بنانیوز، اخبار صنعت ساختمان

چهارشنبه، ۱ شهریور، ۱۳۹۶ | Wednesday, 23 August , 2017
بنر تبلیغاتی کاوش

عملیات احداث خط آهن چابهار- مشهد آغاز شد

کد خبر: 508 Print This Post
۱۵ آذر ۱۳۸۹ | ۰۸:۱۱
عملیات احداث خط آهن چابهار- مشهد آغاز شد

عملیات احداث خط‌آهن چابهار – مشهد طی مراسمی با حضور محمود احمدی‌نژاد آغاز شد.www.bananews.ir

به گزارش بنا نیوز به نقل از خبرگزاری فارس ، در جریان سفر محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور ‌به ‌چابهار، عملیات ‌احداث قطعه اول خط‌آهن چابهار – زاهدان – مشهد از چابهار به زاهدان به طول ۵۷۰ کیلومتر که مصوب ‌سفر دوم هیئت دولت به سیستان و بلوچستان است، دقایقی پیش آغاز شد.

در مراسم اجرای این پروژه در منطقه چابهار، محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور، حمید بهبهانی وزیر راه و ترابری، سیدمجتبی ثمره هاشمی دستیار ارشد رئیس‌جمهور و سردار رستم قاسمی فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا و چند نفر از مسئولان محلی حضور داشتند که این مراسم به صورت همزمان در شهر زاهدان برگزار شد.

این خط ریلی که پیمانکار آن قرار خاتم‌الانبیاء(ص) است، از “چابهار ” آغاز و با عبور از “ایرانشهر “، “خاش “، “زاهدان “، “نهبندان “، “بیرجند “، “قاین ” و “گناباد ” از طریق ایستگاه “کالشور ” در حوزه شهرستان “تربت حیدریه ” به راه‌آهن بافق – مشهد متصل‌ می‌شود و با بهره‌‌برداری از این طرح، سیستان و بلوچستان از چند مسیر به راه‌آهن سراسری جمهوری اسلامی و چندین کشور همسایه ایران متصل خواهد شد.

خط‌آهن چابهار – مشهد ۱۳۵۰ کیلومتر طول، ۱۱ کیلومتر پل و ۱۲ کیلومتر تونل دارد و ۳ میلیارد یورو اعتبار برای آن ‌در نظر گرفته شده ‌که ‌از طریق فروش کارخانجات دولتی تأمین می‌شود.

‌حجم خاکبرداری این پروژه ۴۴ میلیون متر مکعب و حجم خاک‌ریزی آن ۴۰ میلیون متر مکعب است.

طراحی سرعت برای قطارهای مسافربری در این طرح ۱۶۰ کیلومتر در ساعت ‌و ‌برای قطارهای باری نیز ۱۲۰ کیلومتر در ساعت است که به این ترتیب مسیر ریلی زاهدان – مشهد حداکثر در مدت زمان ۱۳ ساعت طی خواهد شد.

‌قطار مسیر چابهار – مشهد می‌تواند بین ۳ هزار ‌تا ۳ هزار و ۵۰۰ تن بار را جابه‌جا کند که امر موجب پهلوگیری کشتی‌هایی با تناژ بالا در ادامه طرح توسعه بندر چابهار می‌شود.

حمید بهبهانی وزیر راه و ترابری در این زمینه، راه‌آهن چابهار – زاهدان – مشهد را نجات‌دهنده شرق ایران خوانده و گفته بود: با ایجاد این کریدور بندرعباس به سرخس و تفتان متصل ‌و سه راه عبور برای خروج از ایران تعریف می‌شود که موجب پویایی صنعت و کشاورزی و ارسال نفت و گاز به صورت مستقیم است.

 

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کانال تگرام اخبار عمران، معماری و شهرسازی نمایشگاه صنعت ساختمان انجمن بتن ایران انجمن تونل ایران انجمن مهندسی زلزله ایران انجمن مهندسی عمران ایران برنامه معماری سفید شبکه آموزش بنیاد معماری انقلاب اسلامی انتشار اخبار صنعت ساختمان جشنواره ملی معماری ایران سازمان غیر دولتی جمعیت کاهش خطرات زلزله ایران ژورنالها و محلات علمی مهندسی عمران مسابقات سازه ماکارونی سازمان نظام مهندسی هم اندیشی ملی معماری اسلامی
برچسب‌ها