اصول معماری استفاده از نماهای خورشیدی بادوام و انعطاف‌پذیر

شهریار تبریز/رضا عالش‌زاده: با درک نما به عنوان پوسته ساختمان‌ها و علم به تقاضای روزافزون جهانی برای استفاده کارآمد از منابع در محیط ساخته شده، نیاز به مهار تابش نور خورشید بر نمای ساختمان‌ها احساس می‌شود. به همین دلیل، ساختمان فتوولتائیک یکپارچه (BIPV) در ایجاد زیبایی‌شناسی جدید برای نماها و به حداقل رساندن اثرات زیست‌محیطی اهمیت بیشتری پیدا کرده است. این سیستم‌ها با قابلیت‌های فنی و ویژگی‌های زیبایی شناختی خود باعث ایجاد نماهای خورشیدی جذاب، بادوام و ارتجاعی می‌شوند. آنها با افزودن قابلیت تولید انرژی پایدار در ساختمان‌ها تاثیر مثبتی بر محیط ساخته شده ایجاد می‌کنند.

انرژی خورشیدی می‌تواند در هر فصل، بدون نیاز به نور مستقیم و قوی خورشید در تمام طول سال موثر باشد. قرارگیری استراتژیک پانل‌ها بر روی نماها، به جای پشت بام، امکان دستیابی به انرژی را حتی در مناطقی با دوره زمستان طولانی و کاهش تابش خورشیدی فراهم می‌کند. این رویکرد با انطباق با شرایط آب و هوایی مختلف، بهره‌وری انرژی خورشیدی را افزایش می‌دهد، بنابراین عملکرد ثابتی را در طول سال تضمین می‌کند.

این مفهوم در کشور نروژ به خوبی نشان داده شده است، جایی که پانل‌های نما در ضلع شرقی و غربی ساختمان برای افزایش تولید انرژی به سمت جنوب زاویه دارند و برای سایه انداختن دفاتر قرار می‌گیرند. نتیجه یک نمای جذاب است که با ظرفیت تولید الکتریسیته، نه تنها زیبایی بیرونی را افزایش می‌دهد، بلکه به عنوان نمونه‌ای بارز از این که چگونه نوسازی شهری می‌تواند یک شهر را ارتقا دهد و در عین حال انرژی پاک را به طور مداوم ارائه می‌کند، عمل می‌کند.

این راه‌حل نمای خورشیدی، با اشکال و پانل‌های کج‌شده‌اش، به‌طور کامل از آزادی طراحی ارائه‌شده توسط سیستم روکش برای ایجاد معماری پویا و جذاب استفاده می‌کند که سیستم‌های فتوولتائیک آن در برابر سایه‌های جزئی مقاوم هستند و عمر عملیاتی طولانی را حتی در شرایط سخت زمستان ها تضمین می‌کنند.

پانل های نمای خورشیدی علاوه بر زیبایی شناسی متمایز خود، به دوام و انعطاف‌پذیری معروف هستند. با توجه به نیاز به نما برای تحمل شرایط آب و هوایی سخت و حفظ یکپارچگی ساختاری، این سیستم‌ها به گونه ای طراحی شده‌اند که در برابر آب و هوای چالش‌برانگیز مقاومت کرده، با شرایط محلی سازگار شده و با مواد بادوام ساخته شده اند که آنها را در برابر دماهای شدید، فشار باد و برف مقاوم می‌کنند.

علاوه بر این از نظر تعمیر و نگهداری، پانل‌های نمای خورشیدی به حداقل نگهداری، استفاده از انرژی پایدار برای تولید و ترکیب ۳۰ تا ۸۰ درصد مواد بازیافتی نیاز دارند. این تاکید دوگانه بر دوام و مسئولیت زیست‌محیطی آنها را به یک راه حل مقرون به صرفه و عملی برای طیف گسترده ای از انواع ساختمان ها، چه در ساخت و سازهای جدید و چه در پروژه های مقاوم سازی تبدیل می کند.

آزمایش سیستم های نمای خورشیدی برای اطمینان از انعطاف‌پذیری آنها ضروری است. در این زمینه، آزمایش‌های ضربه - که شامل انداختن یک توپ ۴۵ کیلوگرمی بر روی شیشه کاملاً مقاوم است - تضمین می‌کند که صفحات نمای BIPV می‌توانند بدون شکستن یا شکستن در برابر برخورد مقاومت کنند. علاوه بر این، آزمایش های مقاومت در برابر آتش با اولویت ایمنی و دوام انجام می‌شود.

نماهای خورشیدی به لطف کیفیت خود و اولویت دادن به طراحی پایدار، به دلیل دوام و استحکام خود برجسته می‌شوند و عمر چند نسلی را به نمایش می گذارند. آنها به طور خاص مهندسی شده‌اند تا در پایان عمر عملیاتی خود، با استفاده از مواد بازیافتی عمدتاً بازیافت شده و انرژی پایدار، وارد یک اقتصاد منابع دایره ای شوند که ردپای محیطی آنها را به حداقل می رساند.

این رویکرد از نظر زاویه، جهت و رنگ‌ها - که ظاهر فلزی یا سرامیکی دارند - به یک فناوری ساختمانی تغییرپذیر و قابل تنظیم از منظر پرداخت، بافت، ابعاد و شکل تبدیل می‌شود. این انعطاف‌پذیری طراحی مورد نیاز برای جایگزینی برای روکش‌های سنتی با راه‌حل‌های انعطاف‌پذیر و بادوام، بدون به خطر انداختن کیفیت، یکپارچگی معماری یا زیبایی‌شناسی را فراهم می‌کند.

سرعت تلفیق تکنولوژیهای مدرن حوزه معماری و ایده‌های اقتصاد دایره‌ای هر روز بیشتر و بیشتر می شود و با پیشرفت آن، در کنار مزایای اقتصادی و زیست‌محیطی، عنصر زیبایی به خوبی در ذات تمامی پروژه های ساخت و ساز وارد می‌شود.

_____________________________

منبع:

https://www.archdaily.com/1013143/durable-and-resilient-solar-facades-5-essential-architectural-principles

لینک اصل خبر در سایت شهرداری تبریز

    منبع خبر

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز یک شهرداری در شهر تبریز می باشد

      نظرات