چابکسازی ساختار راهآهن با خصوصیسازی
مدیرعامل راه آهن با بیان اینکه اعتقاد داریم ظرفیتهای خوبی در حوزه صنعت ریلی در بخش خصوصی ایجاد شده است و میتوان با افزایش این ظرفیتها کار را دنبال کرد، گفت: قصد داریم متناسب با قانون خدمات کشوری ساختار راهآهن را در سال ۹۰ اصلاح کنیم و پستهای مدیریتی را کاهش دهیم و همچنین با واگذاری بخشهای مختلف به بخش خصوصی ساختار راهآهن را چابک میکنیم.
به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) عبدالعلی صاحبمحمدی ـ معاون وزیر راه و ترابری در گفتوگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: در سال ۹۰ براساس نقشه راهی که در راهآهن با توجه به سند چشم انداز، برنامه پنج ساله، تامین بودجه سال ۹۰ تدوین شده است رویکردهایی را اتخاذ کردهایم که از نظر تامین میزان جابهجایی مسافر را ارتقا دهد و هم از نظر کیفی خدمات را بهبود بخشد.
وی با بیان اینکه در این مسیر باید اولویتبندی کنیم، خاطرنشان کرد: در سال ۸۹ معادل ۳۰۰ کیلومتر راهآهن بازسازی شد اما هدفگذاری برای سال ۹۰ بازسازی ۵۰۰ کیلومتر است.
معاون وزیر راه و ترابری با بیان اینکه در سال ۸۹ معادل ۴۲ کیلومتر راهآهن دو خطه احداث شد، خاطرنشان کرد: این میزان در سال ۹۰ معادل ۲۳۰ کیلومتر خواهد بود.
مدیرعامل راهآهن با اشاره به تراکبندی و گسترش سیستمهای ATC و CTC گفت: تراکبندی مسیر مشهد به طول ۸۵۰ کیلومتر در دستور کار سال ۹۰ قرار دارد که تا پایان سال یا حداکثر تا نیمه اول سال ۹۱ به پایان میرسد.
صاحبمحمدی با بیان اینکه تراک بندی مسیر تهران ـ مشهد ۶۰ تا ۸۰ درصد ظرفیت جابهجایی مسافر را ارتقا داده و منجر به افزایش ایمنی میشود، اظهار کرد: در سال ۸۹ تعداد ۴۳۰ دستگاه لوکوموتیو در گردش بوده است که این میزان در سال ۹۰ به ۵۴۳ دستگاه میرسد.
وی با بیان اینکه در سال ۸۹ تعداد ۲۹ دستگاه لوکوموتیو بازسازی شد، خاطرنشان کرد: در سال ۹۰ تعداد ۳۹ دستگاه لوکوموتیو بازسازی میشود.
مدیرعامل راهآهن با اشاره به ورود ۳۶ دستگاه لوکوموتیو جدید به ناوگان حمل و نقل ریلی کشور در سال ۸۹ خاطرنشان کرد: در سال ۹۰ تعداد ۶۸ دستگاه لوکوموتیو جدید اضافه میشود.
وی با اشاره به ورود دو دستگاه ترنست در سال ۸۹ ابراز امیدواری کرد: در سال ۹۰ تعداد پنج الی ۹ دستگاه ترنست به بهرهبرداری برسد.
معاون وزیر راه و ترابری با بیان اینکه در سال ۸۹ تعداد ۷ دستگاه ریل باس به بهرهبرداری رسید، گفت: پیشبینی میشود در سال ۹۰ تعداد ۱۲ دستگاه ریل باس به چرخه ناوگان حمل و نقل ریلی کشور اضافه شود.
صاحبمحمدی با اشاره به اینکه تعداد واگنهای مسافری در گردش در سال ۸۹ ، هزار و ۳۶۰ دستگاه بود، گفت: در سال ۹۰ تعداد واگنهای مسافری افزایش یافته است و به هزار و ۵۷۲ دستگاه میرسد.
وی افزود: متوسط عمر لوکوموتیوها در سال ۸۹ به ۲۵ سال رسید و امیدواریم که این شاخص در سال ۹۰ به ۲۳٫۵ سال برسد.
مدیرعامل راهآهن با اشاره به اینکه عمر ناوگانهای مسافری در سال ۸۹، ۲۸ سال بود که در سال ۹۰ به کمتر از ۲۵ سال میرسد، خاطرنشان کرد: در سال ۸۹ معادل ۳۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تن بار جابهجا شد اما هدفگذاری برای سال ۹۰ جابهجایی ۴۲ میلیون تن بار است.
معاون وزیر راه و ترابری با بیان اینکه در سال گذشته سطح ایمنی ۲۴ درصد ارتقا یافت، ابراز امیدواری کرد: در سال ۹۰ موضوع ایمنی پیگیری شود و شاخص آن افزایش یابد.
وی با تاکید بر اینکه خصوصی سازی در راهآهن پیگیری میشود، گفت: سال گذشته ۱۲ شرکت وابسته به راهآهن تعیین تکلیف شدند و ۸۰ درصد واگنهای باری به بخش خصوصی واگذار شد.
معاون وزیر راه و ترابری با بیان اینکه تا پایان سال ۸۹ معادل ۴۰ درصد واگنهای مسافری به بخش خصوصی واگذار شده بود، تصریح کرد: تا پایان سال ۹۰ کلیه واگنهای مسافری خصوصی میشوند و سیاست واگذاری تصدیها به بخش خصوصی در راهآهن ادامه خواهد داشت.
وی همچنین از آموزش ۳۰ هزار نفر در راهآهن خبر داد و گفت: همچنین در حال آموزش لوکوموتیورانها هستیم تا با افزایش تعداد لوکوموتیوها در این بخش مشکل نداشته باشیم.
نظرات