ناوگان کشتیرانی بازطراحی می‌شود

ناوگان کشتیرانی بازطراحی می‌شود

اعضای سازمان بین المللی دریانوردی ملل متحد (IMO) توافقی برای نصف شدن آلایندگی دی اکسید کربن کشتیرانی تا سال ۲۰۵۰ منعقد کرد که این صنعت را وادار می‌کند ناوگان خود را بازطراحی کند.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir)؛سازمان بین المللی دریانوردی متشکل از ۱۷۳ عضو، در بیانیه ای اعلام کرد که استراتژی اولیه برای نخستین بار کاهش انتشار گازهای گلخانه ای به میزان حداقل ۵۰ درصد تا سال ۲۰۵۰ نسبت به سال ۲۰۰۸ را درنظر گرفته است.

کشورهایی که حضور پررنگی در کشتیرانی دارند مانند عربستان سعودی و آمریکا به پیش‌نویس‌های قبلی که در طول دو هفته مذاکرات این سازمان مطرح شده بودند، اعتراض کرده بودند. برخی از کشورها مانند مارشال آیلندز که در خطر بالا رفتن سطح آب دریا قرار دارند، خواستار تعهد قوی‌تری بودند و اتحادیه اروپا خواستار کاهش ۷۰ تا ۱۰۰ درصدی آلودگی بود. با این‌همه این توافق مورد استقبال گسترده قرار گرفت.

پیتر هینچ لایف، دبیرکل اتاق بین المللی کشتیرانی این توافق را یک توافق کم سابقه – توافق پاریس برای دریانوردی - خواند که هدف بلندپروازانه ای را برای کاهش آتی آلودگی دی اکسید کربن تعیین می‌کند.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، کشتیرانی و هواپیمایی دو بخشی هستند که مشمول توافق جوی ۲۰۱۵ پاریس نمی‌شوند.

صنعت هواپیمایی دو سال قبل با یک طرح کاهش آلایندگی موافقت کرد اما این موضوع برای صنعت کشتیرانی طولانی‌تر شد، زیرا این صنعت به کشتی‌هایی متکی است که از سوخت بانکر استفاده می‌کنند و به همین دلیل کاهش آلایندگی آنها دشوارتر است.

کشتیرانی عامل دو درصد از آلایندگی کربن جهانی است و در صورتی که کنترل نشود، سهمش ممکن است به حدود ۱۵ درصد افزایش پیدا کند.

ایسنا

نظرات