بنانیوز، اخبار صنعت ساختمان

سه شنبه، ۲۱ آذر، ۱۳۹۶ | Tuesday, 12 December , 2017
بنر تبلیغاتی کاوش

زیرساخت های حمل و نقل عمومی درآلمان و نحوه فرهنگ سازی برای آن

کد خبر: 14922 Print This Post
۲۷ تیر ۱۳۹۰ | ۰۹:۱۱
زیرساخت های حمل و نقل عمومی درآلمان و نحوه فرهنگ سازی برای آن

www.bananews.irویژگی و نمود زندگی شهری در اروپا بویژه شمال این قاره و آلمان، بی شک استفاده گسترده مردم از وسایل نقلیه عمومی و دوچرخه بیش از هر چیزی دیگری است که برای هر تازه وارد جالب توجه است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir)به نقل از ایرنا، مشاهده این صحنه ها در کشورهایی که مهد خودروسازی جهان هستند، بویژه آلمان و  شرکت های بزرگ تولید کننده خودرو مانند بنز، ب ام دبلیو ، اوپل و فولکس واگن آخرین مدل های خودرو را با قیمت و شرایط بسیار مناسب برای شهروندان عرضه می کنند، بسیار تامل برانگیز است.

این سوال که مگر می شود، خودروهای شیک بنز و ب ام دبلیو را کنار گذاشت و به دنبال اتوبوس، مترو و تراموا دوید تاهمراه با هزاران نفر وتوقف های ممتد در ایستگاههای مختلف به مقصد رسید و یا با سوار شدن به دوچرخه و به قولی نفس زنان راهی محل کار شد.

و این سوال اینگونه ادامه می یابد که چه عاملی باعث ایجاد چنین رقابتی در بین مردم و حتی افراد سرشناس برای استفاده از دوچرخه و حمل و نقل عمومی در اروپا شده است. در حالیکه در ایران کسانی که خودرو شخصی دارند ، حتی برای کوتاه ترین مسیرها نیز کمتر حاضر به استفاده از دوچرخه و وسیله نقلیه عمومی و یا حتی پیاده روی هستند.

**نگاهی به آمارها در باره زیرساخت های عمومی آلمان.

آلمان از نظر شبکه حمل و نقل عمومی شامل خط آهن، اتوبان ها، جاده وهمچنین مسیرهای دوچرخه سواری در اروپا در صدر قرار دارد.

شبکه راه آهن آلمان حدود ۴۰ هزار و ۹۵۳کیلومتر است که این رقم درفرانسه ۳۱هزار و ۲۳۳کیلومتر، ایتالیا ۱۶هزار و ۲۹۷ کیلومتر و بریتانیا ۱۵هزار و ۸۱۴کیلومتر است.

در آلمان ۱۲هزار و ۵۹۴کیلومتر اتوبان وجود دارد، این رقم در فرانسه ۱۰هزار و ۹۵۹ کیلومتر، ایتالیا ۶هزار و  ۵۸۸کیلومتر و بریتانیا ۳هزار و ۶۷۳کیلومتراست.

درآلمان درمجموع ۴۲میلیون خودرو وجود دارد و ۸۳ درصد خانواده ها حداقل یک عدد دوچرخه دارند. این رقم در سال ۱۹۸۸فقط ۷۰ درصد و در سال ۱۹۶۹ حدود ۵۳درصد بود.

بنابر تحقیق انجام شده، مسیرهای تردد با دوچرخه در آلمان با افزایش قابل توجهی بین سالهای ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۸ مواجه بوده و استفاده از این مسیرها ۴ میلیون بار بیشتر شده است ، در حالیکه پیاده روی نیز در شهرهای این کشور ۵ میلیون بار و تردد با وسیله نقلیه عمومی نیز یک میلیون بار بیشتر شده است.

در عین حال میزان استفاده از خودرو برای طی مسیر در روز نیز حدود ۲میلیون مورد کاهش یافته است.

** گرایش به استفاده از وسایل نقلیه عمومی و دوچرخه.

یکی از دلایلی که می توان برای گرایش آلمان ها به استفاده از وسایل نقلیه عمومی و دوچرخه مطرح کرد، زیرساخت قوی راه و ترابری است. در مجموع ۲۳۰هزار کیلومتر جاده و بیش از۴۰هزار کیلومتر خط آهن در آلمان وجود دارد که این آمار بالا موجب شده است تا اغلب خیابان ها و کوچه ها و روستاها و دهکده های آلمان صاحب ایستگاههای اتوبوس ، مترو، تراموا و یا قطار باشند.

یکی از نکات مهم در بخش حمل ونقل عمومی آلمان، دقیق و منظم بودن آنهاست. تمامی وسایل نقلیه عمومی درست سر دقیقه اعلام شده درایستگاهها حاضر شده و در همان زمان تعیین شده که در ایستگاهها نصب شده اند، به مقصد می رسند.

این نظم در حرکت ها و رسیدن به مقاصد باعث می شود تا مسافران نگران نبوده و رسیدن خود را به مقصد با کمترین خطا یعنی یک دقیقه محاسبه کنند.

ایستگاههای وسایل نقلیه عمومی ناگهان مملو از مسافر می شوند. یک دقیقه بعد وسیله نقلیه عمومی رسیده و یک دقیقه دیگر ایستگاه کاملا خالی از مسافر می شود. استفاده کنندگان دقیقا روی زمان حرکت و زمان رسیدن به مقصد حساب می کنند، بدون آنکه وقتی را در ایستگاهها و یا مسیر تلف کنند.

طبق یک تحقیق انجام شده ۸۰درصد جوانان۲۰ تا ۲۹ساله آلمانی گفته اند که در شهرهای بزرگ این کشور اصلا نیازی به خودرو شخصی نیست، زیرا وسیله نقلیه عمومی زیاد و دردسترس بوده و مسیرهای مناسب برای استفاده از دوچرخه هم وجود دارد.

این درحالی است که آلمان ها روزانه بالغ بر ۳میلیارد و ۲۰۰میلیون کیلومتر را با خودرو و یا موتور به عنوان راننده و یا همراه و مسافر طی می کنند.

بطورمیانگین ۹۰درصد آلمان ها هر روز از خانه خارج می شوند و بطور متوسط در طول روز ۳ مسیر را طی می کنند. بیش از ۵۰ درصد این مسیرها برای خرید و یا تفریح است.

آلمان ها هر روز در مجموع ۹۴میلیون کیلومتر پیاده طی می کنند و ۹۰میلیون کیلومتر را با دوچرخه و ۷۷۱میلیون کیلومتر نیز با خودرو طی می شود.

با اینکه جمعیت آلمان در چند سال اخیر تغییر قابل توجهی نداشته، ولی خروج از خانه از سوی مردم این کشور افزایش یافته است، زیرا افراد پیر از نظر بدنی در وضعیت بهتری قرار دارند.

طبق تحقیق انجام شده گرایش در بین جوانان نیز برای استفاده از وسیله نقلیه عمومی و یا دوچرخه بیشتر شده است.

آلمان ها قصد دارند تا اولین فرودگاه جهان را در برلین در آینده راه اندازی کنند که مسیر مخصوص دوچرخه از فرودگاه تا داخل شهر خواهد داشت و کارمندان آن نیز از دوچرخه استفاده می کنند.

مسافران بعد از خروج از فرودگاه امکان کرایه کردن دوچرخه را خواهند داشت و با آن به داخل شهر می روند و می توانند دوچرخه را در داخل شهر در مکان های مشخص پارک کرده و هر زمان که خواستند از آن استفاده کنند، آنان هنگام بازگشت نیز از این مکان ها دوچرخه کرایه کرده و تا فرودگاه می روند.

** کاهش رفت و آمدهای عمومی در آلمان

فراهم بودن وسایل نقلیه عمومی، نظم بسیار زیاد و در دسترس بودن ، ارزان بودن ، وجود مسیر های مخصوص دوچرخه و پیاده روی و هزینه بالای بیمه و مالیات و کمبود پارکینگ برای خودرو شخصی و علاقه به ورزش موجب شده اند تا مردم آلمان به کنار گذاشتن استفاده از وسایل نقلیه شخصی تشویق شوند.

طبق تحقیق انجام شده روزانه حدود ۲۷میلیون نفر در آلمان از اتوبوس، مترو و دیگر وسایل نقلیه عمومی داخل شهر استفاده می کنند. این اقدام موجب می شود که حداقل روزانه ۱۹میلیون سفر با خودرو لغو شود.

از سوی دیگر اخیرا در آلمان استفاده از سیستم کارل شرینگ(خودرو مشترک برای مسیرهای مشترک) نیز رو به گسترش است.

با این روش کسانی که در خارج از شهر و یا داخل شهر قصد استفاده از خودروهای سواری کوچک را دارند، به مرکزی اطلاع می دهند و این مرکز مسافران هم مسیر را هماهنگ و وقتی تعداد آنان به دو، سه و یا چهار نفر برای یک خودرو سواری رسید به آنها اطلاع داده و آنان را راهی مقصد می کند. به جای اینکه هر فرد با خودرو خودش راهی مقصد شود. حتی در برخی مواقع فردی اعلام می کند که خودرو داشته و تا یک مقصدی می رود و حاضر است مسافر همراه خود ببرد، به شرط دریافت مبلغی به عنوان کرایه و یا حتی پول بنزین.

مقایسه استفاده از این روش در سال ۲۰۱۰ نسبت به سال ۲۰۰۹ نشان از رشد ۲۰ درصدی دارد. هم اکنون حدود ۱۹۰هزار نفر از این روش استفاده می کنند.

استفاده ازاین روش از طریق تلفن و اینترنت هم صورت می گیرد و به نظر می رسد که یکی ازعوامل تاثیر گذار در گرایش به آن بالا رفتن قیمت بنزین باشد.

۷۳درصد آلمانی ها در مسافرت های کمتر از ۲۵۰کیلومتر، از خودرو شخصی، ۲۲درصد از قطار و۲درصد از اتوبوس استفاده می کنند. در سفرهای بین ۲۵۰تا۵۰۰کیلومتر نیز حدود ۷۱درصد آلمانی ها از خودرو شخصی، ۲۲درصد از قطار، ۴درصد از اتوبوس و یک درصد از هواپیما و یک درصد هم از کشتی استفاده می کنند.

درمسافت های یک تا ۲هزارکیلومتر حدود ۳۱درصد از خودرو شخصی، ۷درصد از قطار، ۸ درصد از اتوبوس، ۴۹درصد هواپیما و ۵ درصد از کشتی استفاده می کنند.

این رقم در ۲هزار کیلومتر به بالا به ۳درصد خودرو شخصی، یک درصد قطار ، یک درصد اتوبوس و ۹۲درصد هواپیما و ۲ درصد کشتی تغییر پیدا می کند.

** فرهنگ سازی برای استفاده از وسایل نقلیه عمومی و دوچرخه.

به نظر می رسد، در کنار وجود زیرساخت های مناسب برای استفاده از وسایل نقلیه عمومی درآلمان، فرهنگ سازی یکی از عوامل مهم در این کشور برای گسترش این مهم است.

اینگونه حرکت ها بویژه از سوی افراد سرشناس و تاثیرگذار فرهنگی ، ورزشی و سیاسی درآلمان بیشتر صورت می گیرد و نشان دهنده یک نوع مردمی بودن است.

مشاهده وزرا ، نمایندگان و شهردارانی که با مترو و اتوبوس به محل کارهای خود می روند و یا بعد از شرکت در نشست ها با دوچرخه به خانه می روند، در آلمان عادی است.

این افراد حتی سعی می کنند تا استفاده آنان از وسایل نقلیه عمومی و دوچرخه از سوی مردم دیده شود، زیرا یک ارزش محسوب می شود.

جم اوزدمیر یکی از دو رییس حزب سبزها که با روند موفقیت کنونی حزبش شاید در انتخابات بعدی نامزد کسب صدراعظمی آلمان هم شود، درطول هفته برای رفتن به پارلمان با دوچرخه از مقابل ساختمان خبرنگاران عبور می کند و یا وزیر محیط زیست که با کوله پشتی خود و دوچرخه اش به سمت دفتر صدر اعظمی می رود.

همه اینها در کنار شهرسازی درست و البته جفرافیای مناسب شهری به سبب هموار بودن شهر و وجود مکان های مخصوص دوچرخه وعابر پیاده از عواملی هستند که روند گسترش استفاده از وسیله نقلیه عمومی و دوچرخه را در آلمان توسعه می دهد.

** تشویق به ورزش و نقش آن در استفاده از وسایل نقلیه عمومی.

علاقه به ورزش در بین مردم وتبلیغ نسبت به تاثیرات مثبت آن باعث شده است تا استفاده از وسیله نقلیه عمومی و دوچرخه به عنوان یک عامل تاثیر گذار در سلامتی برای مردم مهم تلقی شود.

دوچرخه سواری به عنوان روشی تلقی می شود که با آن هم می توان با هزینه کمتر به مقصد رسید و هم ورزش کرد. استفاده از وسایل نقلیه عمومی نیز در حالیکه مسافران مجبورند مسیری را هرچند کوتاه پیاده روی کنند، به عنوان عامل تاثیرگذار برسلامتی تلقی می شود و گرایش به این وسایل نقلیه را افزایش می دهد.

همچنین تبلیغات گسترده ووسیع نسبت به تاثیرات زیانباراستفاده ازوسایل نقلیه شخصی درآلودگی هوا دراین زمینه موثر است.

به گفته یک کارشناس، وقتی مردم آگاه باشند که وسیله نقلیه خصوصی شان برسلامتی خودشان و دیگران تاثیر منفی می گذارد و آینده فرزندانشان را در خطر قرار می دهد و بدانند که از طریق وسیله نقلیه عمومی می توانند به مقصد در زمان مناسب برسند، حتما اتوبوس و مترو دوچرخه را ترجیح می دهند.

 

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کانال تگرام اخبار عمران، معماری و شهرسازی نمایشگاه صنعت ساختمان انجمن بتن ایران انجمن تونل ایران انجمن مهندسی زلزله ایران انجمن مهندسی عمران ایران برنامه معماری سفید شبکه آموزش بنیاد معماری انقلاب اسلامی انتشار اخبار صنعت ساختمان جشنواره ملی معماری ایران سازمان غیر دولتی جمعیت کاهش خطرات زلزله ایران ژورنالها و محلات علمی مهندسی عمران مسابقات سازه ماکارونی سازمان نظام مهندسی هم اندیشی ملی معماری اسلامی
برچسب‌ها