آزادراه تبریز - بازرگان بالاخره صاحب پیمانکار شد

آزادراه تبریز - بازرگان بالاخره صاحب پیمانکار شد

http://www.bananews.ir/آزادراه تبریز - بازرگان که مقرر شده در امتداد آزادراه پیامبر اعظم(ص) تا مرز ایران و ترکیه اجرایی شود، با توجه به ترانزیتی بودن محور و تبدیل شدن آن به قربانگاه مسافران،‌ بالاخره با امضای تفاهم نامه پیمانکار خود را شناخت.

به گزارش بنانیوز ؛ محور تبریز- مرند- بازرگان که روزگاری مسئولان به فکر تبدیل این راه اصلی به واسطه ترانزیتی و استراتژیک بودن آن، به آزاد راه افتاده بودند سالها اسیر کم توجهی، کمبود اعتبار و مشکلات مبتلا به اغلب طرحهای بزرگ و تاثیر گذار در توسعه بوده ولی بالاخره طی روز گذشته تفاهم نامه اجرای این طرح توسط یک شرکت چینی به امضای استانداران آذربایجان شرقی و غربی رسید.

آذربایجان غربی به عنوان تنها استان دارای مرز زمینی با کشور ترکیه تنها مبدا ورود و خروج به ایران کشورهای غربی و اتحادیه اروپا بوده و در واقع این استان بعنوان دروازه ورود ایران به اتحادیه اروپا و زمینه توسعه تجارت کشور با این قاره محسوب می شود.

 

ترانزیت کالا از طریق مرزهای غربی به سمت کشورهای شرق آسیا نیز از گمرکات آذربایجان غربی انجام شده که در این میان گمرک بازرگان مهمترین کمرگ زمینی بین ایران و ترکیه بوده ولی متاسفانه تاکنون راه ارتباطی مناسب حداقل تا مرکز کشور از این مرز ایجاد نشده بود.

از ۲۶۰ کیلومتر آزاد راهی که قرار است از تبریز تا بازرگان از مسیر شهرستان مرند اجرایی شود، ۱۳۰ کیلومتر در حوزه استحفاظی آذربایجان غربی قرار گرفته که بر اساس اعلام روزنامه کیهان از ۱۷ اردیبهشت ۸۶ که اجرای این طرح تصویب شد، تاکنون اقدامی در این راستا انجام نشده بود.

ولی امضای تفاهم نامه احداث آزادراه تبریز- بازرگان با یک شرکت چینی که طرح ۵۷۰ کیلومتری را طی مدت ۳۰ در کشور الجزایر اجرایی کرده نور امیدی در دل تجار، بازرگانان، رانندگان و حتی مردم منطقه که روزانه شاهد تصادفات سنگین در این محور هستند ایجاد کرد.

توپ احداث آزادراه تبریز- بازرگان در زمین چینیها

با وجود اینکه رئیس جمهور وقت در تابستان سال ۹۰ در مراسم افتتاح تونل های بزرگ شیبلی در مسیر آزاد راه تهران- تبریز، دستور تسریع احداث آزاد راه تبریز بازرگان را به وزارت راه صادر کرده بود، ولی این دستور گره ای از مشکلات این طرح استراتژیک را باز نکرد.

با احداث آزاد راه ۲۶۰ کیلومتری از تبریز به مرز بازرگان، در واقع کریدور آزاد راه های ایران به ترکیه و اروپا متصل شده و تهران از طریق این طرح به آنکارا، استانبول و آتن وصل شده و شاهد بهبود وضعیت جاده اصلی مواصلاتی آسیا اروپا از نظر کاهش تصادفات و ترافیک موجود خواهیم بود.

رویایی آزاد راه شدن برای راه اصلی که از دهه های گذشته ظرفیت تبدیل آن حداقل به بزرگراه وجود داشت، دست نیافتی به نظر می رسید، ولی هم اکنون توپ احداث این بزرگراه استرات‍ژیک برای توسعه تجارت کشور در زمین چینی ها است.

البته تفاهم نامه ساخت آزاد راه تبریز – بازرگان بصورت سه جانبه بین منطقه آزاد تجاری ماکو، سرمایه گذار بخش خصوصی و وزارت راه در قطعه ایواوغلی –بازرگان بهمن ماه سال گذشته در حالی امضا شد که مقرر بود از امسال عملیات اجرایی این طرح آغاز شود، ولی ۱۰ ماه گذشت، فصل کاری استان به اتمام رسید ولی خبری نشد.

قدمت ۱۰۰ ساله جاده تبریز- بازرگان/ جاده همراه با توسعه تجارت رشد نکرد

این طرح که بر اساس اعلام استاندار وقت آذربایجان غربی در حاشیه امضای تفاهم نامه به طول ۱۸۰ کیلومتر در مدت ۳ سال با ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار قرار بود احداث شود، یک سال خود را از دست داد تا راه اصلی و پر دردسری که ۵۱ درصد ترانزیت زمینی کشور از طریق آن انجام می شود، زیر سایه کم توجهی مسئولان، همچنان دست نخورده باقی بماند.

واقعیت این است که جاده ۲۶۰ کیلومتری تبریز - بازرگان حدود ۱۰۰ سال پیش احداث شده و تغییرات عمده عمرانی نیز در این مسیر دیده نمی شود، ولی مناسبات اقتصادی و تجاری ایران و ترکیه و اتحادیه اروپا توسعه قابل توجهی پیدا کرده و مسئولان باید جوابگوی این بی توجهی باشند.

توسعه مبادلات مرزی با اجرای آزادراه تبریز- بازرگان

نماینده مردم خوی در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر، از تخصیص اعتبار آزاد تبریز - بازرگان طی سال آینده خبر داد و افزود: دولت برای آغاز عملیات اجرایی این طرح مجوز استفاده از فاینانس را صادر کرده و اعتبار لازم را برای اجرای طرح در لایحه بودجه پیش بینی کرده که با احتمال ۹۰ درصد این طرح سال آینده شاهد آغاز عملیات اجرایی خواهد بود.

موید حسینی صدر با اشاره به اینکه آزادراه تبریز- بازرگان از مسیر ایواوغلی در خوی عبور کرده و با قرار گرفتن مرز رازی در مسیر این آزادراه شاهد توسعه هر چه بیشتر مبادلات مرزی در این منطقه خواهیم بود، اعلام کرد: همچنین کاهش تلفات تصادفات رانندگی نیز از مزایای اجرای این طرح بزرگ ملی خواهد بود.

احداث بزرگراه تبریز - بازرگان تحولی در شمال غرب کشور ایجاد می کند

استاندار آذربایجان غربی نیز طی روز گذشته در مراسم امضای تفاهم نامه اولیه اجرای طرح احداث بزرگراه تبریز – بازرگان در تبریز گفت: بزرگراه تبریز - بازرگان تحولی در توسعه شمال غرب کشور ایجاد می کند.

قربانعلی سعادت افزود: این محور بسیار حساس ارتباطی نقش بسزایی در توسعه ترانزیت کالا و مسافر ایفا می کند و باعث رشد همه جانبه منطقه می شود.

وی با اشاره به اینکه استانداری های آذربایجان غربی و شرقی تمام توان خود را برای احداث این بزرگراه به کار می گیرند، گفت: برای عملیاتی شده هرچه سریعتر این بزرگراه هماهنگی و همکاری استانداری های دو استان و وزارت راه  و شهرسازی نیاز است.

سعادت همچنین با تاکید بر نیاز منطقه به احداث این بزرگراه گفت: مسیرگشایی و تامین مالی این طرح به عهده شرکت چینی است و قرار است در اجرای طرح از شرکت ها و پیمانکاران ایرانی استفاده می کند.

وی همچنین افزود: بزرگراه تبریز - بازرگان به جهت بین المللی بودن و قرار گرفتن در مسیر جاده ابریشم، می تواند در توسعه و پیشرفت منطقه تاثیرگذار باشد.

به عقیده کارشناسان اقتصادی با اجرای این طرح، گام مهمی در راستای توسعه مبادلات تجاری ایران با کشورهای اروپایی برداشته شده و بستر مناسبی برای گسترش ترانزیت کالا از طریق کشورمان به کشورهای منطقه فراهم می شود.

شهر بازرگان که یکی از شهرهای شهرستان ماکو در شمال آذربایجان غربی است از طرف شمال در یک کیلومتری کشور ترکیه قرار دارد و از طرف شمال شرقی با جمهوری خود مختار نخجوان مرز مشترک دارد .

قرار گرفتن منطقه آزاد تجاری ماکو ،شهرک صنعتی مشترک ایران و ترکیه و منطقه آزاد ارس درمجاورت این آزاد راه اهمیت خاصی به این محور بخشیده است.

    نظرات