بنانیوز، اخبار صنعت ساختمان

جمعه، ۳۱ شهریور، ۱۳۹۶ | Friday, 22 September , 2017
بنر تبلیغاتی کاوش

جزئیات احداث شهر فرودگاه‌های فرودگاه امام (ره) با محوریت گردشگری باستانی

کد خبر: 5337 Print This Post
۲۳ بهمن ۱۳۸۹ | ۰۷:۰۹
جزئیات احداث شهر فرودگاه‌های فرودگاه امام (ره) با محوریت گردشگری باستانی

www.BanaNews.irمدیر پروژه شهر فرودگاهی فرودگاه امام‌خمینی‌(ره) ضمن اشاره به اینکه شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) به عنوان قطب دوم توسعه تجاری شهر تهران و در قالب سرویس دهی به ۹۰ میلیون مسافر در فاز چهارم طراحی شده است، گفت: شهر فرودگاه‌های فرودگاه امام (ره) با محوریت گردشگری باستانی شکل می‌گیرد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir)به نقل از فارس، آزیتا افغان‌طلوعی، با اشاره به لزوم توسعه شهر‌های فرودگاهی در کنار فرودگاه‌های  بین‌المللی، اظهار داشت: فرودگاه‌ها در قرن بیست‌و‌یکم نقش موتور محرکه توسعه اقتصادی مناطق را ایفا می‌کنند، همان نقشی که جاده در قرن بیستم، راه‌آهن در قرن نوزدهم و بنادر در قرن هجدهم ایفا نمودند.

وی با بیان اینکه جهانی شدن تجارت در رقابت تولید‌کنندگان، علاوه بر عواملی چون کیفیت و قیمت، فاکتور زمان را نیز اضافه نموده است، افزود: به همین دلیل، کوتاه شدن فاصله‌ها در تولید، نقش اساسی یافته که به دو صورت، تحت فرمان صنعت حمل و نقل هوایی است؛ اول آنکه هر دستور خرید الکترونیکی که در گوشه‌ای از جهان صادر می‌شود هواپیمایی را در گوشه دیگری از جهان به پرواز در می‌آورد؛ همچنین ماهیت برخی از تولیدات و خدمات، همجواری با فرودگاه‌ها را می‌طلبد و این همه سبب شده است تا انگیزه تبدیل فرودگاه شهر به شهر فرودگاهی بیشتر و بیشتر شود و تهیه طرح‌ جامعی بهینه برای شهر فرودگاهی باید به صورت کار مشترکی بین برنامه‌ریزی شهری (urban planning )، برنامه‌ریزی فرودگاهی (airport planning ) و سیاست‌گذاری تجاری (business strategy ) انجام پذیرد.

مدیر پروژه شهر فرودگاهی فرودگاه امام‌خمینی‌(ره) تصریح کرد: شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) به عنوان قطب دوم توسعه تجاری شهر تهران و در راستای حیات‌بخشی اهداف دراز مدت این فرودگاه در قالب هاب بین‌المللی و سرویس دهی به ۹۰ میلیون مسافر در فاز چهارم طراحی شده است.

طلوعی تصریح کرد: وجود راه‌های دسترسی سریع از جمله جاده، راه‌آهن، مترو و همچنین سیستم حمل و نقل هوایی در این منطقه، آن را از ویژگی خاصی برخوردار می‌نماید که بر اساس تجارب جهانی در این زمینه، حیات فرودگاه در گرو رشد تدریجی این شهر فرودگاهی است.

به عقیده طلوعی شکل‌گیری این شهر نه تنها به عمران و آبادانی منطقه می‌افزاید بلکه درآمد‌های حاصل از آن تضمین‌کننده توسعه اهداف فرودگاه خواهد بود.

 

* لزوم فاصله داشتن فرودگاه‌ها از شهر‌ها و الزام ایجاد شهر‌های فرودگاهی

 

مدیر پروژه شهر فرودگاهی فرودگاه امام‌خمینی‌(ره) با اشاره به اینکه احداث شهر فرودگاهی مقوله‌ای کاملأ نوین است، تصریح کرد: تا چندی پیش شهر‌ها در نزدیکی محورهای مواصلاتی، سواحل بنادر و رودخانه‌ها به دلیل آنکه محل انجام مبادلات اقتصادی بود تشکیل می‌شد اما امروزه فرودگاه‌ها در دنیا به محل مبادلات اقتصادی تبدیل شده‌اند و این امر ایجاد شهر فرودگاهی را در کنار آن الزام‌آور می‌کند.

طلوعی با اشاره به اینکه در ازاء هر استارت یک موتور جت هواپیما، معادل حرکت ۴۰۰ الی ۵۰۰ خودرو پیکان آلودگی زیست‌محیطی ایجاد می‌شود، اذعان داشت‌: به دلیل وجود آلودگی‌های صوتی و زیست‌محیطی که فرودگاه‌ها در دل شهرها ایجاد می‌کردند، از ۲۵ سال پیش مقرر شد در راستای حفاظت از مسائل زیست‌محیطی، فرودگاه‌ها به خارج از شهر‌ها با فاصله ۲۵ الی ۳۰ کیلومتری انتقال یابند.‌

وی افزود: به دنبال این موضوع مقرر شد به دلیل دور بودن فرودگاه‌ها از شهر، شهر فرودگاهی (airport city ) شکل گیرد تا این شهر فرودگاهی کارکردهای اقتصادی داشته باشد بدین مفهوم که واحد‌های تجاری در کنار واحد‌های صنعتی و فرهنگی در شهر فرودگاهی ایجاد شود.

مدیر پروژه شهر فرودگاهی فرودگاه امام‌خمینی‌(ره) با اشاره به اینکه شهر فرودگاهی بدون قالب سکونتی شکل می‌گیرد، توضیح داد: در شهر فرودگاهی مردمی به عنوان شهروند نخواهند بود بلکه مدیاسیتی، اینترنت سیتی، اسپورت سیتی و از این قبیل که کارکرد جهانی دارند، در شهر فرودگاهی شکل می‌گیرد و به دنبال آن درآمد اقتصادی پایدار خواهد داشت.

* منطقه ویژه اقتصادی در شهر فرودگاهی فرودگاه امام (ره)

مدیر پروژه شهر فرودگاهی فرودگاه امام‌خمینی‌(ره) تصریح کرد: مشاور طرح شهر فرودگاهی با در نظر گرفتن تجارب جهانی در توسعه مناطق فرودگاهی، فعالیت‌های تجاری و خدماتی و روابط متقابل عملکرد مناطق مختلف شهری با یکدیگر، پروژه‌های گوناگونی را به عنوان ایده‌های اولیه پیشنهادی برای برنامه شکل‌گیری شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) در نظر گرفته است که می‌تواند با توجه به نظرات کارشناسی و خواسته‌های سرمایه‌گذاران و تکمیل مطالعات قابل تغییر و اصلاح باشد.‌

وی با اشاره به اینکه بخش‌هایی از شهر فرودگاهی فرودگاه امام خمینی (ره) به عنوان منطقه آزاد خواهد بود و بخش‌هایی نیز ترکیبی است، توضیح داد: طبق ماده مکرر دو ۱۴۸ قانون برنامه پنجم توسعه، مجلس ملزم کرد ‌اراضی شهر فرودگاهی فرودگاه امام در اغلب مناطق آزاد و در برخی مناطق، ویژه اقتصادی باشد و ساختاری تشکیلاتی واحد برای اداره شهر فرودگاهی شکل بگیرد.

طلوعی توضیح داد: بر اساس قانون برنامه پنجم و دیدگاه مجری طرح، مطالعات و بررسی‌های شهر فرودگاهی از مهرماه سال جاری آغاز شد و طی مناقصه‌ای، مطالعات طرح جامع و طرح شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) با مشارکت مشاوران خارجی و ایرانی شکل گرفت.

مدیر پروژه شهر فرودگاهی فرودگاه امام‌خمینی‌(ره) تصریح کرد: مشاور خارجی ملزم شده است بررسی‌های طرح جامع را در طول ۹ ماه ‌انجام دهد و پس از آن بررسی‌های بعدی توسط مشاور داخلی انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه طرح جامع هم‌اکنون نزدیک به چهار ماه در حال بررسی است، گفت: پنج ماه دیگر از بررسی آن باقی مانده است؛ در کل پروژه بررسی و مطالعات شهر فرودگاهی فرودگاه حضرت امام، ۱۸ ماه به طول می‌انجامد.

طلوعی ضمن بیان اینکه پس از آنکه طرح جامع تصویب شد، وارد بخش تفصیلی می‌شویم، ادامه داد: زیرساخت‌های شهر فرودگاهی پس از آنکه تمامی راه‌ها، قطعه‌بندی‌ها و از این قبیل، به اتمام رسید، توسط بخش خصوصی انجام خواهد شد زیرا بودجه دولتی برای اجرای این زیرساخت ها کافی نخواهد بود.

مدیر پروژه شهر فرودگاهی فرودگاه امام‌خمینی‌(ره) گفت: هزینه مطالعات در قالب مناقصه از طریق بودجه عمومی دولت تعیین شده است و اجرای پروژه‌ها در شهر فرودگاهی، توسط بخش خصوصی صورت می‌گیرد.

* شهرفرودگاهی امام خمینی با محوریت “گردشگری باستانی “

وی با اشاره به اینکه هر شهر فرودگاهی در دنیا با موضوعات خاصی مطرح است، گفت: به عنوان مثال سالن ازدواج شهر فرودگاهی فرودگاه استکهلم در بین مردم دنیا بسیار معروف است، یا سالن مدهای لباس شهر فرودگاهی اینچان کره، معروف است زیرا صنعت نساجی کره حرف اول را در دنیا می‌زند.

طلوعی با اشاره به اینکه در مجموعه ورزشی شهر فرودگاهی فرودگاه بحرین مسابقات اتومبیل‌رانی برگزار می‌شود، اظهار داشت: مسافران و تماشاگران بدون اینکه نیازی به ویزا داشته باشند، وارد شهر می‌شوند و مسابقه خود را درون شهر فرودگاهی تماشا می‌کنند و به کشور خود باز می‌گردند.

مدیر پروژه شهر فرودگاهی فرودگاه امام‌خمینی‌(ره) تصریح کرد: همچنین در کنفرانس‌سیتی شهر فرودگاهی، مدعوان و سخنرانان از کشورهای دیگر پس از حضور در شهر فرودگاهی، در کنفرانس شرکت می‌کنند و از همان جا با پرواز بعدی دوباره به کشور خود باز می‌گردند.

طلوعی اذعان داشت: شهر فرودگاهی فرودگاه حضرت امام خمینی نیز با محوریت “گردشگری باستانی ” تعریف شده است؛ این شهر فرودگاهی، نقش مکملی برای شهر تهران خواهد داشت و مرکز تفریحی برای تمامی ایرانیان نیز خواهد بود.

مدیر پروژه شهر فرودگاهی فرودگاه امام‌خمینی‌(ره) ضمن بیان اینکه شهرهای فرودگاهی در جهان هر یک ویژگی خاصی را به عنوان شاخص فرودگاهی موردنظر قرار می‌دهند، گفت: با توجه به مطالعات باستانی‌شناسی انجام شده در منطقه فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره)، آثار باستانی شهرسازی به جا مانده در تپه‌های اطراف فرودگاه، تاریخی ۳۲۰۰ ساله از توانمندی معماری و شهرسازی ایران باستان را در خود پنهان داشته است که می‌توان با ارایه نمایشگاهی از نمونه‌های آثار باستانی و معماری و شهرسازی کشور از یک هزار سال قبل از میلاد مسیح تا به امروز برای جامعه جهانی پدیده‌ای بسیار دیدنی عرضه نموده و شاخصه اصلی توسعه شهر فرودگاهی را نیز بر محور «گردشگری و صنعت توریسم» عنوان نمود.

مدیر پروژه شهر فرودگاهی فرودگاه امام‌خمینی‌(ره) ادامه داد: شهر باستانی ۳۲۰۰ ساله “تپه مأمورین ” در این منطقه وجود دارد که در مورد آن باید گفت سفال خاکستری در آن ابداع و اختراع شد که مربوط به عصر آهن یا مفرغ است.

طلوعی خاطرنشان کرد: قطعأ بر همین اساس موزه‌های شهر فرودگاهی فرودگاه امام خمینی (ره) مرتبط با اکتشافات این شهر قدیمی باستانی است که در آن به نمایش گذاشته خواهد شد.

 

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کانال تگرام اخبار عمران، معماری و شهرسازی نمایشگاه صنعت ساختمان انجمن بتن ایران انجمن تونل ایران انجمن مهندسی زلزله ایران انجمن مهندسی عمران ایران برنامه معماری سفید شبکه آموزش بنیاد معماری انقلاب اسلامی انتشار اخبار صنعت ساختمان جشنواره ملی معماری ایران سازمان غیر دولتی جمعیت کاهش خطرات زلزله ایران ژورنالها و محلات علمی مهندسی عمران مسابقات سازه ماکارونی سازمان نظام مهندسی هم اندیشی ملی معماری اسلامی
برچسب‌ها