بنانیوز، اخبار صنعت ساختمان

چهارشنبه، ۲۶ مهر، ۱۳۹۶ | Wednesday, 18 October , 2017
بنر تبلیغاتی کاوش

آخرین جزئیات برقی‌شدن خط‌آهن تهران مشهد توسط قرارگاه خاتم‌الاوصیاء

کد خبر: 24067 Print This Post
۱۲ بهمن ۱۳۹۰ | ۱۲:۴۶
آخرین جزئیات برقی‌شدن خط‌آهن تهران مشهد توسط قرارگاه خاتم‌الاوصیاء

http://www.bananews.ir/معاون وزیر راه و شهرسازی از آغاز به کار قرارگاه خاتم‌الاوصیاء برای ساخت خط‌آهن برقی تهران-مشهد در روز جاری خبر داد و گفت: صرفه‌جویی ۴۴۴ میلیون لیتر سوخت در سال، افزایش سرعت سیر و کاهش آلودگی از مزایای خط‌آهن برقی است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) عبدالعلی صاحب ‌محمدی در گفت‌وگو با فارس در خصوص کلنگ زنی عملیات اجرایی پروژه برقی کردن مسیر ریلی تهران – مشهد اظهار داشت: این پروژه براساس قراداد BOT بین راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و قرارگاه خاتم‌الاوصیاء ساخته می‌شود.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن با اشاره به اینکه طول این مسیر ۹۲۶ کیلومتر است، اضافه کرد: ‌دوره ساخت در فاز اول دو سال و دوره بهره‌برداری ۳۹ سال است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به آغاز عملیات اجرایی این پروژه در بعد‌از‌ظهر امروز، ادامه داد: سرمایه‌پذیر این پروژه، شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و سرمایه‌گذار آن قرارگاه سازندگی خاتم‌الاوصیاء است.

صاحب‌محمدی با بیان اینکه میزان سرمایه‌گذاری در این پروژه ۴ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان است، خاطر نشان کرد: از این رقم یک‌هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان مربوط به بخش زیرساخت و ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان آن مربوط به بخش ناوگان است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه این مسیر ریلی موجب افزایش سرعت و کاهش زمان سیر خواهد شد، گفت: این طرح شامل ۱۲ پروژه است

مدیرعامل شرکت راه‌آهن یادآور شد: اصلاح و ارتقاء خطوط ریلی، طراحی، تأمین، نصب و راه‌اندازی شبکه بالاسری، طراحی، تأمین، نصب و راه‌اندازی مراکز اصلی کنترل و پشتیبانی، توسعه زیرساخت‌ها، اصلاح و توسعه سیستم‌های سیگنالینگ و مخابرات، اصلاح و تکمیل پست‌های شبکه ملی جهت انشعاب، برق‌رسانی از شبکه ملی جهت اتصال به پست‌ها، تأمین و راه‌اندازی لکوموتیوهای برقی اصلی و مانوری، تهیه و تامین قطارهای خودکشش برقی و تهیه و تأمین واگن‌های باری و مسافری، جزو ۱۲ پروژه‌ای است که قرار است در این قرارداد اجرایی شده و به مرور فعال می‌شود.

* دستاورد‌های اجرای پروژه خط‌آهن برقی تهران-مشهد برای کشور

معاون وزیر راه و شهرسازی درخصوص دستاوردهای اجرای این پروژه برای صنعت ریلی کشور، اظهار داشت: برای اولین بار است که پروژه‌ای به صورت BOT (سرمایه‌گذاری، ساخت و بهره‌برداری) در صنعت ریلی کشور اجرایی می‌شود ضمن آنکه این پروژه بزرگترین سرمایه‌گذاری در صنعت ریلی در بخش خصوصی است.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن خاطر نشان کرد: همچنین از دیگر مزایای اجرای این پروژه باید گفت این اولین واگذاری کامل و بهره‌برداری ‌بخش خصوصی است یعنی همزمان سرمایه‌گذاری، احداث و مدیریت خط به بخش خصوصی سپرده شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: اولین تجربه واگذاری کامل تامین و نگهداری زیرساخت و ناوگان ریلی یک محور به بخش خصوصی در این پروژه صورت گرفته است.

مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران خاطر‌نشان کرد: نگهداری خطوط و لکوموتیو‌ها تا‌کنون برعهده راه‌آهن بوده است، اما در این پروژه برای اولین بار نگهداری خط، تامین زیرساخت، نگهداری لوکوموتیو و واگن به بخش خصوصی سپرده شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی خاطر نشان کرد: بزرگترین پروژه راه‌آهن برقی کشور با تکنولوژی جدید، در قالب این پروژه توسط بخش خصوصی اجرایی خواهد شد.

صاحب‌محمدی اظهار داشت: سبک سازی ساختار راه‌آهن از دیگر محاسن اجرای این مسیر ریلی توسط بخش خصوصی است که در اصل به معنای کامل خصوص‌سازی اجرای شده است و یک محور به طور کامل خصوصی می‌شود یعنی سرمایه‌گذاری، ساخت و بهره‌برداری برعهده بخش خصوصی خواهد بود.

* نتایج کیفی اجرای پروژه خط‌آهن برقی تهران – مشهد با حضور بخش خصوصی

مدیرعامل شرکت راه‌آهن ادامه داد:‌همچنین اجرای این مسیر ریلی اهداف کیفی خاصی دارد که بومی سازی صنعت برقی شدن خط‌آهن در کشور، از این قبیل است.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: وقتی قرار باشد ۹۳۲ کیلومتر خط‌اهن برقی برای دو خط رفت و برگشت اجرایی شود به طور طبیعی بخش قابل ملاحظه‌ای از این صنعت در کشور بومی می‌شود و این مورد هدف مهمی برای ما است زیرا کشور به این تکنولوژی دست پیدا می‌کنیم که شامل کسب دانش فنی طراحی لکوموتیو برقی، راه‌آهن برقی و خودکشش برقی و کسب دانش شبکه بالاسری است.

مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران خاطر نشان کرد: کاهش وابستگی به موتورهای سنگین دیزلی، کاهش تلفات جاده‌ای و استقبال بیشتر از حمل و نقل ریلی و کاهش مصرف سوخت برخی دیگر از مزایایی اجرای این پروژه است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به افزایش بهره‌وری با اجرای این مسیر ریلی، گفت‌:‌ ناوگان کشنده در مسیر برقی ریلی قدرت بیشتری خواهد داشت و در نوسانات دما و مسیرهای مختلف جغرافیایی افت کشش وجود ندارد.

وی ادامه داد: قطار برقی دود ندارد بنابراین امکان افزایش طول تونل برای چنین مسیرهایی وجود دارد.

مدیرعامل راه‌آهن اظهار داشت: افزایش ظرفیت حمل‌ و نقل بار و مسافر در فاز یک اجرای این پروژه به ۲۰ میلیون نفر مسافر و ۵ میلیون تن بار و در فاز دوم افزایش ظرفیت جابه‌جایی مسافر به ۵۰ میلیون نفر ‌از مزایای اجرای این خط‌آهن برقی است.

معاون وزیر راه و شهرسازی به کاهش مصرف سوخت اشاره کرد و افزود: کاهش مصرف سوخت راه‌آهن برقی نسبت به دیزلی به میزان ۸۵ درصد، از مزایای دیگر اجرای این مسیر است؛ در فاز یک ۳۰۰ میلیون لیتر سوخت در سال و در فاز دوم مسیر ۴۴۴ میلیون لیتر در سال صرفه‌جویی می‌شود.

صاحب‌محمدی با بیان اینکه نسبت مصرف سوخت کشنده برقی به دیزلی ۶٫۹ معادل یک هفتم است، تصریح کرد:‌ افزایش سرعت متوسط قطارها و کاهش زمان سیر به ۶٫۵ ساعت، کاهش آلودگی زیست محیطی به میزان ۵۰ درصد، کاهش هزینه‌های تامین و نگهداری، افزایش آماده به کاری ناوگان برقی نسبت به دیزلی و کاهش تاخیرها، از دیگر مزایای اجرای این مسیر ریلی است.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: کاهش تعداد لوکوموتیو برقی نسبت به دیزلی به میزان ۴۸ درصد و اشتغال در دوره ساخت و بهره‌برداری در فاز یک به طور مستقیم ۴ هزار و ۲۶۵ نفر و غیر مستقیم هزار و ۴۲۵ نفر از دیگر مزایای اجرای این خط‌آهن است ضمن آنکه در فاز دو ۵ هزار و ۲۱۳ نفر اشتغال مستقیم و هزار و ۷۳۸ نفر اشتغال غیرمستقیم خواهیم داشت.

صاحب‌محمدی خاطر نشان کرد: جمعاً با اجرای این خط‌آهن برقی در فاز یک و دو، ۹ هزار و ۴۷۸ نفر اشتغال مستقیم خواهیم داشت.

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کانال تگرام اخبار عمران، معماری و شهرسازی نمایشگاه صنعت ساختمان انجمن بتن ایران انجمن تونل ایران انجمن مهندسی زلزله ایران انجمن مهندسی عمران ایران برنامه معماری سفید شبکه آموزش بنیاد معماری انقلاب اسلامی انتشار اخبار صنعت ساختمان جشنواره ملی معماری ایران سازمان غیر دولتی جمعیت کاهش خطرات زلزله ایران ژورنالها و محلات علمی مهندسی عمران مسابقات سازه ماکارونی سازمان نظام مهندسی هم اندیشی ملی معماری اسلامی
برچسب‌ها