بنانیوز، اخبار صنعت ساختمان

جمعه، ۲۴ آذر، ۱۳۹۶ | Friday, 15 December , 2017
بنر تبلیغاتی کاوش

ناگفته‌های بهبهانی از مشکلات خط آهن اصفهان ـ شیراز

کد خبر: 1668 Print This Post
۰۴ دی ۱۳۸۹ | ۰۷:۱۳
ناگفته‌های بهبهانی از مشکلات خط آهن اصفهان ـ شیراز

www.bananews.irوزیر راه و ترابری ضمن بیان اینکه ایستگاه راه‌آهن شیراز باید در شرق این شهر احداث می‌شد، از وجود معارضان بر سر راه احداث پل آخر این مسیر ریلی، مشکلات جابجایی ایستگاه، عدم همکاری استانداری وقت و دو شاخه شدن این مسیر از ایستگاه مردوشت و پرهزینه بودن احداث ایستگاه شیراز خبر داد.

به گزارش بنانیوز به نقل از خبرگزاری فارس، حمید بهبهانی در مراسم گرامیداشت روز راهدار در هتل همای استان فارس که با حضور جمع کثیری از راهداران این استان و استان‌های همسایه برگزار شده بود ضمن بیان اینکه اصالت راهداران همانند فرشتگان نجات است، گفت: با این تفاوت که فرشتگان ظرافت‌های خاص خود را دارند اما راهداران روحیه‌ای لطیف و جسمی زحمت دارند که می‌توانند با عوارض جوی نظیر باران و برف و تگرگ در جاده‌ها مبارزه کنند.

وی با بیان اینکه نیاز به راهداران همانند نیاز انسان به اکسیژن است، گفت: راهداران سربازان بی‌نام و نشان پشت پرده خدمت هستند و قرب و منزلت آنها چندان پیش اینجانب زیاد است که تنها برای خداقوت امروز به استان فارس آمده و در جمع این عزیزان حاضر شده‌ام.

وزیر راه و ترابری با بیان اینکه سالانه حدود ۳۵ نفر راهدار در جاده‌ها حین انجام خدمت جان خود را از دست می‌دهند، گفت: این مساله در حالی است که حتی نامی از نامی آورده نمی‌شود.

وی اذعان داشت: راهداری عبادت و خدمت بی‌ریا به مسافران در راه مانده است؛ راهداری خدمتی بی‌ادعا است.

وزیر راه و ترابری با بیان اینکه راهداران سفیر آسایش مسافران هستند، گفت: نباید تنها به راهداری زمستانی اکتفا کرد و ثروت عزیمی همچون راه‌ها که به سختی و هزینه زیاد ایجاد شده است راه را نباید پس از ساخت رها کرد تا به انهدام و استهلاک کشیده شوند.

بهبهانی با تاکید بر لزوم بازسازی و روکش آسفالت جاده‌ها با روش‌های نوین و تخصصی گفت: در راستای نگهداری بهتر جاده‌ها باید حجم انجام عملیات سالانه روکش آسفالت را افزایش داد، از وصله کردن راه‌ها پرهیز کرد، چاله‌های کوچک را در جاده‌ها با دقت برش داد و زیرسازی کرد، لبه‌های جاده را قیرآلود کرده و سپس وصله زد و وصله نیز ۱،۵ تا ۲ سانتیمتر بالاتر از آسفالت باشد تا پس از تردد هم‌سطح شود.

وی با تاکید بر لزوم ایجاد راهدارخانه و بازسازی آنها گفت: هفته گذشته اولین راهدارخانه بالای منطقه آبعلی که بازسازی شده بود افتتاح شد؛ این مکان محلی مناسب برای استراحت رانندگان است.

وزیر راه و ترابری با تاکید بر اینکه راهداران در فصل زمستان نباید به برف فرصت دهند بیش از ۱۰ سانتیمتر روی جاده‌ها جمع شوند، گفت: برف‌روبی سریع هنگام نزول برف، ایجاد کانال‌های حاشیه جاده، ایجاد پارکینگ‌ها برای کاهش تصادفات و هماهنگی با پلیس راه از فعالیت‌های اعزامی رانندگان در فصل زمستان و هنگام بارش برف است.

وی ضمن بیان اینکه استان فارس، استانی بزرگ و دارای سابقه و فرهنگ غنی است، تصریح کرد: آثار اسلامی و فرهنگی این استان نظیر مسجد وکیل، مدرسه خان، بازار وکیل و از این قبیل به ندرت در دیگر جاهای دنیا وجود دارد. بنابراین در راستای توسعه گردشگری این استان نیازمند توجه جدی به توسعه و نگهداری راه‌ها است.

* درد دل‌های بهبهانی درباره خط‌آهن اصفهان ـ شیراز

وزیر راه و ترابری به پروژه‌های ریلی استان فارس اشاره کرد و افزود: راه‌آهن شیراز ـ عسلویه ـ بوشهر به طول ۷۰۰ کیلومتر، راه‌آهن شیراز ـ جهرم ـ لار ـ بندرعباس، راه‌آهن شیراز ـ استهبان ـ گل‌گهر ـ کرمان، راه‌آهن شیراز ـ کازرون ـ بهبهان ـ اهواز و راه‌آهن اصفهان ـ شیراز پروژه‌های ریلی این استان است.

بهبهانی با بیان اینکه یکی از افتخارات اینجانب آوردن راه‌آهن به شیراز ۲ سال قبل از قرارداد بود، گفت: در خردادماه سال گذشته بالاخره بوق قطار در شیراز نواخته و این استان به خط‌آهن سراسری متصل شد.

وی ضمن بیان اینکه تنها ۷ کیلومتر از این مسیر باقیمانده است، اظهار داشت: احداث ایستگاه شیراز نیز به سرعت در حال انجام است.

وزیر راه ادامه داد: چند کیلومتر پایانی این مسیر نیازمند تملک اراضی بود که استاندار سابق پیگیری تملک اراضی را برعهده گرفت و مقرر شد تملک اراضی از سوی استانداری صورت گیرد و وزارت راه و ترابری مقدار باقیمانده مسیر را بسازد اما این تملک صورت نگرفت.

بهبهانی افزود: در تمامی دنیا متداول است راه‌آهن را بلافاصله پس از اتمام باز می‌کنند تا با عبور آزمایشی قطار مشکلات مسیر مشخص و کمبودها بررسی شود که درباره خط‌آهن اصفهان ـ شیراز نیز این مورد صورت گرفت.

وی با بیان اینکه اگر به دل خودم بود یک سال پیش این مسیر ریلی را تمام می‌کردم، گفت: ایستگاه اصلی شیراز از شرق به غرب منتقل شده است؛ راه‌آهن اصفهان ـ شیراز در آینده باید از شیراز به سمت بوشهر کشیده شود که نقطه ابتدایی مسیر شیراز ـ بوشهر در منطقه پل فسا در شرق شیراز است.

بهبهانی ادامه داد: بوشهر در شرق شیراز قرار دارد زمانی که قطار از اصفهان به شیراز رسید، باید ابتدا به غرب شیراز برود سپس صاحب کالا با اجاره تریلی بار کانتینری خود را روی آن قرار داده و به ایستگاه پل فسا که در شرق شیراز قرار دارد و ۴۵ کیلومتر دورتر از ایستگاه قصر قمشه است منتقل کند تا کالا از ایستگاه پل فسا مجددا از طریق ریل به سمت بوشهر منتقل شود.

وزیر راه و ترابری با بیان اینکه ۱۲۰ میلیارد تومان در ایستگاه راه‌آهن شیراز در منطقه قصرقمشه هزینه شده است، اما کماکان عملیات اجرایی این ایستگاه پرهزینه به اتمام نرسیده است، افزود: اینجانب قصد نداشتم مشکلات پیش روی خط‌آهن اصفهان شیراز را اعلام کنم اما آنهایی که فعالیت‌های دولت نهم و دهم را زیر سوال می‌برند باید از این مشکلات و موانعی که از سال‌ها قبل بر سر راه این مسیر ایجاد شده بود خبر داشته باشند.

وی ادامه داد: پس از بروز این مشکل مقرر شد از ایستگاه راه‌آهن مرودشت خط ریل به دو قسمت شود و یکی به سمت قصرقمشه در غرب شیراز برود و یک مسیر ریلی نیز به پل فسا در شرق شیراز نزدیک فرودگاه کشیده شود. حال اگر قطاری که از اصفهان سمت بوشهر می‌آید و قصد توقف و تخلیه کالا در ایستگاه شیراز داشته باشد نیز با مشکلاتی مواجه است.

بهبهانی ادامه داد: اشتباه طراحی مدیران قبلی این مسیر بود که ایستگاه به غرب شیراز منتقل شود زمانی که قطار به ایستگاه می‌آید باید حداقل ۱۰ ریل کمکی باشد یعنی ۲۰۰ متر عرض می‌خواهد.

بهبهانی افزود: مکان‌نمایی ایستگاه راه‌آهن شیراز در قصر قمشه در یک دره در نظر گرفته شده بود حال باید برای پر کردن این دره مقدار زیادی خاک در آن بریزیم و با ریختن آب به آن خاک را بکوبیم تا به ارتفاع استاندارد برای احداث ایستگاه دست یابیم.

وزیر راه و ترابری ادامه داد: طول دره ۳ هزار متر ارتفاع خاک‌ریز ۱۵ متر و ۲۰۰ متر هم برای پارک قطارها لازم بود بنابراین باید خاکریزها ۵۰۰ متر باشد یعنی باید مقدار زیادی خاک در دره می‌ریختیم و روی آن ساختمان ایستگاه را احداث می‌کردیم.

بهبهانی ادامه داد: لازم بود پس از هر ۲۰ سانتیمتر خاکریزی در دره مذکور روی آن خاک می‌ریختیم و خاک را می‌کوبیدم تا به ارتفاع لازم برسیم.

بهبهانی ادامه داد: قطعا وقتی ساختمان روی خاک دست‌ریز بسازیم پس از ۱۰ سال با مشکلاتی مواجه می‌شوند.

بهبهانی با بیان اینکه احداث ایستگاه راه‌آهن شیراز به هیچ‌عنوان به دلم ننشست، گفت: حداکثر با مبلغ ۲۰ میلیارد تومان می‌توانستیم بهترین ایستگاه را در شرق شیراز و در کنار فرودگاه بین‌المللی این شهر بسازیم اما اکنون باید از قصرقمشه ۴۵ کیلومتر به سمت شرق آمد تا به ایستگاه خط‌آهن شیراز بوشهر رسید که این امر هزینه زیادی دارد.

بهبهانی ادامه داد: آرزوی دیرینه هر شیرازی این بود که راه‌آهن شیراز حتی اگر با چوب هم ساخته می‌شد به خط‌آهن سراسری متصل می‌شد که خوشبختانه این امر محقق شد و ساخت ریل به صورت تخصصی صورت گرفت.

وی با اشاره به اینکه عملیات آزمایشی این خط‌ ریلی به اتمام رسیده است، گفت: هفت مسیر نیز تا نوروز ۱۳۹۰ و یا شاید ۲۲ بهمن سال جاری به اتمام می‌رسد.

وزیر راه و ترابری، علت تاخیر در تکمیل این مسیر آن بود که اگر استانداری وقت دو سال قبل تعهد خود را برای تملک اراضی انجام داده بود تکمیل این مسیر هم‌اکنون ۱۰۰درصد به اتمام رسیده بود.

بهبهانی افزود: هم‌اکنون طی توافقی با استانداری فارس مقرر شده است هفت هکتار از اراضی وزارت راه در شهرک صدرا در ازای تملک اراضی مسیر خط‌آهن در منطقه قصرقمشه به مالکان اراضی واگذار شود.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه روز گذشته به اینجانب اطلاع دادند که این بار مانع احداث پل آخر این خط‌‌آهن شده‌اند.

وزیر راه و ترابری ادامه داد: طی ۲،۵ سال اخیر وزارت راه و ترابری با تیم تخصصی خود از کوچک‌ترین دفتر تا ادارات کل وزارتخانه ایران را به کارگاه راه‌سازی و راه‌آهن‌سازی تبدیل کرده است.

بهبهانی افزود: تا قبل از انقلاب اسلامی ۴ هزار کیلومتر خط‌آهن در طی ۳۰ سال اخیر ۵ هزار کیلومتر مسیر ریلی در کشور ساخته شده اما طی ۲،۵ سال گذشته ۴ هزار کیلومتر راه‌آهن با پیشرفت فیزیکی ۱۰ الی ۹۰ درصد در حال ساخت است.

بهبهانی با اشاره به آغاز عملیات احداث خط‌آهن چابهار ـ زاهدان ـ مشهد ـ سرخس به طول یک هزار و ۳۵۰ کیلومتر، گفت: سپاه پاسداران در حال ساخت این مسیر ریلی است اینجانب قبلا هم اعلام کرده‌ام هر بخش خصوصی که می‌تواند تامین امنیت منطقه شرق را برعهده بگیرد برای احداث این مسیر پیش‌قدم شود؛ بدان دلیل که سپاه تامین امنیت منطقه شرق را انجام داده است وزارت راه و ترابری نیز اجرای این پروژه را به این ارگان سپرده است.

وی افزود: تکمیل خط‌آهن بم ـ زاهدان به اتمام رسیده است و می‌توان روزانه یک رام قطار باری در این مسیر ریلی حرکت داد، اما حرکت قطار مسافری در این مسیر نیازمند تامین امنیت است.

بهبهانی افزود: دو ماه پیش چهار پیمانکار وزارت راه و ترابری در آن منطقه ربوده شدند و به آن طرف مرز منتقل شدند که وزارت راه با همکاری وزارت اطلاعات با مشکلات فراوان آن چهار نفر را برگرداند.

وی افزود: در حال حاضر وزارت راه و ترابری حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان پروژه در دست احداث دارد در حالی که تنها سه هزار میلیارد تومان بودجه بیشتر نداریم.

وزیر راه و ترابری ادامه داد: رئیس جمهور خود اعلام کرده است که سه نیروگاه را به بخش خصوصی می‌فروشیم تا هزینه احداث آزادراه حرم تا حرم قطار قم ـ تهران ـ مشهد و راه‌آهن چابهار ـ زاهدان ـ مشهد ـ سرخس تامین شود.

بهبهانی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۱ هزار پروژه در دست اجرا داریم، گفت: از ۲۲ بهمن ماه سال ۸۸ تا هفته دولت سال ۸۹ چهار هزار کیلومتر راه روستایی آسفالت شده و یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر راه احداث شده است.

وی با اشاره به اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها در راستای توزیع عادلانه ثروت و یارانه، گفت: دولت ۱۱۰ هزار میلیارد تومان به یارانه اختصاص می‌دهد در صورتی که این یارانه‌ها باید به صورت هدفمند توزیع شود و مقداری از آن نیز به توسعه زیرساخت بیانجامد.

 

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کانال تگرام اخبار عمران، معماری و شهرسازی نمایشگاه صنعت ساختمان انجمن بتن ایران انجمن تونل ایران انجمن مهندسی زلزله ایران انجمن مهندسی عمران ایران برنامه معماری سفید شبکه آموزش بنیاد معماری انقلاب اسلامی انتشار اخبار صنعت ساختمان جشنواره ملی معماری ایران سازمان غیر دولتی جمعیت کاهش خطرات زلزله ایران ژورنالها و محلات علمی مهندسی عمران مسابقات سازه ماکارونی سازمان نظام مهندسی هم اندیشی ملی معماری اسلامی
برچسب‌ها