سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین

سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین یک انجمن در شهر قزوین می باشد

سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین با هدف عمل به قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان و بر اساس قانون نظام مهندسی ساختمان در سال  1377 و پس از ابلاغ و تصویب قانون نظام مهندسی ساختمان در مجلس شورای اسلامی ایران مصوب 1374 تاسیس شده و تاکنون گام‌های موثری در جهت ارتقای کیفیت خدمات مهندسی و نظارت بر حسن اجرای ساخت و سازها در جهت حمایت از مردم به عنوان بهره برداران ساختمان‌ها و فضای شهری و ابنیه و هم‌چنین حفظ و افرایش بهره‌وری منابع، مواد، انرژی و سرمایه‌های ملی برداشته است.

قوانین و مقررات ملی ساختمان که توسط سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین اجرا می شود، مجموعه مقرراتی است که قواعد فنی ساخت و ساز را در کلیه حوزه‌های مسکونی، تجاری، تولیدی، صنعتی و ... در کلیه مناطق استان اعم از شهرها، شهرک‌ها، بخشداری‌ها و ... را تحت پوشش خود قرار می‌دهد.

این سازمان براساس عملکرد شایسته اعضا و هیئت مدیره آن تاکنون مفتخر به دریافت چندین نشان کشوری در اجرای مقررات ملی ساختمان (به عنوان تنها مرجع فنی و اصل حاکم در تشخیص صحت طراحی، محاسبه، اجرا، بهره‌برداری و نگهداری ساختمان‌ها اعم از مسکونی، اداری، تجاری و عمومی و نظایر آن) و اجرای بهینه مسکن مهر شده است و درحال حاضر با بیش از 8000 عضو در 7 رشته و 100پرسنل درحال خدمات رسانی است و با پنج دفتر نمایندگی در شهرستان‌های تاکستان، بوئین زهرا، آبیک و البرز و هم‌چنین دفتر نمایندگی شهر محمدیه، نظارتی مستمر بر ساخت و سازهای سراسر استان داشته و الزامات مقررات ملی را اعمال می‌نماید.

گروه های تخصصی، کمیسیونها ، کمیته ها و گروه های کاری متعدد در هر 7 رشته اصلی عمران، معماری، شهرسازی، تاسیسات مکانیکی، تاسیسات برقی،نقشه برداری و ترافیک تشکیل و درحال فعالیت می باشند.

سازمان نظام مهندسی استان قزوین اولین سازمان در اخذ استاندارد بین المللی ISO از DAS انگلستان در سطح کشور بوده و هم‌چنین نظام آراستگی سازمانی 5S را در همین راستا پیاده‌سازی نموده است.

در این راستا مجموعه‌های مختلفی با حضور مستقیم متخصصین امر راه اندازی شده که بصورت اختصار می توان از مجموعه های زیر به عنوان مراجع مرتبط با مردم و بهره برداران نام برد:

کنترل و بازرسی نظارت و اجرا (بازرسی عالیه تیم‌های سازه، معماری، برق و مکانیک از پروژه‌های در حال ساخت)
امور آزمایشگاهی ( کنترل کیفی کلیه مصالح و عملیات فنی ساختمان‌های در دست اجرای فلزی، بتنی اعم از مسکونی، تجاری و صنعتی با انجام آزمایشات جوش، بتن، مصالح ساختمانی و خاک در سطح استان)
بازرسی و کنترل تاسیسات شامل بازرسی کلیه تاسیسات گاز، برق، آبفا، آسانسور و ...
واحد آموزش (برگزاری دوره‌های آموزشی برای مهندسین، کاردان‌ها، معماران تجربی به منظور ارتقای سطح کیفی پروژه‌ها)
دفتر فنی جهت کنترل نقشه‌ها مطابق با ضوابط و مقررات ملی ساختمان با حضور اساتید رشته های مرتبط و همچنین بخش هماهنگی مجریان ذیصلاح ساختمان برای اجرای صحیح ساختمان ها توسط مراجع ذیصلاح
ساماندهی کارگران رشته های جوشکاری ساختمان های فلزی ، بتن ریزی ، آرماتوربندی و قالب بندی و 15رشته دیگر  در زمینه ساخت و ساز با پیگیری و اخذ مجوز شورای فنی استان و مجموعه واحد های مختلف داخلی نیز به امور روزمره سازمان و پاسخگویی به اعضا و مردم شریف استان  می پردازد.
شایان ذکر است وب‌سایت سازمان به نشانی www.qeng.ir به عنوان وب‌سایت برتر سازمان‌های نظام مهندسی کشور شناخته شده و فصل‌نامه سازمان نیز در ارزیابی شورای مرکزی کشور از فصلنامه‌های برتر کشور است. سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین با توجه به لزوم اجرای قانون و همچنین تنها نهاد غیر دولتی حامی حقوق مردم و بهره برداران به عنوان استفاده کنندگان از کلیه ساختمان ها بوده و با توجه به رشد روز افزون علوم مرتبط با ساختمان با پژوهش و به روز نمودن قوانین مرتبط با ساختمان سعی به ارائه خدمات بهتر و بیشتر به مراجعین را دارد.

امید است در سایه توجهات حق تعالی و حمایت دولتمردان و تلاش اعضاء ، سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین در پیشبرد اهداف و خدمات رسانی به مردم استان همچنان پیشرو و موفق باشد .