بنانیوز، اخبار صنعت ساختمان

سه شنبه، ۲ آبان، ۱۳۹۶ | Tuesday, 24 October , 2017
بنر تبلیغاتی کاوش

امضای تفاهم‌نامه‌ پنج‌جانبه با هدف رونق و توسعه کریدور شرق

کد خبر: 10314 Print This Post
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۰ | ۱۱:۱۴
امضای تفاهم‌نامه‌ پنج‌جانبه با هدف رونق و توسعه کریدور شرق

www.BanaNews.irنماینده ویژه دولت در امر ترانزیت ضمن اشاره به استراتژیک بودن محور ریلی و جاده‌ای چابهار ـ زاهدان ـ‌ مشهد ـ سرخس از انعقاد تفاهم‌نامه بین ایران، ترکمنستان، ازبکستان، عمان و قطر برای استفاده از این کریدور خبر داد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) شهریار افندی‌زاده زرگری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس ، در خصوص نشست پنج جانبه کارشناسی تدوین موافقت‌نامه کریدور بین‌المللی ترانزیت کالا، اظهار داشت: جلسات نهایی اجلاس پنج ‌جانبه ایران، ترکمنستان، ازبکستان، عمان و قطر برگزار ‌و به تفاهم‌نامه‌ای پنج‌جانبه ختم شد.

وی ادامه داد: اولین جلسه این کشورها شامل ایران، عمان، ترکمنستان و ازبکستان در تهران برگزار شد و هر چهار کشور تصمیم گرفتند با توجه به منافع مشترکی که در بحث ترانزیت و حمل و نقل وجود دارد، تعامل و همکاری‌های مشترکی داشته باشند.

نماینده ویژه دولت در امر ترانزیت با اشاره به اینکه تفاهم‌نامه اولیه در تهران برگزار شد، گفت: جلسات بعد در عمان، ازبکستان و نهایتاً در ترکمنستان برگزار می‌شود.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای افزود: چندی پیش ‌در اجلاس عمان کشور قطر به عنوان ناظر به این چهار کشور پیوست و در جلسه بعدی که در ازبکستان بود کشور قطر هم با موافقت همگان به عنوان کشور پنجم جای گرفت.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای افزود: محور شرق ایران یکی از محورهایی ترانزیتی است که می‌تواند در زمان کوتاه و با هزینه بسیار کم کالاهایی که از کشورهای آسیا و به خصوص کشورهای آسیای میانه می‌آیند را از طریق ایران به دریای عمان و به کشور عمان و دریاهای آزاد وصل کند که این پتانسیل و امکان مهم موجب شد که کشورها بتوانند طی اجلاسی در کنار یکدیگر قرار گیرند.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ادامه داد: کشورهای ترکمنستان و ازبکستان، کشورهای تولید کننده و کشورهای عمان و قطر، کشورهای مصرف کننده محسوب می‌شوند و ایران هم در این میان بهترین پل ارتباطی میان این کشور‌ها است.

نماینده ویژه دولت در امر ترانزیت خاطرنشان کرد: با مذاکرات انجام شده، منافع مشترک اقتصادی موجب شد که این تفاهم‌نامه تنظیم شود البته هر کشور منافع خود را دارا است.

افندی‌زاده اضافه کرد: همچنین که کالاهایی که قرار است از کشور چین وارد کشورهای دیگر بخصوص کشورهای cis شود، از طریق ایران عبور می‌کند و ایران می‌تواند به عنوان پل ارتباطی مطلوب در این میان عمل کند.

نماینده ویژه دولت در امر ترانزیت تصریح کرد: با امضاء تفاهم‌نامه ‌بین پنج کشور به عنوان کشور‌های مؤثر برای ایجاد منافع مشترک اقتصادی، سایر کشورها نیز به این پنج کشور به عنوان کشورهای عضو می‌پیوندند و می‌توان خط جدیدی را با محوریت ایران در بحث ترانزیت ایجاد کرد.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ادامه داد: تلاش می‌کنیم کشورهایی نظیر افغانستان نیز بتواند به این کریدور (محور شرق) وارد شود و کالاهای خود را از طریق بندر چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی کشور، عبور دهد.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خاطرنشان کرد: امید است با این تفاهم‌نامه پنج جانبه، کریدور جدیدی را در بین کریدورهای دنیا برای عبور کالاهای ترانزیت بین کشورهای تولید کننده و کشورهای مصرف کننده ایجاد کنیم.

نماینده ویژه دولت در امر ترانزیت در خصوص دستاور‌های این نشست، ضمن اشاره به ایجاد تفاهم‌نامه بین پنج کشور برای توسعه حمل و نقل و ترانزیت کالا، گفت: با توجه به اینکه کشورهایی مثل ازبکستان و ترکمنستان تولید کننده و کشورهایی نظیر عمان و قطر به عنوان مصرف کننده مطرح هستند می‌تواند ایران را به عنوان پل ارتباطی ارزان و سریع بین آنها معرفی کرد.

نماینده تام‌الاختیار وزارت راه در هدفمندی یارانه‌ها خاطرنشان کرد: همچنین با ایجاد این گروه پنج جانبه سایر کشورها نیز می‌توانند با محوریت ایران وارد قضیه شوند تا منافع اقتصادی ‌حمل و نقلی زیادی بین این کشورها ایجاد کنیم.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای تصریح کرد: طبیعتاً رشد مسائل حمل و نقل موجب رشد نرخ تولید ناخالص داخلی، رشد اشتغال، ایجاد درآمد مشترک، وابستگی کشورها از نظر حمل و نقلی به یکدیگر و ایجاد زیرساخت‌هایی خواهد شد که همه کشورها به آن نیاز دارند.

افندی‌زاده اضافه کرد: برای ایجاد این امکان روان‌سازی، ناگزیر به توسعه حمل و نقل ریلی و جاده‌ای در محور شرق خواهیم بود و طبیعتاً هر چه از بعد ترانزیت و حمل و نقل در محور شرق تلاش کنیم امنیت و پایداری در کشور و مرزهای شرقی افزایش خواهد یافت و این امر موجب اشتغال‌زایی گسترده و مطلوب خواهد شد.

نماینده ویژه دولت در امر ترانزیت ضمن بیان اینکه تحول عظیمی در بحث ترانزیت کشور ایجاد شده است، خاطرنشان کرد: قطعاً سایر کشورها نیز به این کریدور و این محور می‌پیوندند و محور شرق اعم از راه‌آهن چابهار ـ زاهدان ـ‌ مشهد ـ سرخس و نیز مسیر جاده‌ای این منطقه با وجود بندر در حال توسعه چابهار یکی از قطب‌های بزرگ در بحث توسعه حمل و نقل و ترانزیت برای جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.

 

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کانال تگرام اخبار عمران، معماری و شهرسازی نمایشگاه صنعت ساختمان انجمن بتن ایران انجمن تونل ایران انجمن مهندسی زلزله ایران انجمن مهندسی عمران ایران برنامه معماری سفید شبکه آموزش بنیاد معماری انقلاب اسلامی انتشار اخبار صنعت ساختمان جشنواره ملی معماری ایران سازمان غیر دولتی جمعیت کاهش خطرات زلزله ایران ژورنالها و محلات علمی مهندسی عمران مسابقات سازه ماکارونی سازمان نظام مهندسی هم اندیشی ملی معماری اسلامی
برچسب‌ها