يادداشت؛ چه نگاهي براي خنك كردن خانه ها وجود دارد؟

به گزارش پایگاه خبری توانیر
در حوزه خانگی ٥ مؤلفه اصلی داریم که طبیعتاً مهمترین آن در دوره گرم، تهویه مطبوع هوا یا همان کولرها است. در اقلیم کشور ما استانهای مرکزی کشور، استانهای شمال غربی، شمال شرقی، بخش عمده ای از کشور اقلیم غیرگرم است که عمدتاً سرمایش آنها مبتنی بر کولرهای آبی است.
براساس شاخصها و مطالعات فنی انجام شده، کولرآبی گزینه بسیار مناسبی برای تهویه مطبوع است. در شرایط فعلی برای استفاده از سیستم سرمایشی تقریباً ٣٥ درصد مصرف برق در تابستان به طور طبیعی به کولرهای آبی اختصاص می یابد.
یخچال فریزرها مؤلفه دوم مصرف هستند که تقریباً ٣٠ درصد برق مصرفی را به خود اختصاص می دهند. مؤلفه سوم سیستم های صوتی و تصویری هستند که حدودا ١٥ درصد برق را مصرف می کنند.
استفاده از لامپهای LED در ساختمانها سبب شده است به شدت مصرف برق این مولفه کاهش یابد در شرایط معمول ٥ درصد مصرف برق اختصاص به روشنایی دارد.
بنابراین، کولر یکی از مؤلفه های مهمی است که بر میزان مصرف برق تأثیر گذار است، حال اگر این کولر، کولر گازی باشد شرایط از حالت طبیعی و الگوی مصرف خارج شده و تعرفه آن نیز تابع قیمتهای خارج از الگوی مصرف است که طبیعتا همین موضوع موجب افزایش هزینه قبوض مصرفی می شود.
لازم به ذکر است در صورت استفاده صرفا از کولر گازی متوسط مصرف ماهیانه برق بیش از ٩٠٠ کیلووات خواهد شد که ٣ برابر الگوی مصرف (٣٠٠ کیلووات) است این مصرف برق موجب رشد غایی مبلغ برق شده و مبلغ برق را ٢٤ برابر نسبت به هدف ٣٠٠ کیلووات در ماه افزایش می دهد.

عبدالامیر یاقوتی- مدیرکل امور انرژی و مشتریان شرکت توانیر


لینک اصل خبر در سایت شرکت سهامی مادر تخصصی تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران - توانیر

    منبع خبر

    شرکت سهامی مادر تخصصی تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران - توانیر

    شرکت سهامی مادر تخصصی تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران - توانیر

    شرکت سهامی مادر تخصصی تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران - توانیر یک شرکت در شهر تهران می باشد

      نظرات