اتوبوسرانی تهران نونوار شد

اتوبوسرانی تهران نونوار شد

http://www.bananews.ir/داشتن شهری بدون دود و آلودگی نیازمند مولفه‌های زیادی است که رعایت آنها منجر به کاهش آلاینده‌های زیست محیطی که حیات بشری را به نابودی می‌کشاند، می‌شود. یکی از این مولفه‌ها توسعه سیستم حمل‌ونقل عمومی برای کاهش استفاده از وسیله نقلیه شخصی است؛ اما در شهرهای امروزی که سطح توقعات افزایش یافته، ارتقای کیفیت سیستم حمل‌ونقل عمومی هم باید به عنوان یکی از پارامترهای مهم درنظر گرفته شود تا شهروندان از وسیله خود دست کشیده و از وسیله حمل‌ونقل عمومی استفاده کنند.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) بی‌شک وقتی هدف، ترغیب شهروندان به استفاده از حمل‌ونقل عمومی می‌شود، باید علاوه بر ارتقای نوع خدمات‌رسانی و تسریع در جابه‌جایی‌ها، بر تولید کمترین میزان آلودگی توسط سیستم‌های حمل‌ونقلی هم توجه کرد که همین امر نیازمند نوسازی ناوگان اتوبوسرانی در اسرع وقت است.
شهروندان تهرانی سال‌ها بود که با اتوبوس‌های فرسوده و پر ازدحام در سطح شهر جابه‌جا می‌شدند، اتوبوس‌های دودزا با صندلی‌های شکسته، حجم زیاد جمعیت و تهویه نا‌مناسب رغبت مردم را برای استفاده از این وسیله کم کرده بود و کسی باور نمی‌کرد روزی برسد که تهرانی‌ها بر روی صندلی‌های مناسب بنشینند و از هوای اتوبوس و حجم جمعیت رنج نبرند.
البته احداث خطوط بی. آر. تی نیز گام دیگری بود که شهر تهران را به شهری در خور شأن مردم تبدیل کرده و هر چه بیشتر به سمت حفظ کرامت انسانی پیش می‌رود؛ گرچه عدم نوسازی ناوگان اتوبوسرانی در چند سال گذشته و عدم پرداخت سهم قابل‌توجه دولت در نوسازی و واردکردن اتوبوس‌های جدید مشکلات بسیاری را برای شهرداری تهران به عنوان متولی رسیدگی به شبکه اتوبوسرانی شهر به وجود آورد، اما امروز سامانه اتوبوس‌های تندرو با بیشترین ظرفیت ممکن کار جابه‌جایی مسافران را در حالی انجام می‌دهد که کمترین میزان آلودگی را تولید می‌کند.
این شرایط در حالی است که تعداد اتوبوس‌های بی. آر. تی حدود ۳ درصد ناوگان اتوبوسرانی است. استفاده از اتوبوس‌هایی با استاندارد روز دنیا در ناوگان بی. ‌آر. تی که البته با پول مردم و به همت شهرداری تهران خریداری می‌شوند، سبب شده امروزه میزان آلودگی تولیدشده از سامانه اتوبوس‌های تندرو با سهم جابه‌جایی ۲ میلیون نفر در روز و نیز کل ناوگان شرکت واحد کمتر از یک درصد باشد. به بیان دیگر می‌توان گفت ناوگان شرکت واحد کمترین سهم را در آلودگی هوای تهران دارد.
ورود ۱۶۱ دستگاه اتوبوس دو کابین جدید به ناوگان شهر تهران
روزگذشته در حالی ۱۶۱ دستگاه اتوبوس
دو کابین جدید، وارد ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهر تهران شد که شهردار تهران گفت: بیش از دو سال است حتی یک اتوبوس جدید به تهران اختصاص داده نشده است.
وی افزود: طی دو سال گذشته حتی یارانه‌های اتوبوس و مترو از سوی دولت واگذار نشده با این وجود حمل‌ونقل عمومی به عنوان یکی از اصلی ترین
محورهای کاری مدیریت شهری قرار داشته و خواهد داشت.
قالیباف اضافه کرد: امروز با ورود بیش از ۱۶۰ دستگاه اتوبوس دو کابین جدید به ناوگان، روزانه ۳۲۰ هزار نفر به ظرفیت جا به جایی ناوگان حمل‌ونقل عمومی افزوده می‌شود که با افزایش این اتوبوس‌ها به مرز ۳۰۰ دستگاه تا مهر ماه، در مجموع بیش از ۶۰۰ هزار نفر جابه‌جایی به ظرفیت اتوبوسرانی افزوده خواهد شد.
شهردار تهران با بیان اینکه شرایط گذشته اتوبوسرانی قابل قیاس با امروز نیست، گفت: نقشی که حمل‌ونقل عمومی در اقتصاد شهر، رفع آلودگی هوا، صرفه جویی در وقت مردم و مشکلات شهر دارد بسیار مهم و غیرقابل انکار است و حمل‌ونقل عمومی بر پایه مترو و اتوبوسرانی مستقر است.
او ادامه داد: تغییر رویکرد و مدرن‌سازی در مجموعه اتوبوسرانی از مهم‌ترین اقدامات در دست بوده چنانچه امروز آمار‌ها نشان می‌دهد با تعداد کمتر ناوگان، موفق به جابه‌جایی حجم بیشتری از مسافران شده‌ایم که این نشان می‌دهد مهندسی و روش درست بوده و کیفیت ارتقا یافته است.
قالیباف با تاکید براینکه درتلاشیم تا خط بی. ‌آر. تی جدیدی را در مسیر بزرگراه امام علی‌(ع) تا مهر ماه راه‌اندازی کنیم، گفت: این خط یکی از خطوط مهم و تاثیرگذار در شبکه اتوبوسرانی تندرو خواهد بود؛ چراکه ضمن اتصال شمال به جنوب شهر با چند خط مترو و بی ‌آر تی، تقاطع خواهد داشت. او در پایان با بیان اینکه توسعه حمل‌ونقل عمومی به ویژه درنقاط جنوبی شهر از اولویت‌های مهم مدیریت شهری است، گفت: ما باید به این فکر کنیم کارگری که می‌خواهد از جنوب شهر به نقاط مختلف پایتخت سفر کند، چگونه و با چه وسیله‌ای می‌تواند تردد داشته باشد و اگر اتوبوس و مترو دراختیار این بخش نباشد چقدر از پول کارگری‌شان راباید هزینه رفت و آمد کند، ما باید اولویت را درهمه عرصه‌ها به جنوب شهر دهیم تا عدالت در عمل اتفاق بیفتد و مردم عدالت را در زندگی حس کنند.
جابه‌جایی روزانه بیش از ۲ میلیون نفر با خطوط اتوبوس‌های BRT
پیمان سنندجی، مدیر عامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران نیز در این مراسم گفت: خطوط اتوبوس‌های BRT با وجود آنکه تنها ۴ درصد از شبکه خطوط را تشکیل می‌دهند در حال حاضر روزانه بیش از ۲ میلیون مسافر را در شهر جابه‌جا می‌کنند. سیستم اتوبوس‌های تندروی بی.آر.تی با ۱۱۴ کیلومتر مسیر، ۴ درصد خطوط اتوبوسرانی را به خود اختصاص داده، اما ۵۰ درصد جابه‌جایی را انجام می‌دهد.
تکمیل رینگ جنوبی شهر با بهره‌برداری از خط ۸ بی.آر.تی
او با بیان اینکه امروز با بهره‌برداری از خط ۸ بی.آر.تی رینگ جنوبی ما تکمیل شده است، افزود: ما در برنامه ۵ ساله تا پایان سال ۹۲ باید ۱۰ خط بی آر تی داشته باشیم که با راه‌اندازی خط بی. آر. تی در بزرگراه امام علی‌(ع) و نیز بزرگراه صدر شبکه ما تکمیل می‌شود. مشارکت بخش خصوصی بیش از ۸۰ درصد در شرکت واحد محقق شد و امروز عمر ناوگان ما به رغم مشکلات فراوان ۶-۵ سال است. وی با بیان اینکه خط ۸ اتوبوس‌های تندرو امروز به طور آزمایشی به بهره‌برداری رسید، گفت: با بهره‌برداری از دو خط جدید اتوبوس‌های BRT در مسیر بزرگراه صدر و امام علی‌(ع)، این شبکه تکمیل خواهد شد و قادر به خدمات‌رسانی بهتر و مناسب‌تر به شهروندان می‌شویم. سنندجی افزود: خط ۸ اتوبوس‌های تندرو حدفاصل ترمینال جنوب تا پایانه خاوران با خطوط ۲ و ۴ اتوبوس‌های BRT تقاطع دارد و می‌تواند در جابه‌جایی‌های نیمه جنوبی شهر نقش مهمی را ایفا کند.
شهر تهران محروم از اتوبوس‌های دولتی
وی تصریح کرد: براساس برنامه ۵ ساله‌ای که در دستور کار داشتیم باید امسال تعداد اتوبوس‌های شهر تهران به ۱۱ هزار دستگاه می‌رسید، اما متاسفانه دولت طی سال‌های اخیر هیچ اتوبوس جدیدی به پایتخت نداده است و تنها اتوبوس‌های دوکابینی که از بودجه شهرداری تهران خریداری شده است، وارد ناوگان شده‌اند.
سنندجی تصریح کرد: هم اکنون توانسته‌ایم در حوزه اتوبوسرانی دسترسی تا شعاع ۳۵۰ متری به ایستگاه‌های اتوبوس را محقق کنیم. همچنین امروز ۳ هزار ایستگاه در ۲۴۰ خط مجهز به برنامه زمان‌بندی از طریق ارسال پیامک یا مانیتوری اطلاع‌رسانی هستند تا جایی که انحراف از انتظار به کمتر از ۴ دقیقه رسیده است. ایجاد سامانه ارزیابی عملکرد و نیز توسعه سیستم کارت بلیت الکترونیکی نیز سبب ایجاد سیستم یکپارچه مدیریتی در شرکت واحد شده است. مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران با بیان اینکه عمر متوسط ناوگان اتوبوسرانی اکنون ۶-۵ است و باید به کمتر از ۵ سال برسد، گفت: امیدواریم هرچه سریع‌تر نسبت به واگذاری اتوبوس جدید به شهر تهران از سوی دولت اقدام شود و تا پایان سال با ورود اتوبوس‌های جدید بتوانیم نسبت به نوسازی ناوگان اقدام کنیم.
او ادامه داد: متاسفانه وضعیت مینی‌بوس‌های شهر تهران نیز اصلا خوب نیست و روند نوسازی مینی بوس‌ها آن طور که انتظار می‌رفت پیشرفت نداشت، چنانچه از مجموع ۱۲۰۰ دستگاه مینی‌بوس فرسوده شهر تنها ۱۲۰ دستگاه با کمک‌های بلاعوض شهرداری مورد نوسازی قرار گرفت، اما با توجه به افزایش قیمت خودرو و عدم پایبندی نهادهای ذی‌ربط به کمک‌های بلاعوض و ارائه تسهیلات ویژه روند نوسازی مینی‌بوس‌ها متوقف شد.
اتوبوس‌های هوشمند
او با تاکید بر اینکه هوشمند‌سازی ناوگان و مدیریت اتوبوسرانی یکی از مهم‌ترین اقدامات طی سال‌های اخیر بوده است، خاطرنشان کرد: از سال ۹۰ تا ۹۲ میزان استفاده از کارت بلیت الکترونیک در مجموعه اتوبوسرانی ۸۵ درصد افزایش یافت و همچنین سامانه مسیریاب و سامانه زمان‌بندی حرکت اتوبوس‌ها و رسیدن آنها به ایستگاه نیز در پایتخت اجرایی شد. مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی اظهار کرد: در سامانه مسیریاب، شهروندان می‌توانند با مشخص کردن مبدا و قصد خود بهترین مسیر با حمل‌ونقل عمومی را برای سفر خود انتخاب کنند ضمن آنکه در این سیستم هزینه و زمان سفر نیز مشخص و مدنظر قرار می‌گیرد. او در مورد سامانه زمان رسیدن اتوبوس به ایستگاه گفت: با تجهیز اتوبوس‌های شهر تهران به سیستم GPS شرایط فراهم شده که شهروندان می‌توانند با ارسال پیامک و کد ایستگاه به شماره ۲۰۰۰۱۱۱ از زمان رسیدن اتوبوس بعدی مطلع شوند و برای سفر خود برنامه‌ریزی کنند.

    نظرات