بنانیوز، اخبار صنعت ساختمان

پنج شنبه، ۲۳ آذر، ۱۳۹۶ | Thursday, 14 December , 2017
بنر تبلیغاتی کاوش

پیشرفت فیزیکی‌ ۱۵ درصدی احداث ترمینال حجاج فرودگاه امام(ره)

کد خبر: 1680 Print This Post
۰۴ دی ۱۳۸۹ | ۰۷:۴۶
پیشرفت فیزیکی‌ ۱۵ درصدی احداث ترمینال حجاج فرودگاه امام(ره)

www.bananews.irمدیرکل فرودگاه امام خمینی‌(ره) با اشاره به اینکه باند دوم این فرودگاه با۵۰ میلیارد تومان هزینه در سال ۱۳۹۱ به بهره‌برداری می‌رسد، از پیشرفت فیزیکی‌ ۱۵ درصدی احداث ترمینال حجاج فرودگاه امام‌خمینی (ره) خبر داد.

به گزارش بنانیوز به نقل از خبرگزاری فارس ،رضا قدیمی ضمن اشاره به پیشرفت روند اجرایی فاز دو فرودگاه امام خمینی (ره)، به عملیات احداث ‌باند دوم پروازی این فرودگاه اشاره کرد و اظهار داشت: مجری اجرای باند دوم فرودگاه، همان مجری فاز دو است که با پی‌گیری‌های مطلوب این بخش، پیمانکار در احداث باند مذکور چند درصد هم از اهداف برنامه جلوتر است.

وی ادامه داد: برای اجرای پروژه‌ها در فاز ۲ بیش از ۵۰ قرارداد مطالعه و طراحی انجام شده است؛ همچنین در باند جنوبی فرودگاه نیز فعالیت مناسبی در حال انجام است.

مدیرکل فرودگاه بین‌المللی امام خمینی‌(ره) با اشاره به اینکه در احداث باند جنوبی و ترمینال زیارتی از برنامه جلوتر هستیم، تصریح کرد: ‌مدرن‌ترین تجهیزات کمک‌ناوبری برای باند جنوبی در نظر گرفته شده است.

قدیمی افزود: این باند بزرگ‌ترین باند پروازی است که در داخل کشور ساخته می‌شود بنابراین ایرباس‌۳۸۰ به عنوان پهن‌پیکرترین هواپیما نیز قادر است در این باند لندینگ کند.

مدیرکل فرودگاه امام‌خمینی (ره) با بیان اینکه این باند پروازی دارای ۶۰ متر عرض و بیش از ۴ هزار متر طول است، اذعان داشت: زیرسازی مسیر بسیار مناسب است و با مجهزترین تجهیزات کمک ناوبری، ILS نوین و سیستم روشنایی جدید، در حال تجهیز است.

قدیمی تصریح کرد: کل هزینه احداث این باند حدود ۵۰ میلیارد تومان محاسبه شده است و قطعأ در سال ۱۳۹۱ به بهره‌برداری می‌رسد.

* پیشرفت فیزیکی‌ ۱۵ درصدی احداث ترمینال حجاج

قدیمی در خصوص ترمینال حجاج فرودگاه امام خمینی(ره)، تصریح کرد: احداث این ترمینال یکی از الزامات اساسی کشور محسوب می‌شد زیرا به دلیل محدودیت مکانی در فرودگاه مهرآباد، مستقبلان، حجاج و مسئولان فرودگاه با مشکلات زیادی مواجه بودند.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون پیشرفت فیزیکی عملیات احداث ترمینال حجاج مناسب ارزیابی می‌شود، ادامه داد: جانمایی این فرودگاه با توجه به وسعت آن بسیار مطلوب ارزیابی می‌شود، در بخش شمالی ترمینال باند فعلی قرار دارد و فضایی است که ترافیک مسافری وجود ندارد، این ترمینال پارکینگ مخصوص دارد و پرواز‌های آن تداخلی با پروازهای بین‌المللی نخواهد داشت.

قدیمی ضمن اشاره به طراحی زیبای ترمینال حجاج فرودگاه امام، تصریح کرد: پیشرفت فیزیکی احداث این پروژه بیش از ۱۵ درصد است.

* ریل‌گذاری مترو فرودگاه امام از دهه فجر امسال آغاز می‌شود

قدیمی در مورد سرانجام مترو فرودگاه امام خمینی(ره) اظهار داشت: مقرر شده است ادامه مترو تهران از مرقد مطهر امام خمینی(ره) تا فرودگاه امام و شهر جدید پردیس ساخته شود؛ ابتدا قرار بود این مترو روی زمین ساخته شود اما احداث آن به صورت زمینی با موانعی مواجه بود.

وی افزود: به دلیل دسترسی‌های محلی که در این مسیر صاحبان صنایع، کشاورزان و روستائیان داشتند، منظره مترو مذکور وجهه زیبا و جالبی نداشت زیرا لازم بود پس از هر ۵۰۰ متر، قطار از روی یک پل گذر می‌کرد.

مدیرکل فرودگاه بین‌المللی امام خمینی‌(ره) اضافه کرد: اگر این مترو روی زمین ساخته می‌شد دسترسی‌های محلی را قطع و جغرافیای منطقه را به دو قسمت تقسیم می‌کرد؛ همچنین لازم بود رمپ و رومپ‌هایی (پستی و بلندی) تعریف می‌شد تا مترو از حرم مطهر امام خمینی به شهر جدید پرند می‌رسید که همین امر احداث تعداد زیادی پل را الزامی می‌کرد.

قدیمی خاطرنشان کرد: طی جلساتی با مجری فاز ۲ و وزیر راه و ترابری‌، مقرر شد مترو روی پایه‌های سیمانی و بتنی ۲،۵ متری و با اختلاف ارتفاع از سطح زمین احداث شود که همین امر موجب مرغوبیت اراضی آن منطقه خواهد شد.

‌قدیمی تصریح کرد: احداث این مترو روی پایه‌های بتنی ممکن است تکمیل آن را از نظر زمان به تعویق بیاندازد، اما پروژه‌ای مستحکم و با طول عمر زیاد، اجرا می‌شود.‌

قدیمی با اشاره به اینکه هم‌اکنون پایه‌های بتنی در حال ساخت و طراحی است و پس از آن به محل‌ نصب منتقل می‌شود، ‌تصریح کرد: در حال حاضر عملیات زیربنایی احداث این مسیر در حال انجام است و از بهمن‌ماه سال جاری عملیات ریل‌گذاری نیز آغاز می‌شود.

وی خاطرنشان کرد‌: قبل از این قرار بود ورودی مترو به فرودگاه امام در یک ارتفاع خاص به زیر زمین برود و پلی از روی مترو عبور کند که این مورد منظره فرودگاه را نامناسب جلوه می‌داد.

قدیمی ادامه داد: پس از بررسی‌های فراوان مقرر شد پلی به طول ۴۰۰ متر طراحی شود تا ورودی‌های بین مترو زیاد نباشد.

مدیرکل فرودگاه بین‌المللی امام خمینی‌(ره) خاطرنشان کرد: ریل‌گذاری این مترو از دهه فجر آغاز می‌شود.

به گزارش فارس طبق ماده ۱۴۸ مکرر دو به‌منظور تقویت موقعیت کشور در شبکه حمل و نقل هوایی بین‌المللی و افزایش درآمد ناشی از ترانزیت و حمل و نقل کالا و مسافر و اشتغال مولد به دولت اجازه داده می‌شود، نسبت به ایجاد شهر فرودگاهی و توسعه فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) در کل اراضی فرودگاه در قالب منطقه ویژه اقتصادی و نیز ایجاد منطقه آزاد تجاری در بخشی از اراضی فرودگاه جهت ارائه خدمات بانکی و بیمه‌ای و سایر خدمات شهر فرودگاهی ازقبیل خدمات گردشگری، پزشکی، رفاهی و مشابه آن اقدام کند.

دستورالعمل اجرائی شامل محدوده منطقه ویژه و آزاد در اراضی فرودگاه و برنامه زمان‌بندی اجرا این طرح و نحوه اداره شهر فرودگاهی به‌تصویب شورای اقتصاد می‌رسد.

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کانال تگرام اخبار عمران، معماری و شهرسازی نمایشگاه صنعت ساختمان انجمن بتن ایران انجمن تونل ایران انجمن مهندسی زلزله ایران انجمن مهندسی عمران ایران برنامه معماری سفید شبکه آموزش بنیاد معماری انقلاب اسلامی انتشار اخبار صنعت ساختمان جشنواره ملی معماری ایران سازمان غیر دولتی جمعیت کاهش خطرات زلزله ایران ژورنالها و محلات علمی مهندسی عمران مسابقات سازه ماکارونی سازمان نظام مهندسی هم اندیشی ملی معماری اسلامی
برچسب‌ها