بنانیوز، اخبار صنعت ساختمان

جمعه، ۶ مرداد، ۱۳۹۶ | Friday, 28 July , 2017
بنر تبلیغاتی کاوش

حمایت راه آهن از بخش خصوصی در صنعت حمل و نقل ریلی

کد خبر: 2499 Print This Post
۱۵ دی ۱۳۸۹ | ۰۷:۲۶
حمایت راه آهن از بخش خصوصی در صنعت حمل و نقل ریلی

www.BanaNews.irمدیرعامل راه آهن کشور گفت: راه آهن کشور از بخش خصوصی که مبادرت به تأسیس شرکت حمل و نقل ریلی و جاده‌ای کند، حمایت می‌کند.

به گزارش بنانیوز به نقل از خبرگزاری فارس ، عبدالعلی صاحب‌محمدی سه‌شنبه‎شب در نشست مطبوعاتی در زاهدان اظهار داشت: با توجه به قرار گرفتن سیستان و بلوچستان در مسیر کوریدور شرق به غرب و شمال به جنوب، آینده خوبی را برای این استان پیش‌بینی کرده و در زمینه احداث شرکت‌های خصوصی در صنعت حمل و نقل ریلی و جاده‌ای، پشتیبانی خود را اعلام می‌کنیم.

وی افزود: در سال جاری از زمان سیل پاکستان تاکنون، ۴۰ رام قطار از سمت ترکیه به پاکستان حمل شده و نیز دو قطار آزمایشی یکی از ایران به ترکیه و دیگری از ترکیه به ایران در راستای برنامه‌های سازمان اقتصادی اکو اعزام شده که آغازی برای فعالیت‌های اقتصادی آتی سازمان اکو است.

مدیرکل راه‎آهن کشور در ادامه اتصال خطوط ریلی زاهدان کرمان و چابهار مشهد را برای آینده این استان، کشور و عرصه بین المللی بسیار مهم و مثبت در صنعت حمل و نقل و اقتصاد ملی و بین المللی عنوان کرد و گفت: با تدابیری که اتخاذ شده، مرحله آزمایشی حمل باری رسماً در بهمن ماه امسال به بهره‌برداری می‌رسد و قطار مسافربری نیز تا پایان سال جاری پس از اتمام سکویی که در زاهدان در حال اجراست، آغاز می‌شود.

صاحب‎محمدی از حمل ۲۰۰ تن سیمان و ۲۰۰ تن فرآورده های نفتی توسط شبکه ریلی تا ماه آینده خبر داد و بیان کرد: ظرفیت حمل بار از این طریق تا یک میلیون تن قابلیت افزایش را دارد همچنین مقرر شده با توافق مسئولان استانی تا ۵۰ هزار تن سیمان در سال توسط اتاق بازرگانی و مسئولان فعال در بخش حمل و نقل از ایران به کشورهای همسایه شرقی از جمله پاکستان صادر شود.

وی از استقرار رسمی نیروهای بومی کار از اول بهمن ماه امسال در راه آهن سیستان و بلوچستان خبر داد و افزود: در ابتدای کار برای دو بار در هفته، یک رام قطار از تهران کرمان زاهدان و بالعکس پیش‌بینی شده که امیدواریم پس از رفع نواقص خطوط و تجهیزات، مسیری رو به تکمیل را طی کند.

مدیرعامل راه آهن کشور اعتبار پیش‌بینی شده برای خط راه‎آهن چابهار به مشهد را سه میلیارد یورو معادل ۴۵۰ میلیارد تومان اعلام کرد.

وی خاطرنشان کرد: عملیات اجرایی از چابهار به زاهدان آغاز شده و به زودی عملیات اجرایی از مشهد به زاهدان نیز آغاز می‌شود. پیش‌بینی می‌شود قطعه نخست کار در سه سال آینده و تمام پروژه در یک مدت پنج ساله مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

صاحب‎محمدی اضافه کرد: در حال حاضر ۹ هزار و ۵۰۰ کیلومتر شبکه ریلی در کشور داریم و براساس سند چشم‎انداز توسعه، این رقم باید به ۲۵ هزار کیلومتر شبکه ریلی برسد که این ۱۶ هزار کیلومتر حدوداً سالی ۱۰۰۰ کیلومتر خط باید احداث شود.

وی از رشد دوبرابری ایجاد خطوط در سه سال اخیر سخن گفت و افزود: در سه سال اخیر روند سالی ۳۰۰ کیلومتر احداث را تجربه کرده ایم که با تأمین منابع و اهدافی که دولت در سند چشم‎انداز توسعه در نظر گرفته این روند شتاب بیشتری به خود می‎گیرد.

مدیرعامل راه‎آهن کشور تصریح کرد: خطوط راه‎آهن چابهار- مشهد، قزوین- رشت – آستارا، غرب به سمت کرمانشاه، ملایر به کرمانشاه، خسروی به عراق، تبریز به فارس، بوشهر به بندرعباس، مشهد به قم و دوخطه کردن برخی از خطوط از جمله طرح همان ۱۶ هزار کیلومتر متعهد شده راه‎آهن است که اغلب در مرحله اجرا، مطالعه، تصویب، تعیین پیمانکار یا تجهیز منابع مالی می باشد.

وی ادامه داد: برای تقویت صنعت ریلی کشور درصددیم سیاست صنعت تولید داخلی کشور را قوی‎تر کرده و برای حمایت از صنایع داخلی هراندازه که بتوانیم و امکان داشته باشد تلاش کنیم تا صددرصد از تولیدات ملی و بومی بهره ببریم.

صاحب‌محمدی یادآور شد: ۶۰ درصد واگن باری و ۴۰ درصد واگن مسافربری در داخل کشور تولید و اجزایی چون سیستم ترمز و بوژی و برخی قطعات از خارج وارد و در داخل مونتاژ می‌شود.

وی با اشاره به اینکه هم‎اکنون سیاستی را دنبال می‌کنیم تا با انتقال دانش فنی به داخل کشور از طریق کشورهای صاحب فن و تجربه، بتوانیم تمامی فناوری روز در ساخت قطعات، واگن‌ها و سیستم‌های ایمنی و سایر تجهیزات را در داخل کشور و توسط کارخانه‌های داخلی بومی‎سازی کنیم.

مدیرکل راه‎آهن کشور با بیان اینکه هم‎اکنون تعداد ۱۵۰ لوکوموتیو در دست اقدام و ساخت داریم عنوان کرد: ۱۲۰ مورد از این لوکوموتیوها در داخل کشور توسط کارخانه‌های تخصصی ساخته می‌شود.

صاحب‌محمدی از برقی شدن نخستین پروژه صنعت ریلی کشور، قطار تهران مشهد به صورت نمونه در طول ۹۲۰ کیلومتر در آینده نزدیک خبر داد و تصریح کرد: اکنون در مرحله مناقصه قرار دارد که به زودی عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود و نیز مسیر برقی جلفا به تبریز به آذرشهر به طول ۱۱ کیلومتر در دست احداث است که خرداد ماه سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

وی اظهار داشت: در سال گذشته ۲۷ میلیون و ۷۰۰ هزار مسافر جابه‌جایی داشته‌ایم و در سال جاری نیز در ۱۰ ماه اخیر تاکنون ۲۳ میلیون مسافر جابه‌جا شده‌اند که این رقم از رشد ۳/۲ درصدی برخوردار بوده است.

مدیرکل راه‎آهن کشور با اشاره به اینکه به منظور کیفیت خدمات ایستگاهی و بین‎راهی، تحرکات جامع و خوبی آغاز شده، گفت: در سال گذشته در یک اقدام فرهنگی مذهبی، نمازخانه‌های سطح کشور در طول مسیرها پایش و بهسازی شده و وضعیت سکوها، سیستم‌های اطلاع‌رسانی، تأسیسات سرویس بهداشتی قطارها و وضعیت داخل قطارها مورد بازرسی قرار گرفت و به رفع نواقص پرداخته شد.

صاحب‌محمدی از افزودن پنج دستگاه قطار ریل‎باس و دو دستگاه ترن‎ست و چند قطار معمولی به ناوگان ریلی کشور در ۹ ماه اخیر خبر داد و بیان کرد: تا پایان سال جاری، پنج ریل‎باس و دو ترن‎ست دیگر به ناوگان ریلی اضافه می‌شود.

مدیرکل راه‎آهن کشور به بهسازی و بازسازی خطوط ریلی در سطح کشور به طول ۵۰۰ کیلومتر در ۱۰ ماه امسال اشاره کرد و افزود: ۲۰۰ کیلومتر دیگر نیز در حال انجام و سه هزار کیلومتر هم تا پایان سال مالی ۸۹ بهسازی می شود و ۲۰۰ کیلومتر دیگر از خطوط ریلی کشور نیاز به بازسازی و بهسازی دارند.

وی تأثیر هدفمندسازی یارانه‌ها را در روند صنعت ریلی کشور بسیار مثبت ارزیابی کرد و گفت: گرایش مردم برای استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی افزایش یافته و ترجیحاً حمل و نقل ریلی، ضریب امنیت بهتر و صرفه‌جویی ریالی مناسب‌تر و افزایش بهره‌وری را برای خانواده‌ها به همراه دارد بنابراین همیشه تقاضا در این بخش بسیار مثبت بوده و مشکل فقط در عرضه است که با استقبال مردم و مدیریت دولت نهم و دهم این نواقص مرتفع و پیشرفت شتابانی را در فرآیند صنعت ریلی کشور در آتی مشاهده خواهیم کرد.

صاحب‌محمدی به بیان دیدگاه‌های دولت در زمینه ارتقای سیستم علایم ایمنی، افزایش ظرفیت تأمین ناوگان و . . . پرداخت و خاطرنشان کرد: افزایش بهره‌وری در کوتاه‎مدت یاری می‌کند تا تعادل بین عرضه و تقاضا برقرار شده و قیمت‌ها نسبت به قیمت جاده‌ای کاهش یابد و پروژه‌های بلندمدت، روند تسهیل‌تر و سریع‌تری به خود گیرند.

این مسئول در ادامه بیان کرد: حجم تردد، خسارات و تصادفات جاده‌ای به گونه‌ای است که با بهره‌برداری از خط راه‎آهن اگر در روز سه قطار به این استان اعزام شود ۲۱۰ تریلر از سطح جاده جمع می‌شود.

وی با اعلام اینکه هدفمندی یارانه‌ها تأثیری در تغییر قیمت‌ها تا پایان سال ندارد گفت: یکی از بسته‌های سیاستی حمایتی دولت برای صنعت ریلی کشور اهدای نرخ گازوئیل همان ۱۵۰ تومان است و برای سال آتی نیز تدابیری اتخاذ شده که راه‎آهن با مدیریت صحیح، بهره‌وری خود را با عرضه و تقاضا متعادل کرده و قیمت‌ها را نسبت به قیمت‌های جاده‌ای کاهش می‌دهد.

صاحب‌محمدی با برآورد اینکه در سال یک میلیون و ۸۰۰ هزار لیتر مصرف سوخت در سیستان و بلوچستان وجود دارد یادآور شد: دوسوم این مقدار از مسیر کرمان زاهدان و باقی بر حسب شرایط از چابهار تأمین می‌شود.

 

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کانال تگرام اخبار عمران، معماری و شهرسازی نمایشگاه صنعت ساختمان انجمن بتن ایران انجمن تونل ایران انجمن مهندسی زلزله ایران انجمن مهندسی عمران ایران برنامه معماری سفید شبکه آموزش بنیاد معماری انقلاب اسلامی انتشار اخبار صنعت ساختمان جشنواره ملی معماری ایران سازمان غیر دولتی جمعیت کاهش خطرات زلزله ایران ژورنالها و محلات علمی مهندسی عمران مسابقات سازه ماکارونی سازمان نظام مهندسی هم اندیشی ملی معماری اسلامی
برچسب‌ها