تخصیص حقابه های زیست محیطی قم با جدیت پیگیری شود

به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان قم، سید رضا موسوی مشکینی در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران قم افزود: خشکسالی و قطع حقابه های زیست محیطی استان ، کانون های گرد و غبار در مرکز کشور را بسیار گسترش داده و با ادامه این روند با چالش های جدی مواجه خواهیم شد.
وی با اشاره به مصوبه هیات دولت برای مقابله با پدیده گرد و غبار در کشور، وظایف و تکالیف دستگاههای اجرایی در این آئین نامه را مورد توجه قرار داد و گفت: دستگاههای اجرایی قم باید برنامه های خود برای برطرف کردن این معضل را با توجه به شرایط بروزرسانی کنند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست قم بر ضرورت افزایش اعتبارات استانی و ملی برای مقابله با گرد و غبار تاکید کرد و گفت: باید جلسات منظم و مستمر با حضور مسوولان ملی برای بررسی موضوع گرد و غبار در استان برگزار شود.
وی با اشاره به برخی اقدامات دستگاههای اجرایی برای مقابله با پدیده گرد و غبار در استان ، از عدم پیگیری برخی وظایف دستگاههای اجرایی در این راستا انتقاد کرد و گفت: راه اندازی و استفاده مستمر از ایستگاههای سنجش آلودگی هوا در شهر قم نیازمند تخصیص اعتبارات لازم است.

** بزرگترین پخش سیلاب در مرکز کشور در دشت مسیله انجام می شود
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری قم نیز در این جلسه با بیان اینکه ۴۰۰ هزار هکتار از اراضی استان بیابانی شده و ۱۰۵ هزار هکتار به کانون گرد و غبار تبدیل شده است، تصریح کرد: بزرگترین کانون گرد و غبار در مرکز کشور به وسعت ۵۰ هزار هکتار در دشت مسیله در شرق قم واقع شده است.
سید محمدتقی سجادی در ادامه افزود: ۲۵ هزار هکتار در شمال غربی قم در منطقه کوه نمک و جاده جعفریه، ۲۲ هزار هکتار در جنوب شرقی استان در منطقه حسین آباد میش مست و ۸ هزار هکتار از دشت های پیرامونی قم به عنوان کانون های گرد و غبار به حساب می آیند.
وی با اشاره به اجرای پروژه های نهال کاری در کانون های گرد و غبار استان قم، از توسعه نهال کاری در دشت مسیله در سال جاری خبر داد و گفت: بزرگترین پخش سیلاب در مرکز کشور با استفاده از رودخانه شور تنها شریان زنده دشت مسیله در وسعت ۳۰ هزار هکتار با هدف تقویت پوشش گیاهی در این منطقه و کنترل گرد و غبار انجام می شود.
جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان قم با حضور سید محمدرضا هاشمی سرپرست استانداری قم، معاونان استاندار و جمعی از مدیران و کارشناسان دستگاههای اجرایی مرتبط در سالن جلسات امام جواد(ع) استانداری قم برگزار شد.

لینک اصل خبر در سایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان قم

    منبع خبر

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان قم

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان قم یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات