصد و از نظر ارزش ۲۸ درصد افزایش را نشان می دهد.

صافدل از چین، ترکمنستان، ازبکستان، ترکیه و امارات متحده عربی را مهمترین کشورهایی نام برد که کالاهای آنها از قلمرو جمهوری اسلامی ایران در سال گذشته ترانزیت شده و افزود:‌ به طور کلی سهم پنج کشور در ترانزیت ایران ۵۷ درصد بوده است.

www.BanaNews.irسرپرست سازمان توسعه تجارت ایران تصریح کرد: در نیمه نخست امسال نیز حدود پنج میلیون تن کالا از خاک ایران به خارج ترانزیت شد که سهم عراق در این میان ۱۹ درصد، چین ۱۵ درصد، ترکمنستان ۱۲ درصد و امارات هشت درصد بود که بیشترین سهم ترانزیت از مسیر ایران را کشورهای یاد شده داشتند.

وی با بیان اینکه هنوز آمار دقیقی در زمینه نقش ترانزیت در ایجاد اشتغال در کشور وجود ندارد افزود: بر اساس گزارش های اعلام شده در سال گذشته به ازای هر یک میلیون تن کالای ترانزیت شده از قلمرو ایران برای ۲۰ هزار نفر به طور مستقیم و غیرمستقیم اشتغال ایجاد شده است .

مقام مسئول در سازمان توسعه تجارت افزود:‌با ترانزیت ۱۰ میلیون تن کالا از قلمرو ایران حدود ۲۰۰ هزار فرصت شغلی ایجاد می شود که باید اقدامات لازم در این زمینه صورت گیرد.

صافدل ارزش تولید ناخالص داخلی جمهوری اسلامی ایران را بر اساس محاسبات صندوق بین المللی پول در سال ۲۰۰۹ ، ۳۴۳ میلیارد دلار ذکر کرد و گفت: ارزش کالای ترانزیت شده در سال گذشته حدود ۲۵ میلیارد دلار است که این رقم حدود هفت درصد تولید ناخالص داخلی را تشکیل می دهد.

وی ادامه داد: اگر رقم یاد شده حداقل ۲۰ درصد ارزش کالاهای ترانزیتی فرض شود سهم ترانزیت در تولید ناخالص ملی کشور ۱٫۵درصد خواهد بود که رقم قابل توجهی است و به خوبی اهمیت این بخش را در درآمدزایی برای اقتصاد کشور نشان می دهد.

سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران ، ترانزیت را مشتمل بر حمل و نقل زمینی، هوایی، دریایی یا ریلی کالا ذکر کرد و افزود: بخشی از درآمد کشور از طریق پرواز هواپیماها از فراز کشورها تامین می شود و شرکت های هوایی مکلف هستند بر طبق فرمول خاصی این هزینه را بپردازند.

وی افزود:‌ درآمد جمهوری اسلامی ایران از پرواز هواپیماهای ترانزیتی در برخی از سال ها بین ۹۰ تا ۱۰۰ میلیون دلار برآورد شده که این میزان رقم قابل افزایش است.

به گفته صافدل ترکیه، هند، مالزی و غیره سالانه میلیاردها دلار از طریق پرواز هواپیماها از فراز کشورها درآمد ارزی کسب می کنند.

وی ترانزیت را یکی از مهمترین منابع ایجاد درآمد و اشتغال در بیشتر کشورهای دنیا ذکر کرد و گفت: تحقیقات انجام شده در آمریکا نشان می دهد که سرمایه گذاری در بخش حمل و نقل عمومی و ترانزیت از نظر اشتغالزایی نتایج مطلوب تری نسبت به سایر بخش ها دارد.

صافدل ادامه : در کشورهای پیشرفته صنعتی هر یک میلیارد دلار سرمایه گذاری در طرح های مرتبط با ترانزیت ۳۱ هزار و ۴۰۰ فرصت شغلی ایجاد می کند که این رقم بسیار بالایی است.

وی اظهار داشت: آمریکا در سال ۲۰۰۹ برای کاهش نرخ بیکاری ناشی از رکود اقتصادی بین المللی ۹۰ میلیارد دلار برای اجرای طرح های مرتبط با ترانزیت، از جمله ایجاد جاده، گذرگاه های آبی، اسکله سازی و فراهم کردن تاسیسات زیربنایی ترانزیتی اختصاص داد.

سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران، کشورهای افغانستان، ارمنستان، آذربایجان، بوتان، بولیوی، بوتسواتا، بورکینافاسو، بروندی، آفریقای مرکزی، چاد، پاراگوئه، صربستان، اتیوپی، قزاقستان، لائوس، لیسوتو، مالاوی، مالی، مغولستان، نپال، نیجر، پاراگوئه، صربستان، تاجیکستان، ترکمنستان، اوگاندا، ازبکستان و زامبیا را مهمترین کشورهای قرارگرفته در خشکی نام برد که با مشکل ترانزیت کالا به صورت حاد مواجه هستند.

وی با بیان اینکه تعدادی از کشورهای قرارگرفته در منطقه خشکی در مجاورت جمهوری اسلامی ایران هستند ،‌افزود: موقعیت مساعدی برای ایران برای رفع نیازهای ترانزیتی این کشورها به طور کامل وجود دارد که باید در این زمینه اقدامات اساسی تری صورت گیرد.

صافدل با اشاره به اهمیت ترانزیت در اقتصاد ایران تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران به دلیل برخورداری از هشت هزار و ۷۰۰ کیلومتر مرز مشترک با همسایگان خود از موقعیت ترانزیتی منحصر به فردی برخوردار است و استفاده از این موقعیت نیازمند برنامه ریزی بلند مدت، سرمایه گذاری در ایجاد زیرساخت ها و تعامل فعال با اقتصاد منطقه است.

وی جمهوری اسلامی ایران را مناسب ترین مسیر ترانزیتی برای انتقال انرژِی به کشورهای CIS (مستقل مشترک المنافع ) اروپا و برخی کشورهای خاورمیانه ذکر کرد.

سرپرست سازمان توسعه تجارت افزود:‌ سهم حمل و نقل در ارزش افروده کل کشور ( تولید ناخالص ملی) اندکی بالاتر از ۱۰ درصد است و با بهره گیری از توان ترانزیتی می توان این رقم را حداقل تا ۵۰ درصد افزایش داد.

صافدل افزود:هرسال در کشور۷۵۰ میلیون مسافر و ۲۵۰ میلیون تن بار جابجا می شود و بیش از ۱٫۳ میلیون نفر در بخش حمل و نقل به طور مستقیم و غیرمستقیم فعالیت می کنند که بخشی از این توانمندی ها می تواند در خدمت ترانزیت قرار گیرد.

وی، برخورداری از امنیت و ثبات را بزرگ ترین مزیتی عنوان کرد که می تواند به توسعه صنعت حمل و نقل و ترانزیت کشور کمک کند.

صافدل ابراز امیدواری کرد که اگر از طریق ایجاد زیرساخت ها، اصلاح قوانین و مقررات ، بهره گیری از تجهیزات مدرن، منطبق کردن جاده های کشور با استانداردهای بین المللی و رفع مشکلات و موانع موجود بتواند ۱۰ درصد حمل بار بین آسیا و اروپا را به خود اختصاص دهد می توان به ۲۰ میلیارد دلار درآمد ارزی دست یافت که این رقم معادل ۸۰ درصد ارزش صادرات غیرنفتی کشور است.

 

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کانال تگرام اخبار عمران، معماری و شهرسازی نمایشگاه صنعت ساختمان انجمن بتن ایران انجمن تونل ایران انجمن مهندسی زلزله ایران انجمن مهندسی عمران ایران برنامه معماری سفید شبکه آموزش بنیاد معماری انقلاب اسلامی انتشار اخبار صنعت ساختمان جشنواره ملی معماری ایران سازمان غیر دولتی جمعیت کاهش خطرات زلزله ایران ژورنالها و محلات علمی مهندسی عمران مسابقات سازه ماکارونی سازمان نظام مهندسی هم اندیشی ملی معماری اسلامی
برچسب‌ها