بنانیوز، اخبار صنعت ساختمان

سه شنبه، ۴ مهر، ۱۳۹۶ | Tuesday, 26 September , 2017
بنر تبلیغاتی کاوش

نمایش توان فنی ۵۰۰ شرکت معدنی و صنعتی در تهران

کد خبر: 2634 Print This Post
۱۸ دی ۱۳۸۹ | ۰۷:۱۲
نمایش توان فنی ۵۰۰ شرکت معدنی و صنعتی در تهران

www.BanaNews.irاولین نمایشگاه بومی‌سازی با هدف نمایش قطعات و تجهیزات صنعتی و معدنی که تا پیش از این، از طریق شرکت‌های واردکننده خارجی، نمایندگی‌ها و کارگزاران صنعتی وارد کشور می‌شد، در آخرین روز کاری هفته (پنج شنبه گذشته) با حضور ۵۰۰ شرکت معدنی و صنعتی افتتاح شد.

در این نمایشگاه که تا سه روز دیگر (سه شنبه) آماده بازدید علاقه‌مندان به صنعت و معدن است، شرکت‌های ایرانی که تکنولوژی‌های جدیدی را برای رهایی از خرید آن از طریق منابع خارجی خلق کرده‌اند، حضور دارند تا بازدیدکنندگان با عبور از مرز «تردید» به «اطمینان» و «خودباوری» برسند که خودکفایی دور از دسترسی نیست.

به گزارش بنانیوز به نقل از دنیای اقتصاد، در روز اول نمایشگاه که بسیاری از مسوولان ارشد معدنی و صنعتی و مدیران شرکت‌ها حضور داشتند، شرکت‌ها توانستند از دو بعد تلاش کنند تا محصولات خود را به بازدیدکنندگان معرفی کنند، یکی رایزنی برای جذب منابع به منظور تولید انبوه محصول و دیگری معرفی محصولات به شرکت‌هایی که آن را در واحدهایشان به کار گرفته‌اند.

اینکه تا چه اندازه تمام محصولاتی که از طریق شرکت‌های ایرانی ساخته شده، در این نمایشگاه عرضه شده است، مشخص نیست؛ چرا که بسیاری تکنولوژی‌هایی که تاکنون از سوی شرکت‌های ایرانی خلق شده است، فقط برای مصرف داخل شرکت‌ها بوده و تصور شرکت سازنده این نبوده که تجهیزات ساخته شده می‌تواند بعد از تولید انبوه به بازار معرفی شود.

افزون بر این، بسیاری از فناوری‌های نوین هم که تاکنون خلق شده هنوز در مرحله ایده اولیه سیر می‌کند؛ به طوری که برخی از تجهیزاتی که در این نمایشگاه ارائه شده نیز هنوز به مرحله تجاری‌سازی درنیامده است و با وجود توجیه قیمتی و اقتصادی هنوز نیازمند سرمایه‌گذاری است.

روز پنج‌شنبه گذشته وزیر صنایع و معادن، به همراه مدیرعامل سازمان‌های ایمیدرو، ایدرو، صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی و… (به جز مسوول موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران) با بازدید چند ساعته از این نمایشگاه، از تازه‌ترین توانمندی بنگاه‌های صنعتی آگاه شدند.

وزیر صنایع و معادن، «علی‌اکبر محرابیان» در پایان بازدید از نمایشگاه اعلام کرد: «امروز در بسیاری از صنایع استراتژیک به طور کامل خودکفا شدیم و دیگر نیازی به واردات نداریم.»

به گزارش خبرنگار ما، براساس آماری که از سوی «حسن پلارک»، رییس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) در آستانه همین نمایشگاه اعلام شد، ایران برای تولید همین سطح تولید کمی‌‌و کیفی به طور متوسط به حد ۸۰ درصد خودکفایی رسیده است.

پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت صنایع و معادن به نقل از «علی‌اکبر محرابیان» در نخستین نمایشگاه دستاوردهای بومی‌سازی و خودکفایی صنعت و معدن ایران اعلام کرد: «طی سه سال اخیر بخش قابل توجهی از صنایع ما بومی‌سازی شده است. به گونه‌ای که صنایع نوین و پیشرفته قادر هستند، قطعات مورد نیاز صنعت کشور را تامین کنند.»وی افزود: «در بسیاری از محصولاتی که تا همین چند سال پیش مجبور به واردات آن بودیم، امروز نه تنها قادر به تامین آن هستیم، بلکه صادرات آن به دیگر کشورها انجام می‌شود.»«محرابیان» با اشاره به اینکه کشور ما مزیت‌های فراوانی در تولید محصولات صنعتی دارد، ‌تاکیدکرد: «منابع عظیم انرژی و نیروی انسانی متخصص از جمله مزیت‌های صنعت در کشور ما است.»وی در بخش دیگری از سخنانش به اعمال محدودیت‌های تجاری و اقتصادی از سوی برخی کشورهای غربی اشاره کرد و گفت: «کسانی که در اتاق‌های در بسته با تصویب چند قطعنامه سعی در محدود کردن کشور ما داشتند، امروز متوجه شده‌اند که دامنه نفوذ این تصمیمات فقط در همان اتاق است و هیچ تاثیری بر اراده صنعتگران کشور برای پیشرفت و توسعه نداشته‌است.»وزیر صنایع و معادن افزود: «فعالان بخش صنعت و معدن کشور امروز در یک وضعیت ثبات اقتصادی قرار دارند و با توجه به اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها و واقعی شدن قیمت‌ها، همگی به دنبال دستیابی به تکنولوژی‌های برتر برای تولید محصولات بهینه هستند.»ارائه دستاوردهای بومی‌سازی و خودکفایی بخش صنعت و معدن کشور در خصوص طراحی و ساخت ماشین‌آلات، تجهیزات و قطعات، معرفی توانمندی‌ها و قابلیت‌های بومی‌سازی و دانش فنی متخصصان، محققان، شرکت‌های دانش بنیان و مراکز علمی ‌باعث شد که به منظور معرفی جدیدترین دستاوردهای فنی، مهندسی، تکنولوژی و نیازسنجی تجهیزات، ماشین‌آلات، قطعات و دانش فنی معادن و صنایع معدنی به بازار آثار برتر بومی‌سازی در این نمایشگاه مورد تقدیر قرار گیرد.مدیر کمیته داوری نخستین نمایشگاه دستاوردهای بومی‌سازی و خودکفایی صنعت و معدن، «علی معصومی» در این رابطه اظهار کرد: «چهار محور برای انتخاب محصول برتر مشخص شده که نخستین آن کاربرد استراتژیک محصول و سپس اقتصادی بودن، نوع تکنولوژی و در نهایت کیفیت و وضعیت بهره‌برداری است.»به نوشته خبرنگار ما، حمایت از دارایی معنوی مخترعین به منظور جلوگیری از

کپی کاری، تقویت ارتباط مراکز تحقیقاتی با سرمایه‌گذاران، نیاز سنجی گسترده در شرایط تحریم، ایجاد یک شبکه ارتباطی برای دریافت سفارش بخش صنعت و معدن، ایجاد ارتباط سازمان یافته (نه تصادفی در نمایشگاه‌ها و همایش‌ها) میان اعضای چرخه فناوری، آینده‌نگری و آینده پژوهی فناوری و تقویت شرکت‌های دانش بنیان در پارک‌های علم و فناوری، می‌تواند زمینه شتاب بخشیدن فرآیند بومی‌سازی تکنولوژی را فراهم کند.

 

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کانال تگرام اخبار عمران، معماری و شهرسازی نمایشگاه صنعت ساختمان انجمن بتن ایران انجمن تونل ایران انجمن مهندسی زلزله ایران انجمن مهندسی عمران ایران برنامه معماری سفید شبکه آموزش بنیاد معماری انقلاب اسلامی انتشار اخبار صنعت ساختمان جشنواره ملی معماری ایران سازمان غیر دولتی جمعیت کاهش خطرات زلزله ایران ژورنالها و محلات علمی مهندسی عمران مسابقات سازه ماکارونی سازمان نظام مهندسی هم اندیشی ملی معماری اسلامی
برچسب‌ها