بنانیوز، اخبار صنعت ساختمان

دوشنبه، ۳۰ مرداد، ۱۳۹۶ | Monday, 21 August , 2017
بنر تبلیغاتی کاوش

تبدیل ۶ هزار کیلومتر راه اصلی به بزرگراه ترانزیتی در سال ۹۰

کد خبر: 11275 Print This Post
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۰ | ۰۷:۵۹
تبدیل ۶ هزار کیلومتر راه اصلی به بزرگراه ترانزیتی در سال ۹۰

www.BanaNews.irشهریار افندی زاده گفت: برای تقویت ترانزیت کشور حدود ۶۴۰ راننده وسایل نقلیه سنگین برون شهری از طریق تشکل‌های صنفی به عنوان راننده حرفه‌ای آموزش خواهند دید که برای امسال آموزش ۱۰۰ هزار نفر پیش‌بینی شده است.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور گفت: از ۹۰ تا ۹۲، ۱۳هزار کیلومتر بزرگراه و آزاد راه ترانزیت مورد نیاز است تا بتوانیم شبکه‌های خود را کامل کنیم که امسال شش هزار کیلومتر راه اصلی به بزرگراه ترانزیتی تبدیل می‌شود.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir)به نقل از ایسنا، شهریار افندی زاده با اشاره به برنامه‌های دولت در بخش تزانزیت گفت: امروزه حدود ۸۶ درصد ترانزیت کشور در جاده و۱۴ درصد در راه آهن صورت می گیرد، بنابراین نگاه سازمان راهداری به جاده ویژه است.

وی افزود: برای این کار به دنبال توسعه پایانه‌های مرزی و جاده ای هستیم. سال گذشته پایانه‌هایی مانند، باشماق و شلمچه افتتاح شد و امسال نیز چند پایانه دیگر از جمله تمرچین و لطف آباد در مرز ترکمنستان مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت. حدود ۲۴ پایانه در کشور وجود دارد که در همه آنها به دنبال توسعه هستیم.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای تصریح کرد: سال گذشته ۹٫۵ میلیون تن جابجایی کالا در بخش ترانزیت صورت گرفت که نسبت به سال۸۸، شاهد رشد ۳۴ درصدی بودیم و این نشان می دهد در این بخش کار بسیار زیادی انجام شده است. البته در بخش ترانزیت ایجاد روابط با کشورهای دیگر پیگیری می شود و برای آن برنامه ریزی وسیعی پیش بینی شده است.

افندی زاده به امضای موافقتنامه ۵ جانبه بین کشورهای ترکمنستان، ازبکستان، عمان، قطر و ایران اشاره کرد و گفت: با انعقاد این موافقتنامه، محور شرق، محور فعال می شود و کشورهای تولیدکننده ای مانند ازبکستان و ترکمنستان و کشورهای مصرف کننده مانند عمان و قطر مسیری مانند ایران را برای عبور نیاز دارند.

آموزش۱۰۰هزار راننده برای افزایش ارائه خدمات وکاهش تصادفات جاده‌ای

وی خاطر نشان کرد: به دنبال برقراری ارتباط زیاد بین کشورهای همسایه هستیم. خوشبختانه کشورمان منطقه بسیار مناسبی برای کریدور شرق به غرب است، یعنی آسیا را به اروپا وصل می کند و از طریق کریدور شمال به جنوب می تواند فعال باشد.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای با اشاره به برنامه وسیع دولت در بخش ترانزیت گفت: برای تقویت ترانزیت کشور حدود ۶۴۰ راننده وسایل نقلیه سنگین برون شهری از طریق تشکل های صنفی به عنوان راننده حرفه‌ای آموزش خواهند دید که امسال ۱۰۰ هزار نفر برای افزایش ارائه خدمات و کاهش تصادفات جاده ای آموزش می بینند.

نیاز کشور به ۱۳هزار کیلومتر بزرگراه و آزاد راه ترانزیت

افندی زاده در ادامه گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی دولت اظهار کرد: با بررسی که انجام شده است، حدود ۴ هزار کیلومتر نیاز به شبکه ریلی ترانزیت داریم تا بتوانیم احتیاجات ترانزیتی را برطرف کنیم. مصوبه ای در سال گذشته ابلاغ شد که بر اساس آن از سال ۹۰ تا ۹۲ باید ۴ هزار کیلومتر شبکه ریلی ترانزیت ایجاد شود تا بتوانیم پایانه‌های خود را به هم وصل کنیم. تلاش می کنیم امسال ۶ هزار کیلومتر راه اصلی را به بزرگراه ترانزیتی تبدیل شود و از ۹۰ تا ۹۲، ۱۳هزار کیلومتر بزرگراه و آزاد راه ترانزیت لازم داریم تا بتوانیم شبکه های خود را کامل کنیم.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای افزود: یکی از پروژه های مهمی که مطرح شد، پروژه راه آهن چابهار- زاهدان – مشهد- سرخس است. باید سریع عملیات آن به اتمام برسد. ما به دنبال افزایش ظرفیت حدود ۴۰ میلیون تن هستیم. این رقم قابل توجهی است که باید اتفاق بیافتد.

توسعه پایانه‌ها و بنادر

وی ادامه داد: باید زیرساخت ها آماده شود در کنار این، توسعه پایانه ها و بنادر هم مدنظر خواهد بود و آیین نامه روان سازی عبور کالا از کشور نیز در دست اقدام است. باید کالا بتواند به سرعت در بحث ترانزیت از کشور خارج شود و نیاز به تکنولوژی خاص داریم. ایجاد بانکهای اطلاعاتی در دستور کار خواهد بود.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در ادامه نگاه دولت نهم و دهم را به بخش عمران، نگاه ویژه ای ذکر کرد و افزود: در وزارت راه و سازمان راهداری تلاش می کنیم وظایفی که دولت به عهده ما گذاشته را انجام دهیم. چند موضوع را در دستور کار قرار داده ایم. نگاه اصلی به بخش حمل و نقل؛ جذب سرمایه داران بخش خصوصی است و نقش دولت به عنوان تقویت کننده، هدایت کننده و ناظر است. جلسات زیادی با تشکل های صنفی انجام شد که حتی در شرایط اجرای قانون هدفمندی یارانه ها خوشبختانه توزیع مناسب کالا و مسافر صورت گرفت.

افندی زاده با اشاره به تدوین برنامه ۵ ساله متناسب با برنامه پنجم توسعه در سازمان راهداری گفت: هدف از تدوین این برنامه آن است که بدانیم چگونه می توانیم به اهداف خود برسیم.

ایجاد آزادراه با جذب سرمایه‌گذاران بخش خصوصی

وی هوشمندسازی جاده‌های کشور، ایجاد راهداری نوین، ایجاد درگاه ملی، ایمن سازی و کاهش تصادفات جاده ای و توسعه ترانزیت را از اهداف و برنامه‌های این سازمان در سال جدید ذکر کرد.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای با اشاره به این که در سال ۸۹، درآمدهای ترانزیتی کشور حدود ۳ میلیارد دلار بود، اظهار داشت: در این راستا برای ۳۰۰ هزار نفر به طور مستقیم شغل ایجاد شد و ۱۱۱ کشور کالای مورد نیاز خود را از کشور ما عبور دادند.

شهریار افندی زاده خاطرنشان کرد: ایجاد منابعی غیر از منابع دولتی برای توسعه ترانزیت و خدمات، ایجاد آزاد راه با جذب سرمایه گذاران بخش خصوصی و بهسازی جاده‌ها و استفاده از اوراق مشارکت و سهام از کارهایی است که امسال به دنبال آن خواهیم بود.

 

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کانال تگرام اخبار عمران، معماری و شهرسازی نمایشگاه صنعت ساختمان انجمن بتن ایران انجمن تونل ایران انجمن مهندسی زلزله ایران انجمن مهندسی عمران ایران برنامه معماری سفید شبکه آموزش بنیاد معماری انقلاب اسلامی انتشار اخبار صنعت ساختمان جشنواره ملی معماری ایران سازمان غیر دولتی جمعیت کاهش خطرات زلزله ایران ژورنالها و محلات علمی مهندسی عمران مسابقات سازه ماکارونی سازمان نظام مهندسی هم اندیشی ملی معماری اسلامی
برچسب‌ها