توسعه صنعت راه‌آهن

توسعه صنعت راه‌آهن

http://www.bananews.ir/علیرغم موقعیت مناسب جغرافیای ایران و وجود مرزهای خاکی گسترده با کشورهای همسایه، صنعت راه‌آهن ایران هیچ گاه نتوانسته جایگاه حقیقی خود را در حوزه تبادلات اقتصادی ایفا کند.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir)، از همین رو لزوم تغییر نگراش در این حوزه و برنامه ریزی برای توسعه و گسترش راه‌آهن در سرتاسر کشور از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. در همین راستا ماده ۱۶۴ قانون پنجم توسعه به دولت اجازه داده است به منظور ایجاد رویکرد توسعه‌ای در شبکه حمل و نقل ریلی و افزایش سهم بار و مسافر توسط بخش‌های خصوصی و تعاونی و با هدف تفکیک وظایف حاکمیتی و تصدی‌گری در حمل و نقل نسبت به اصلاح ساختار و تغییر اساس نامه راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران اقدام کند.

این تغییرات شامل واگذاری بخش‌های غیر حاکمیتی راه‌آهن به بخش‌های خصوصی و تعاونی، ایجاد ظرفیت‌های جدید توسط بخش‌های خصوصی و تعاونی و اقدام قانونی معمول و زمینه استفاده از منابع داخلی و خارجی برای رشد و توسعه فعالیت‌های ریلی را شامل می‌شود.

دولت همچنین می‌تواند به منظور تقویت حمل و نقل بار و مسافر ریلی، بخشی از پروژه‌های تجهیز، بهبود و افزایش ظرفیت زیرساخت از جمله دو خطه کردن، برقی نمودن، تراک بندی و تطویل ایستگاه‌ها را در قالب روش‌هایی نظیر مشارکت ساخت، بهره برداری و انتقال با واگذاری امتیازاتی نظیر استفاده از زیربناهای حمل و نقل ریلی و انتقال حق دسترسی آن استهلاک کامل سرمایه و سود مورد توافق به بخش خصوصی و تعاونی واگذار نماید.

    نظرات