مسکن لرزان روستایی روی دست بانک/مقاوم‌سازی گرفتار شرط و شروط است

مسکن لرزان روستایی روی دست بانک/مقاوم‌سازی گرفتار شرط و شروط است

http://www.bananews.ir/مقاوم‌سازی خانه‌های روستایی به دلیل واقع‌شدن اردبیل بر روی گسل زلزله سال‌ها است که با شرط و شروط بانک‌ها به جایی نمی‌رسد و اغلب روستاییان در خانه‌هایی لرزان سکونت دارند.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.irبه نقل از مهر - ونوس بهنود: استان اردبیل در محاصره پنج گسل فعال کشور قرار گرفته است، گسل بزقوش در بخش غربی ارتفاعات استان، گسل دشت مغان در پارس آباد، گسل اردبیل در امتداد شمال شرقی و شمال غربی، گسل ماسوله در جنوب شرقی و گسل رودبار – آستارا در منطقه نمین از جمله این گسل‌ها است.

بارها زلزله‌هایی با دامنه‌های اندک به یاد مسئولان آورده است که اردبیل جزو استان‌های حادثه‌خیز کشور محسوب می‌شود، چنانچه ۵۶ گسل با خطر ریسک بالا نیز در این منطقه شناسایی شده است.

به هر تقدیر این تأکیدات به نظر می‌رسد راه به جایی نبرده و سقف خانه‌های غیر مقاوم به جای آسایش همچنان تهدیدی برای سلامت روستانشینان محسوب می‌شود.

به منظور مقاوم‌سازی خانه‌های روستایی بر اساس طرح کلی کشوری ۱۵۰ میلیون ریال تسهیلات به روستاها و شهرهای زیر ۲۴ هزار نفر از سوی بنیاد مسکن پرداخت می‌شود. نرخ این تسهیلات چهار درصد است و بااین‌وجود به دلایلی که بر اساس بررسی خبرگزاری مهر روشن شده است مورداستفاده چندانی قرار نمی‌گیرد.

مدیرکل بنیاد مسکن استان اردبیل با تأکید به شناسایی هزار و ۶۹۶ آبادی در این استان افزود: متأسفانه ۱۰۲ خانوار در روستاهای بالای ۲۰ خانوار و ۴۰۰ خانوار در روستاهای زیر ۲۰ خانوار به هیچ عنوان از این تسهیلات استفاده نکرده‌اند.

رقم تسهیلات متناسب با مکان ساخت نیست

فرهاد سبحانی تصریح کرد: در واقع از ۱۱۹ هزار و ۳۸۷ خانوار فقط ۶۱ هزار و ۴۷۵ مورد بهره‌مند شدند و با وجود همه تلاش‌ها از جمله تولید برنامه، اطلاع‌رسانی، برگزاری جلسات مکرر و متعدد با مسئولان ارشد استانی، بانک‌ها و مسئولان محلی شهرستان‌ها، هنوز نیمی از مساکن روستایی مقاوم نیست.

دل‌نگرانی مدیرکل بنیاد مسکن استان به جا است. توزیع گسل‌های زلزله نشان می‌دهد از شمال تا جنوب استان همه شهرستان‌ها بر روی گسل‌ها واقع‌شده‌اند و تنها یک قهر کوتاه‌مدت و چندثانیه‌ای طبیعت می‌تواند خانه روستایی بی‌پناه را ویران سازد.

بااین‌وجود یکی از دلایلی که روستاییان از تسهیلات استقبال نمی‌کنند، رقم اندک آن است.

بطوریکه محمدعلی رمضان پور یکی از همین روستائیان در این خصوص گفت: با ۱۵۰ میلیون ریال نمی‌توان یک خانه را ویران کرد و دوباره ساخت با این مبلغ شاید بتوان اسکلت خانه را ساخت.

وی معتقد است هیچ روستایی نیست که نخواهد خانه‌اش نونوار شود اما این مبلغ اندک است و قبل از اینکه بتوان خانه را به جایی رساند بازپرداخت قسط آغاز می‌شود.

بنیاد مسکن استان اردبیل در طرح مقاوم‌سازی ۱۸ شهر و هزار و ۱۹۴ روستا را تحت پوشش قرار داده است. بیشترین درخواست‌ها در افزایش تسهیلات در مناطق روستایی و شهرهای مرکزی استان بوده است. تعداد سهمیه به تعبیر مدیرکل بنیاد مسکن استان ۵۴ هزار و ۵۴۹ واحد است که از این تعداد با تلاش‌های شبانه‌روزی تنها ۴۸ هزار و ۵۰۰ مورد پایان کار گرفته اند؛ آن هم در شرایطی که ۵۲ هزار و ۸۷۵ واحد عقد قرارداد شده است.

ناتوانی در تأمین مالی بهسازی مسکن در شهرها نیز دیده می‌شود. روستاییان گله‌مندند که در مناطق محروم امتیازات با شهرها برابری می‌کند و در شهرها نیز این گله‌مندی وجود دارد که به مراتب مبلغ تسهیلات کمتر از روستاها است.

گرفتاری سفته‌های زنجیره‌ای در بانک‌ها

مدیران قبلی و فعلی بنیاد مسکن استان به منظور رفع این مشکل بارها جلسات متعدد با مدیران بانکی و مسئولان کشوری ترتیب دادند. بارها در جلسات نگرانی از گسل‌ها مطرح شد و تا جایی که سبحانی از جمله اصلی‌ترین دلایل خسارت زلزله اهر را بی‌توجهی ساکنان روستاهای آسیب‌دیده به موضوع مقاوم‌سازی عنوان کرد.

بااین‌وجود به نظر می‌رسد گوش بانک‌ها بدهکار این نیاز نیست و در مقابل سنگ‌اندازی بانک‌ها شنیدنی است.

مدیرکل بنیاد مسکن استان در این زمینه تصریح کرد: از روستاهای شهر کلور برای دریافت تسهیلات به بانک مراجعه کردند و در مقابل کارمند رسمی برای ضامن خواستند، در حالی که در کل این شهر کمتر از ۲۰ کارمند رسمی داریم.

به گفته سبحانی علاوه بر این مدتی درخواست ما این بود که سفته زنجیره‌ای به عنوان ضمانت پذیرفته شود، اما بانک‌ها این درخواست را نمی‌پذیرند؛ تا جایی که ما متقاضی را تا دم در بانک راضی می‌کنیم اما عملاً در دریافت تسهیلات ناکام می‌ماند.

قرار است جلسات بنیاد مسکن استان با مدیران بانکی ادامه داشته باشد تا امسال چاره قطعی به این منظور اندیشیده شود.

تاکنون توافق مشخصی برای حل این مشکلات در بین بانک‌ها و بنیاد مسکن صورت نگرفته است و هر دو نهاد به قوانین و روند کاری خود تأکید دارند. اما مشکلات به این جا ختم نمی‌شود.

قشلاق مقاوم‌سازی لازم ندارد

در واقع موضوع بانک‌ها هر چند وزنه سنگینی از ناکامی در دریافت تسهیلات و آغاز عملیات مقاوم‌سازی است هنوز در برخی مناطق استان برای مقاوم‌سازی مقاومت‌هایی وجود دارد.

به طوریکه به گفته سبحانی در شمال استان بخش مهمی از این مقاومت‌ها به دلیل اینکه روستاییان و عشایر برخوردار از قشلاق هستند، شنیده می‌شود.

مدیرکل بنیاد مسکن استان گفت: در پی صبحت هایی که با فرماندار بیله سوار صورت گرفته به این موضوع تأکید شده است.

وی افزود: ما امروز برای برخی قشلاقات نیز طرح هادی تعریف کردیم چرا که استفاده از قشلاقات تقریباً ثابت شده است و به همین دلیل درحال فرهنگ‌سازی مقاوم‌سازی مساکن روستایی نیز هستیم.

مسئولان بنیاد مسکن استان مقاوم‌سازی را نه تنها هزینه کرد بلکه به نوعی پس انداز می‌دانند، مسکن مقاوم امروز، در آسیب فردا خسارت به بار نخواهد آورد و علاوه بر این سقف ایمنی برای ساکنان خود خواهد بود. این تأکیدات می‌طلبد که بانک‌ها روند فعالیت‌های حمایتی خود را تغییر داده و روند متفاوتی برگزینند. در این میان رایزنی مسئولان استان برای حل این مشکلات نیز اهمیت ویژه دارد و می‌تواند نقطه اتصال حلقه مفقوده‌ای باشد که زیان آن فقط و فقط متوجه حال کودک روستایی است.

    نظرات