نیروگاه ۱۰۰مگاواتی اسلام‌آباد غرب افتتاح می‌شود

نیروگاه ۱۰۰مگاواتی اسلام‌آباد غرب افتتاح می‌شود

http://www.bananews.ir/مجری طرح‌های نیروگاه‌های بخاری شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی از افتتاح نیروگاه ۱۰۰ مگاواتی اسلام آباد غرب با حضور رییس جمهور خبر داد.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir)؛ مهران گلابکش امروز در نشستی خبری با اشاره به اهمیت ورود این نیروگاه در زمان پیک گفت: در این شرایط ورود این نیروگاه به شبکه می‌تواند نقش مهمی در تامین برق داشته باشد.

وی سرمایه‌گذاری صورت گرفته برای احداث این نیروگاه ۱۵۰۰ میلیارد ریال دانست و افزود: سرمایه‌گذاری نیروگاه توسط شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی انجام شده و سیستم تجهیزات داخلی این نیروگاه اعم از توربین‌ها توسط شرکت هیتاچی ژاپن و ژنراتور نیروگاه توسط شرکت براش هلند انجام شده است.

مجری طرح‌های نیروگاه‌های بخاری شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی، ادامه داد: این نیروگاه دارای چهار واحد ۲۵ مگاواتی است که توسط شرکت مهام شرق انجام شده و مشاور این پروژه نیز شرکت قدس نیرو است.

گلابکش در خصوص راندمان این نیروگاه گفت: راندمان نامی این نیروگاه ۳۳ درصد است و در صورتی که به سیکل ترکیبی تبدیل شود راندمان آن به ۵۰ درصد افزایش می‌یابد.

وی در پاسخ به این سوال که چرا راندمان این نیروگاه این میزان است، اظهار کرد: هر نیروگاه زمانی که ساخته می‌شود با توجه به فلسفه کار خود راندمان متفاوتی دارد، چرا که ممکن است در یک مکان نیاز به افزایش تولید باشد، اما نیاز به احداث نیروگاه بزرگی نباشد.

مجری طرح‌های نیروگاه‌های بخاری شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی با بیان این‌که تدابیری برای احداث ساخت این نیروگاه از سال ۱۳۹۰ به وجود آمد، گفت: در ابتدا قرار بود که این نیروگاه در جای دیگری احداث شود، اما از سال ۱۳۸۶ مقرر شد که این نیروگاه ۱۰۰ مگاواتی در منطقه اسلام‌آباد غرب تاسیس شود.

گلابکش با بیان این‌که مذاکرات تبدیل این نیروگاه به نیروگاه سیکل ترکیبی با کشورهای اروپایی آغاز شده، بیان کرد: نیروگاه‌هایی که راندمان و بازپرداخت برق آنها قابل توزیع باشد، سرمایه‌گذاران بخش خصوصی وارد عمل می‌شوند اما به دلیل کوچک بودن نیروگاه اسلام‌آباد غرب این نیروگاه توسط دولت احداث شد.

به گفته وی شرکت تولید نیروی برق حرارتی در حال حاضر ۳۳۵۰ مگاوات نیروگاه در قسمت‌هایی از کشور همچون استان مرکزی، خوزستان، یزد و هرمزگان در حال ساخت دارد.

مجری طرح‌های نیروگاه‌های بخاری شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی با بیان این‌که پروسه ساخت نیروگاه‌های بخار طولانی است و به دلیل بالابودن هزینه دولت برای احداث آنها وارد عمل می‌شود، اظهار کرد: پروسه ساخت یک نیروگاه بخار بین چهار تا پنج سال زمان می‌برد.

گلابکش ادامه داد: این مساله به این معنا نیست که این نیروگاه‌ها تازه فعالیت خود را آغاز کردند، بلکه سال‌های گذشته استارت احداث این نیروگاه زده شده، اما به دلیل وجود مشکلاتی همچون تحریم‌ها با تاخیر مواجه شده است.

وی در خصوص برنامه‌های شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی برای از رده خارج کردن نیروگاه‌های فرسوده گفت: بحث بهینه‌سازی و بهسازی نیروگاه‌های قدیمی در قالب یک طرح با عنوان طرح بازتوانی نیروگاه‌ها از اول امسال جزو وظایف اصلی این شرکت شناخته شده است.

 

ایسنا

    نظرات