با حضور مديران ارشد توانير، مديريت شبكه و مديران ...

به گزارش پایگاه خبری توانیر، در این نشست دغدغه های صاحبان نیروگاههای خصوصی به عنوان مشکلات طرح به شرح ذیل مطرح شد که در حضور معاون برنامه ریزی شرکت توانیر و معاون بازار برق شرکت مدیریت شبکه و دیگر مدیران راهکار و پاسخ مربوطه ارائه شد.
اول اینکه چه تضمینی برای واریز کامل و مستمر پول به حساب شرکتهای توزیع در زمان مقرر به صورت هفتگی وجود دارد و ثانیا سقف قیمت بازار عمده فروشی باید معلوم شود چرا که نیروگاهها در بورس می توانند برای آینده هم برق بفروشند، اما نگرانند که ممکن است قیمتی که توسط وزارت نیرو اعلام می شود تفاوت فاحشی با قیمت معاملات در بورس داشته باشد و آنها متضرر شوند و مشکل دیگر اینکه اگر شرکتهای توزیع تبانی کنند و با یک توافقی قیمتها را کاهش دهند چه اهرمهایی داریم که جلوی اینگونه تبانیها گرفته شود.
همچنین آنها مطرح کردند که اگر پول در حسابهای شرکتهای توزیع بماند و خریدی از طرف آنها به علت ارائه قیمت پایین انجام نشود، تکلیف این پول مانده حسابهای آنها چه خواهد شد؟ مشکل دیگر اینکه  اگر شرکتهای توزیع تنها خریدار در بورس باشند ممکن است که حالت انحصاری در بورس ایجاد شود و لازم است خریداران دیگری هم وارد این عرصه شوند.
دغدغه دیگر آنها محدود کردن مصرف کنندگان و اعمال مدیریت مصرف بود که اگر مصرف کنندگان در بورس خرید کنند و مبالغ آنرا نیز پرداخت کنند و بعد تحت مدیریت مصرف قرار گیرند تکلیف برق خرید شده و مصرف نشده چه می شود؟
و مساله دیگر اینکه اگر نقدینگی صرفا از سمت بورس تامین شود نه از طرق دیگر، ممکن است نیروگاهها در پرداخت هزینه های جاریشان دچار مشکل شوند.
دیگر نگرانی نیروگاها که مطرح شد در این نشست این بود که طبق مصوبات اگر نیروگاهها برق خود را در بورس عرضه نکنند، ناچار باید در بازار بفروشند که در آنجا هزینه آمادگی به آنها پرداخت نمی شود، حال آنکه شرکتهای توزیع اگر در بورس خرید نکنند تنبیهی برای آنها منظور نشده و هزینه های جاری آنها بدون مشکل پرداخت خواهد شد.
در پایان هم عنوان شد که بعضی از نیروگاهها دارای سهامدارانی هستند که برای آنها سود و زیان شرکت مهم است نه نقدینگی. حال اگر نیروگاهها با قیمتهایی به مراتب پایین تر از بازار برق در بورس فعالیت کنند، ممکن است مورد مواخذه سهامدارانشان قرار بگیرند که شما با فروش در بورس موجب کاهش سود شرکت و بالطبع کاهش سود سهامداران خواهید شد.
در ادامه این نشست و پس از طرح این دغدغه ها، حمیدرضا باقری معاون بازار برق شرکت مدیریت شبکه برق ایران به طور شفاف موارد مطرح شده را پاسخ گفت و در خصوص این که چه تضمینی در واریز مبلغ به حساب شرکتهای توزیع وجود دارد، اظهار داشت: شرکت توانیر خود را مقید کرده که حداقل هفته ای ٥٠٠ میلیارد تومان به این حسابها واریز شود تا نیروگاهها بتوانند معاملانشان را در آنجا انجام دهند و شرکتهای توزیع با تزریق این پول به حسابهایشان برق مورد نیاز خود  را بخرند و این مهم توسط شرکت توانیر تضمین شده است.
در ادامه این بحث، نمایندگان نیروگاهی پیشنهاد کردند که اگر یک شرکت تأمین سرمایه ای ضمانت کرده و این پول را به طور مرتب و در زمان مقرر واریر کند و بعدا از توانیر بگیرد که اگر احیاناً توانیر در پرداخت و تامین نقدینگی این حسابها دچار مشکل شد، روند استمرار تزریق به این حساب ها دچار مشکل نشود که مهندس باقری گفت: این پیشنهاد مورد بررسی قرار خواهد گرفت و اگر مشکل قانونی وجود نداشته باشد، قابل انجام خواهد بود، اما آنچه که توانیر بر آن تأکید دارد آن است که به طور مستمر خود  این حسابها را شارژ کند.
در خصوص این که چرا سقف قیمت اعلام نمی شود نیز معاون بازار برق توضیح داد که امید وار است به زودی این موضوع از سوی مقام وزارت ابلاغ شده و این مشکل برطرف شود.
باقری در ادامه در خصوص جلوگیری از تبانی شرکتهای نیز گفت: بورس ناظران عالی دارد که تمام تبانیها را رصد کرده و شناسایی می کنند، و قوانین و مجازاتی هم برای تبانی کنندگان وجود دارد. ضمن آنکه چنین احتمالی هم می تواند از سوی شرکتهای توزیع در خصوص شرکتهای تولید مطرح شود. در هر حال ناظران بورس بر رفتار هر دو طرف نظارت کامل دارند تا مشکلی پیش نیاید.
وی در ادامه در خصوص این که خریداران بورس فقط شرکتهای توزیع هستند، این گونه توضیح داد که به جز شرکتهای توزیع، تمامی صنایع بالای ٥ مگاوات و بالای یک مگاوات از سال گذشته مکلف شده اند تا برق مورد نیازشان را از بورس خریداری کنند که تا این لحظه ٥٦ درصد از این مشترکین (که بیش از ٧ هزار مشترک را شامل می شود) نسبت به این کار اقدام کرده اند و سایر صنایع هم به زودی وارد این عرصه خواهند شد. از سوی دیگر خرده فروشان هم در بورس اقدام به خرید یا فروش برق می کنند و در آینده نزدیک شرکتهای خرده فروش می توانند بخشی از برق مورد نیاز مشترکین
زیر یک مگاوات را از طریق بورس خریداری کرده و هزینه های خدمات توزیع را به شرکت های توزیع واریز کنند.
مشکل مطرح شده دیگر محدود کردن صنایع و مدیریت مصرف آنها بود  که حمیدرضا باقری در پاسخ آن اظهار داشت: مدیریت مصرف ناشی از ناترازی در تأمین برق مشترکین در فصول گرم سال است که چاره ای جز اعمال آن نیست که به این وسیله بتوانیم برق مستمر را برای همه مشترکین تأمین کنیم و اگر مشترکی مدیریت شود سقف خرید آن کاملاٌ معلوم است و می تواند در سقف مربوط به خویش برق خود را از بورس خرید کند و آن هم در اولویت تامین  برنامه های وزارت نیرو است و اگر در سقف تعیین شده خرید کند نسبت به خریدی که انجام می دهد مورد حمایت قرار می گیرد.
معاون بازار برق در خصوص این که اگر نیروگاه ها برق عرضه نکنند، بورس آمادگی به آنها پرداخت نمی کند، گفت: شرکتهای توزیع نیز براساس مصوبه ٣٤٨ هیأت تنظیم چنانچه نسبت به خرید برق در بورس بنابر سهمیه تعیین شده اقدام نکنند صورت حساب ماهیانه آنها به میزانی که خرید نکردند براساس حداکثر بازار تعیین خواهد شد.
باقری در خصوص این سوال که چرا نقدینگی به سمت بورس فقط واریز می شود نیز توضیح داد: اینکه نقدینگی در حد خرید و سهمیه شرکتهای توزیع  در بورس واریز می شود و شرکت های تولید می توانند به راحتی و با خیال راحت نسبت به جذب هزینه های خود از طریق بورس اقدام کنند که این فرآیند موجب می شود دغدغه نیروگاههای خصوصی که همواره در برابر نیروگاههای دولتی مدعی بودند مورد تبعیض قرار گرفته اند از بین رفته و شرکتهای خصوصی در کنار نیروگاههای دولتی بتوانند در یک شرایط کاملاٌ یکسان نسبت به فروش برق اقدام کرده و نقدینگی مورد نیازشان را از طریق بورس تأمین کنند.
در ادامه در خصوص مشکل اعلام شده از سوی نیروگاههایی که به صورت سهامی اداره می شوند، معاون بازار برق شرکت مدیریت شبکه برق ایران توضیح داد: اگرچه ممکن است قیمت بورس به خاطر سلف بودن معاملات از قیمت بازار براساس نسیه کمتر باشد، اما با جذب نقدینگی در بورس و سرمایه گذاری مناسب می توان تفاوت قیمت را به راحتی جبران کرده و رضایت سهامداران را کسب کرد.
معاون برنامه ریزی توانیر نیز در این نشست موارد مطرح شده را جمع بندی کرد و خاطرنشان ساخت: به منظور بهبود گردش جریان نقدی صنعت برق، بررسیها و فعالیتهای مختلفی انجام شده تا بتوانیم به سمت وضعیت مطلوب حرکت کنیم.
اسدی خاطرنشان ساخت: در این بررسی بهبود کل زنجیره صنعت برق اعم از تولید، انتقال و توزیع چه دولتی و چه خصوصی مدنظر قرار گرفته و از اول اردیبهشت ماه روند اجرایی آن آغاز شده و با حمایت کامل صنعت برق روند گذار با حمایت ذی نفعان پیگیری می شود که امیدواریم با مشارکت همه ذی نفعان این روند به خوبی طی شده و همزمان با دریافت نقدهای منصفانه به همراه راهکارهای پیشنهادی، بتوانیم اشکالات احتمالی را برطرف و بخشی از فعالیتهای مرتبط با بهبود اقتصاد برق را سامان دهیم.
در پایان این نشست نیز مقرر شد جلسات با نیروگاه ها تا اصلاح همه مسائلی که ممکن است در حال اجرا برای این روند اصلاح گردش مالی در بورس انجام شود، ادامه یابد و شرکت توانیر و سازمان بورس نیز از نظرات سازنده نیروگاهها و شرکتهای توزیع استفاده کنند و بازخوردی از عملکرد شرکتها و عملکرد بورس داشته باشند و بتوانند به راحتی این معاملات تسهیل کنند تا خریداران و فروشندگان با خیال راحت نسبت به انجام معامله برق در بورس انرژی اقدام کنند.

لینک اصل خبر در سایت شرکت سهامی مادر تخصصی تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران - توانیر

    منبع خبر

    شرکت سهامی مادر تخصصی تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران - توانیر

    شرکت سهامی مادر تخصصی تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران - توانیر

    شرکت سهامی مادر تخصصی تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران - توانیر یک شرکت در شهر تهران می باشد

      نظرات