بنانیوز، اخبار صنعت ساختمان

سه شنبه، ۲ آبان، ۱۳۹۶ | Tuesday, 24 October , 2017
بنر تبلیغاتی کاوش

خروج شهرهای جدید از غربت و انزوا

کد خبر: 19226 Print This Post
۲۶ مهر ۱۳۹۰ | ۱۱:۵۹
خروج شهرهای جدید از غربت و انزوا

http://www.bananews.ir/معاون وزیر راه و شهرسازی به رونق بازار خرید و فروش در شهرهای جدید و همچنین خروج آنها از غربت و انزوا با اجرای طرح مسکن مهر اشاره و تصریح کرد: اگرچه نمی توانیم ادعا کنیم شهرهای جدید توانستند از توسعه کلانشهرها جلوگیری کنند، اما شهرهای جدید از سیاست‌های موفق شهرسازی کشور بوده‌اند.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) مهندس جمشید نورصالحی – مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید – در گفت‌وگو با ایسنا، در پاسخ به این سوال که شهرهای جدید چقدر در عمل به رسالتشان که همان جذب سرریز جمعیت کلانشهرها بوده، موفق بوده‌اند؟ اظهار کرد: ما پایه‌گذار شهرهای جدید نبوده‌ایم اما این شهرها بیش از ۲۰ سال سابقه دارند و معتقدم ایجاد شهرهای جدید یکی از سیاست‌های شهرسازی کشور بوده است.

وی با بیان این‌که نمی توانیم ادعا کنیم شهرهای جدید توانستند از توسعه کلانشهرها جلوگیری کند، تصریح کرد: شهرهای جدید به عنوان یکی از سیاست‌های شهرسازی موفق بوده است.

عدم همکاری سایر بخش‌های دولت در راستای سیاست شهرهای جدید

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: متقاعد کردن ۵۰۰ هزار نفر برای سکونت در نقطه‌ای که ۱۵ سال گذشته هیچ اثری از مدنیت، شهرنشینی و خدمات در آن نبوده، بسیار مهم است و این درحالی است که متاسفانه سایر بخش‌های دولت در راستای اجرای این سیاست درست با دولت همکاری نکرده‌اند.

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید با بیان این‌که سیاست ایجاد شهرهای جدید از طرف سایر بخش‌های دولت حمایت نشد، اضافه کرد: دلیل این‌که نمی‌توانیم ادعا کنیم شهرهای جدید در جلوگیری از توسعه کلانشهرها موفق عمل کرده‌اند، این است که سازمان‌ها و نهادهای مربوطه برای ایجاد زیرساخت‌هایی مانند آب و برق، گاز، راه، راه‌آهن، مدرسه و … به موازات ایجاد شهرها عمل نکرده‌اند.

نورصالحی گفت: اگر می‌خواهیم به کسی بگوییم از تهران برود، باید محلی برای او فراهم شود که اگر از تهران بهتر نیست حداقل از نظر امکانات با تهران برابری کند زیرا افراد هر چقدرهم از نظر اقتصادی ضعیف باشند، تمایل دارند خانواده‌شان را در جایی ساکن کنند که حداقل امکانات را داشته باشد.

شهرهای جدید از سیاست‌های موفق شهرسازی کشور

معاون وزیر راه وشهرسازی با اشاره به تصویب قانون ایجاد شهرهای جدید در سال ۸۰ توسط مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: براساس این قانون دستگاه‌های دیگر موظف شدند پابه‌پای وزارت مسکن و شهرسازی سابق خدمات این شهرها را کامل کنند.

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید با اشاره به این‌که با همه این تنگناها شهرهای جدید یکی از سیاست‌های موفق شهرسازی کشور بوده است، خاطرنشان کرد: در جریان اجرای طرح مسکن مهر، به دلیل فقدان زمین در کلان‌شهرها، مسوولیت عمده‌ای در تهران، شیراز، مشهد، تبریز واصفهان به عهده شهرهای جدید گذاشته شد.

خروج شهرهای جدید از غربت و انزوا

وی با تاکید بر این‌که مشکل اصلی مسکن مربوط به کلانشهرها بود، تصریح کرد: ساخت مسکن مهر در شهرهای جدید علاوه بر این‌که باعث شد شهرهای جدید از غربت و انزوا دربیایند، بر همه نیز روشن شد که شهرهای جدید می‌تواند کمک بسیاری به حل مشکل مسکن کشور کند.

افزایش سرعت خدمات رسانی در شهرهای‌ جدید

نورصالحی با تاکید بر این‌که شهرهای جدید اکنون بیشتر مورد توجه قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: سرعت خدمات‌رسانی در شهرهای جدید چند برابر گذشته شده است.

حذف برخی شهرهای جدید و بررسی برای ایجاد شهری در اطراف تهران

معاون وزیر راه وشهرسازی در ادامه درباره حذف برخی شهرهای جدید گفت: در وزارت راه و شهرسازی مسئله‌ای مطرح شد مبنی بر این‌که بررسی مجدد کنیم و شهرهایی را که کلیه مراحل تصویب را گذراندند، جانمایی شدند و شرکت عمران برای آن‌ها تاسیس شده اما به دلایلی مانند بعد مسافت، کمبود خدمات و یا ظرفیت پذیری شهر مادر، مورد استقبال قرار نگرفته‌اند بازنگری کنیم و اگر مطلوبیت ندارند، ادامه ندهیم.

نورصالحی اضافه کرد: همچنین اکنون در حال پیگیری هستیم که اگر اطراف تهران امکان باشد مکان‌یابی جدیدی برای اسکان جمعیت سرریز پایتخت صورت بگیرد.

وی با اشاره به این‌که اکنون ۱۷ شهر جدید داریم و چهار شهر هم در دست تصویب هستند، اضافه کرد: درست، این است که در ابتدای ایجاد شهرهای جدید، اول زیرساخت‌ها تامین شود اما از یک طرف ما با اوج تقاضا و فشار روبرو هستیم و از طرف دیگر هم دستگاه‌های مسوول کارهای بسیار و برنامه‌ریزی دارند و خدمات را به منطقه‌ای که هنوز آباد نیست نمی‌رسانند.

شرکت عمران شهرهای جدید، دستگاه اجرایی مترو این شهرها

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه خاطرنشان کرد: ۹۵ درصد مسکن مهر در اطراف اصفهان، شیراز، تبریز، تهران و مشهد است به عبارت دیگر ریسک نکرده‌ایم و منابع دولت و بانک‌ها را به جایی نبرده‌ایم که احتمال وجود متقاضی در آن کم است.

نورصالحی درباره مشکل حمل و نقل شهرهای جدید گفت:‌با همکاری وزارت کشور سعی کردیم خطوط اتوبوسرانی و تاکسیرانی را با گرفتن سهمیه، به ویژه پس از هدفمندسازی یارانه‌ها ارتقا دهیم.

وی با اشاره به این‌که دو قطار صبح‌ها و دو قطار عصرها به مسیر تهران – پرند و بالعکس اختصاص داده شده است، افزود: در بحث مترو هم فعال شدیم به طوری که شرکت عمران شهرهای جدید در سال جاری به عنوان دستگاه اجرایی متروها شناخته شد.

اختصاص بودجه برای احداث و مطالعه مترو ۹ شهر جدید

نورصالحی با اشاره به این‌که در سال جاری چهار شهر جدید ردیف اعتباری برای احداث مترو دارند، ادامه داد: اگرچه مبلغ کم است اما در بودجه پایدار شده‌اند یعنی سازمان مدیریت هر ساله به آن‌ها اعتباری اختصاص می‌دهد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که برای پنج شهر دیگر هم در جدول پیوست بودجه برای مطالعه، بودجه اختصاص داده شده است، تصریح کرد: دولت قبول دارد که این شهرها باید مترو داشته باشند.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید با اشاره به این‌که مترو هشتگرد هم فعال است، افزود: زیرسازی مترو هشتگرد اواخر سال و یا اوایل سال آینده به پایان می‌رسد و ریل‌گذاری نیز طی دو ماه آینده آغاز می‌شود.

واگذاری مترو پرند به شرکت مترو تهران

نورصالحی با بیان این‌که در مورد مترو پرند ۱۸ کیلومتر مربوط فعال است، خاطرنشان کرد: با جدیت در صدد هستیم تا با اعطای منابع به شرکت مترو تهران عملیات ساخت ۵۰ کلیومتر مترو پرند را به این شرکت وگذار کنیم.

وی افزود: توافقنامه‌ای با شهرداری برای احداث مترو پرند داریم و اعداد و ارقام وحتی زمان نیز مشخص شده و مسوولان مربوطه توافقنامه امضا کرده‌اند.

نورصالحی با اشاره به این‌که به دنبال آن هستیم تا منابع را سازمان مدیریت پرداخت کند که از طریق بودجه مستقیم دولتی، تسهیلات بانکی، فروش اوراق مشارکت واگذاری سهام یا استفاده از صندوق توسعه ملی تامین شود، اظهار کرد: مترو تهران برای اجرا راغب است زیرا اولا توسعه خطوط برون شهری در برنامه آن‌ها هم قرار دارد و فرودگاه امام، فرودگاه شهر تهران است و اتصال آن به تهران مفید است.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید با بیان این‌که مترو سایر شهرها در حال طراحی است، اضافه کرد: مناقصه انتخاب پیمانکار مترو بهارستان و فولاد د شهر نیز در سال جاری برگزار می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که در سال جاری عملیات مترو گلبهار آغاز می‌شود، تصریح کرد: مطالعات مترو پردیس در حال نهایی شدن است البته شهر جدید پردیس با آزادراه احداث شده مشکلی برای رفت و آمد ندارند.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه به احداث مترو سهند تبریز و صدرا شیراز و سپس بینالود اشاره کرد.

۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی مسکن مهر در شهرهای جدید

نورصالحی با اشاره به این‌که ۳۷۲ هزار واحد مسکونی مهر در شهرهای جدید ساخته می‌شوند که در مجموع ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند، خاطرنشان کرد:‌ این تعداد تقریبا از اوایل سال ۸۹ آغاز شده است.

تحویل ۱۰۰ هزار واحد تا پایان سال به شرط تامین آب، برق و گاز

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد:‌۲۰ هزار واحد در شهرهای مختلف آماده شده و متعهد شده‌ایم که تا پایان سال صد هزار واحد را تحویل دهیم اما شرط اصلی تامین آب و برق و گاز و فاضلاب است.

وی با بیان این‌که متولیان تامین تاسیسات زیربنایی فعال هستند، اضافه کرد:‌کار را از ما دیرتر شروع کردند و دیرتر هم تمام می‌کنند.

نورصالحی با بیان این‌که ما از اواخر ۸۸ و اوایل ۸۹ فعال شدیم اما آن‌ها از ‌اواخر ۸۹ و اوایل ۹۰، کار را آغاز کردند، اظهار کرد: در پرند، هشتگرد و برخی دیگر از شهرهای جدید واحدهای مسکونی آماده است.

وی با بیان این‌که وزارت نیرو در حال کار است،‌تصریح کرد:در پردیس واحدهایی وجود دارد که از شهریور برای افتتاح آنها روز شماری می‌شود زیرا ساختمان‌ها کاملا آماده است، متقاضیان پول‌ها را داده‌اند و به برخی کلید تحویل داده‌ایم که وسیله‌ها را بگذارند اما اجازه سکونت ندارند.

قیمت بالاتر مسکن مهر ترکیه‌ای

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه با اشاره به این‌که قیمت واحدهایی که توسط ترکیه‌ای‌ها ساخته شده بالاتر است، تصریح کرد: کولر، کابینت، کف‌پوش، سیستم اعلام اطفاء‌ حریق و آب تحت فشار از تجهیزات این واحدها به شمار می‌روند.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید با بیان این‌که قیمت این واحدها متری ۳۵۰ هزار تومان است، گفت:‌قیمت سایر واحدهای مسکن مهر بدون امکانات ۳۰۰ هزار تومان است.

آپارتمان‌سازی، از راه‌های تامین مسکن

وی درباره انتقاد برخی کارشناسان نسبت به روش بلند مرتبه‌سازی توسط ترک‌ها در پرند به رغم وسعت زمین‌های این شهر و همچنین عدم تامین پارکینگ خاطرنشان کرد: عدم تامین پارکینگ با هدف کاهش مشاعات واحدها بود زیرا در برخی شهرها و حتی پرند با تامین پارکینگ و انباری، میزان آورده افزایش می‌یابد.

نورصالحی با اشاره به این‌که پارکینگ این واحدها در فضای باز تامین شده است، اضافه کرد: بلند مرتبه‌سازی را نمی‌توان از ایرادهای این طرح دانست زیرا یکی از راه‌های تامین مسکن آپارتمان سازی است.

۱۵ هزار واحد آماده بدون خدمات زیرنبایی

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه با بیان این‌که هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان به تخصیص تاسیسات زیر بنایی تعلق گرفت، افزود: وزارت نیرو اعلام کرده که به اعتبار بیشتری برای تامین تاسیسات زیربنایی مسکن مهر نیاز است.

او با اشاره به این که در شهرهای جدید حدود ۱۵ هزار واحد مسکن مهر آماده شده که تاسیسات زیربنایی آن‌ها تامین نشده است، خاطرنشان کرد: دستگاه‌های م تولی تامین خدمات زیربنایی هیچ وقت فعال‌تر از امروز نبودند و درحال تامین خدمات هستند.

برخورد با پیمانکاران مقصر

نورصالحی با بیان این‌که با پیمانکارانی که مقصر هستند و پروژه‌ها را تحویل نداده‌اند، برخورد می‌کنیم، تصریح کرد: با پیمانکارانی که کار را به فرد دیگری واگذار کرده‌اند، برخورد کرده و کار را از آن‌ها گرفته‌ایم اما به پیمانکارانی که فعالیت می‌کنند و به دلیل دیر رسید خدمات، تاخیر داشتند و مقصر نیستند مهلت می‌دهیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر این‌که بیشتر پیمانکاران خوب کار می‌کنند، ادامه داد: ‌تعداد کمی در حد دو سه هزار واحد کار را به پیمانکار دیگر واگذار کرده‌اند که برخورد کرده‌ایم و پروژه‌ای که ضعیف کار کرده باشند بسیار کم داریم.

واگذاری کار به انبوه‌سازان بر اساس رتبه

وی با بیان این‌که کمتر از پنج درصد پیمانکاران به مشکل برخورده‌اند، اضافه کرد:‌ در سال ۸۹ بنا شد که بر اساس رتبه انبوه‌سازان به آن‌ها واحد برای ساخت واگذار شود به عنوان مثال رتبه پنج پیمانکاری حداکثر ۳۰ واحد می‌توانست بگیرد و رتبه یک تا ۶۰۰ هزار واحد.

عدم تمایل انبوه‌سازان به مشارکت در مسکن مهر در آغاز طرح

نورصالحی با اشاره به این‌که در ابتدای امر انبوه‌سازان نسبت به مشارکت برای ساخت مسکن مهر تمایل نداشتند، تصریح کرد: علت ورود شرکت ترکیه‌ای نیز همین مسئله بود زیرا برای انبوه‌سازان توجیه نداشت که چگونه با قیمت مقطوع اقدام به ساخت کنند بنابراین قرارداد نمی‌بستند اما در سال ۸۹ سد شکسته و تقاضا زیاد شد بنابراین از طریق فراخوان اقدام به واگذاری ساخت مسکن مهر کردیم.

رونق شهرهای جدید از نیمه دوم ۸۹

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که با ورود مسکن مهر به شهرهای جدید و همچنین مسکن مهر خود مالک، رونق ساخت و ساز را داشتیم، اضافه کرد: مراجعه و سکونت در این شهرها و بازار اجاره رونق برخوردار شد به ویژه در نیمه دوم سال ۸۹ و ۹۰ ، ساخت وساز، خرید و فروش و اجاره در شهرهای جدید با قیمت مناسب رونق گرفت.

شرایط خرید و فروش مسکن مهر

وی در پاسخ به این سوال که آیا اکنون اجازه خرید و فروش مسکن مهر وجود دارد؟ خاطرنشان کرد: مسکن مهر به متقاضیان با فرم ج مشخص واگذار می‌شود و اجازه خرید و فروش امتیاز آن وجود ندارد، اما زمانی که سند به نام متقاضی خورد، اعیانی واحد قابل خرید و فروش است.

رتبه‌بندی و تعیین صلاحیت انبوه‌سازان

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید در پاسخ به این که آیا وزارت راه و شهرسازی برنامه‌ای برای رتبه‌بندی پیمانکاران ندارد، گفت: سندیکای پیمانکاران و رتبه‌بندی آن ها از قدیم در اختیار سازمان برنامه و بودجه بود و قانون مربوط به انبوه‌سازان در سنوات گذشته در قالب قانون سازمان نظام مهندسی بود و رتبه‌بندی و تعیین صلاحیت آن‌ها از گذشته زیر نظر وزارت مسکن بود.

نظارت عالیه شرکت عمران شهرهای جدید بر مسکن مهر

نورصالحی ادامه داد: در مسکن مهر مانند سایر ساخت و سازها طراح باید عضو نظام مهندسی باشد و ناظر معماری، ناظر ساخت و … وجود دارد به علاوه شرکت عمران شهرهای جدید نظارت عالیه دارند بر روند ساخت و ساز ساخت و سازها به صورت مناسب انجام شود و در این راستا با مشاروان دارای صلاحیت قرارداد بسته‌ایم همچنین انبوه‌سازان بزرگ خودشان مشاور دارند.

 

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کانال تگرام اخبار عمران، معماری و شهرسازی نمایشگاه صنعت ساختمان انجمن بتن ایران انجمن تونل ایران انجمن مهندسی زلزله ایران انجمن مهندسی عمران ایران برنامه معماری سفید شبکه آموزش بنیاد معماری انقلاب اسلامی انتشار اخبار صنعت ساختمان جشنواره ملی معماری ایران سازمان غیر دولتی جمعیت کاهش خطرات زلزله ایران ژورنالها و محلات علمی مهندسی عمران مسابقات سازه ماکارونی سازمان نظام مهندسی هم اندیشی ملی معماری اسلامی
برچسب‌ها