در اوایل سال ۱۳۴۷ طرح احداث نیروگاهی در دل کویر در شهر دیرپا و کهن زرند آغاز شد . هدف از ایجاد این نیروگاه علاوه بر تامین انرژی برق جنوب شرق ایران استفاده از سوخت زغالسنگ معادن این شهرستان در تولید برق بود و به همین دلیل اولین نیروگاه زغالسنگی ایران در این شهر احداث گردید . و طراحی اولیه آن به نوعی بود که از دو نوع سوخت (زغالسنگ و مازوت ) استفاده نماید . اما بدلایل اقتصادی از همان ابتدا فقط از سوخت مازوت استفاده گردیده است . واحد اول این نیروگاه در اوایل سال ۱۳۵۲ و واحد دوم آن در اواخر همان سال به بهره برداری رسید . پیمانکار اصلی نیروگاه شرکت اسپی باتینگول فرانسه و بهره بردار آن تا قبل از انقلاب اسلامی شرکت هندی تاتا بوده است . خوشبختانه بعد از انقلاب این نیروگاه توسط متخصصین متعهد داخلی و بومی مورد بهره برداری قرار گرفته است . در همین راستا با توجه به اهداف وزارت محترم نیرو در امر خصوصی سازی نیروگاه زرند از تاریخ ۸۱/۰۱/۰۱ بمنظور بهره برداری از تاسیسات نیروگاهی به شرکت مدیریت تولید برق زرند تغییر نام یافت و رسماً فعالیت خود را آغاز نمود .

نیروگاه زرند در یک نگاه

نیروگاه زرند در شمال غربی استان کرمان در مجاورت شهرستان زرند واقع گردیده است . مساحت سایت نیروگاه ۱۹.۵ هکتار بوده که با احتساب شهرکهای آن به ۲۰۰ هکتار می رسد . این نیروگاه شامل دو واحد ۳۰ مگاواتی بخار که از سوخت مازوت استفاده می کند میباشد . بویلرهای نیروگاه ساخت شرکت M.A.N آلمان از نوع واتر تیوپ درام دار با سیرکولاسیون طبیعی که ظرفیت هر کدام ۱۳۵ تن بخار در ساعت می باشد . توربین های نیروگاه ساخت شرکت ESCHER WYSS فرانسه از نوع ضربه ای ، تک پوسته ای ، تک سیلندر و ۱۲ طبقه میباشد . سرعت موتور ۳۰۰۰ دور در دقیقه و خروجی توربین ۳۰۰۰۰ کیلو وات می باشد . و ژنراتور و اکسایتر آن نیز ساخت شرکت JEUMONT SCHENEIDER فرانسه و قدرت ژنراتور ۵/۳۷ مگاولت آمپر و اکسایتر ۲۱۱ کیلوولت آمپر می باشد .

برج خنک کن آن از نوع برج خنک کن تر با سیرکولاسیون بسته ساخت شرکت اسپی . باتیگنول فرانسه می باشد . آب نیروگاه از شش حلقه چاه عمیق تامین می گردد .

شرکت مدیریت تولید برق زرند

شرکت مدیریت تولید برق زرند در راستای تعالی سازمانی بر اساس مدل EFQM و سیاستهای وزارت نیرو اهداف ذیل را در سرلوحه برنامه های خود قرار داده است :

۱- تداوم و استمرار تولید انرژی الکتریکی

۲- جلوگیری از نوسانات انرژی تولیدی

۳- بهینه سازی و استفاده بهینه از منابع وافزایش راندمان بهره برداری و تولید

۴- توسعه وافزایش ظرفیت واحدهای تولید برق

۵- توسعه امر آموزش ، پژوهش و تحقیقات در راستای پیشرفت و بهبود تولید برق

۶- اقتصادی نمودن فعالیتها با در نظر گرفتن سیاستهای بازار برق

۷- پیشگیری از بروز آلاینده های زیست محیطی

۸- تامین محیط ایمن برای کارکنان و کلیه ذینفعان و حفظ سلامتی آنان

این شرکت به منظور دستیابی به اهداف فوق از استانداردهای OHSAS ۱۸۰۰۱ : ۱۹۹۹ ، ISO ۱۴۰۰۱ : ۲۰۰۴ و ISO۹۰۰۱ :۲۰۰۰ تحت عنوان استانداردهای مدیریت کیفیت ، ایمنی و زیست محیطی استفاده می کند.

برای استقرار استانداردهای فوق ، پیگیری اجرای موفقیت آمیز ، برگزاری جلسات منظم ممیزی های داخلی ، بازنگری مدیریت ، افزایش آگاهی کارکنان و پیشرفت پروژه نماینده مدیریت انتخاب شده است .