آیا از حقوق خود درباره نرخ بلیت و شرایط ابطال آن مطلع هستید؟

آیا از حقوق خود درباره نرخ بلیت و شرایط ابطال آن مطلع هستید؟

www.BanaNews.irمسافران دارای حقوقی درباره نرخ بلیت هواپیما هستند که بنا به اعلام سازمان هواپیمایی کشوری شرکت‌های هواپیمایی و ایرلاین‌ها موظف به رعایت آن هستند.

‌به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) متصدی حمل ونقل (شرکت هواپیمایی) باید به موجب قوانین نسبت به صدور بلیت که باید حاوی مشخصات لازم از قبیل نام و نشانی متصدی حمل و نقل، تاریخ و محل صدور باشد اقدام کند.

همچنین درج بهای بلیت در مسیرهای داخلی و مطابقت آن با نرخ مصوب در مسیر مربوطه الزامی است و کلیه بلیت‌های مسافرت‌های هوایی از مقررات ابطال بلیت‌ها تبعیت می‌کنند و درج عنوان چارتر و غیرقابل استرداد تخلف محسوب می‌شود.

بر این اساس پروازی چارتر محسوب می‌گردد که تایید سازمان هواپیمایی کشوری را داشته باشد.

همچنین تخفیف‌های مربوط به بلیت خردسال (دو تا ۱۲ سال) در مسیرهای داخلی ۵۰ درصد و بلیت کودک تا دو سال و فاقد صندلی پرواز معادل ۹۰ درصد بهای بلیت بزرگسال است این در حالی است که بهای بلیت کودک در صورت استفاده از صندلی پرواز معادل بهای بلیت خردسال بوده و دریافت هرگونه وجهی مازاد بر آن تخلف محسوب می‌شود.

در صورت استفاده از خدمات تور، بهای بلیت در بهای کل خدمات درخواستی لحاظ می‌شود و امکان تفکیک آن از سوی سازمان هواپیمایی کشوری میسر نیست لذا مرجع رسیدگی به بهای خدمات تور، سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری است.

در این راستا چنانچه مسافر تا ساعت ۱۲ ظهر سه روز قبل از تاریخ پرواز به هر دلیلی از انجام پرواز منصرف شود و درخواست ابطال بلیت را داشته‌ باشد، پنج درصد از نرخ خالص بلیت بدون احتساب عوارض از بهای پرداختی توسط مسافر کسر و مابقی به مسافر مسترد می‌گردد و چنانچه مسافر از ساعت ۱۲ ظهر سه روز قبل از پرواز تا ساعت ۱۲ ظهر روز قبل از تاریخ پرواز به هر دلیلی از انجام پرواز منصرف شود و درخواست ابطال بلیت کند، ۱۰ درصد از نرخ خالص بلیت بدون احتساب عوارض از بهای پرداختی توسط مسافر کسر و مابقی به مسافر پرداخت می‌شود.

بر این اساس اگر مسافر از ساعت ۱۲ ظهر روز قبل از تاریخ پرواز تا ۳۰ دقیقه قبل از پرواز به هر دلیلی از انجام پرواز منصرف شود و درخواست ابطال بلیت کند، ۳۰ درصد از نرخ خالص بلیت بدون احتساب عوارض از بهای پرداختی توسط مسافر کسر و مابقی به مسافر مسترد می‌شود.

این در حالی‌است که چنانچه مسافر در فاصله زمانی کمتر از ۳۰ دقیقه مانده به ساعت پرواز مندرج در بلیت به کانتر پذیرش مسافر مراجعه نماید یا درخواست ابطال صندلی رزرو شده خود را داشته باشد، غایب از پرواز محسوب شده و ۵۰ درصد از نرخ خالص بلیت بدون احتساب عوارض از بهای پرداختی توسط مسافر کسر و مابقی به مسافر مسترد می‌شود.

به گزارش بنانیوز به نقل از ایسنا بهای بلیت در مسیرهای داخلی به صورت مصوب بوده و توسط دولت تعیین شده است و در مسیرهای بین‌المللی میزان بهای بلیت از نرخ منتشره توسط یاتا (انجمن شرکت‌های حمل ونقل هوایی) نباید بیشتر باشد.

همچنین در مسیرهای بین المللی قیمت‌ بلیت با توجه به شرکت‌ هواپیمایی، مدت اعتبار بلیت، تاریخ خرید بلیت، تاریخ پراز و کلاس پروازی و سایر شرایط تعیین شده می‌تواند متفاوت باشد و این تفاوت حمل بر گرانفروشی یا ارزان فروشی نیست بنابراین تشخیص این امر توسط افراد متخصص امکان‌پذیر بوده و دفاتر فروش بلیت ملزم به ارائه اطلاعات کافی به مسافران در این خصوص هستند.

بر این اساس در صورت عدم اجرای هر یک از بندهای این منشور توسط شرکت‌های هواپیمایی یا دفاتر خدمات مسافرت هوایی و گردشگری، مسافران می‌توانند مراتب را از طریق مدیریت ترمینال یا شماره تلفن ۱۸۷۰ به سازمان هواپیمایی کشوری منعکس نمایند تا برخورد لازم صورت بگیرد.

 

 

    نظرات