شهر هوشمند اومئو

شهریار تبریز/مهراب محرابی‌نیا: در عین حال، اومئو هدف جاه طلبانه تبدیل‌شدن به یک شهر کم‌کربن، کاهش انتشارات دی اکسید کربن از طریق حمل و نقل پایدار و کاهش مصرف انرژی را دنبال می‌کند. در این مجال، قصد داریم به عوامل موثر در تبدیل اومئو به شهر هوشمند بپردازیم.

آزمایشگاه زنده هوشمند

اومئو شهری هوشمند با اتصال دیجیتال و تعداد زیادی استارتاپ به شمار می‌آید. با این حال، این شهر با چالش تابستان‌های کوتاه و زمستان‌های طولانی و یخ‌زده مواجه است که نیاز به انرژی زیادی دارد. علیرغم این مسائل، اومئو در نظر دارد به طور پایدار رشد کند. با آزمایشگاه زنده هوشمند، این شهر بر استفاده از تحقیقات نوآورانه در جهت دستیابی به اهداف بلندپروازانه کاهش انتشارات کربنی برای شهری هوشمند که برای آینده آماده شده است تمرکز می‌کند.

آزمایشگاه زنده هوشمند در منطقه دانشگاهی اومئو درست در شرق مرکز شهر واقع شده است. این منطقه  با امکانات مسکونی، دانشگاهی و تحقیقاتی و جمعیت جوان با دانشجویان زیاد شناخته می‌شود که احتمالاً طی ۳۰ سال آینده سه برابر خواهد شد. روزانه ۴۰۰۰۰ نفر از این محله بازدید می‌کنند. در حال حاضر، این منطقه یکی از مناطق شهری است که کمترین وابستگی به خودرو دارد که به محققان این اجازه را می‌دهد تا در بکاربردن روش‌های جایگزین حمل و نقل تلاش بیشتری بکار گیرند.

تمرکز اصلی آزمایشگاه زنده هوشمند شهربر بررسی راهکارهای مناسب برای مسائل زیست‌محیطی واقع شده است. اما موضوعاتی مانند مسکن راحت، محیط‌های سبزتر و حمل‌ونقل عمومی بهتر نیز در این تحقیق نیز به چشم می‌خورد. در حال حاضر، این آزمایشگاه به دنبال راهکارهای ذیل است:

  • نوآوری یک مدل کسب و کار کم‌کربن برای تامین ۱۰۰%  برق از انرژی‌های تجدیدپذیر
  • ذخیره و تبادل انرژی زمین‌گرمایی
  • مدیریت اوج بار، استفاده از ساختمان‌ها به عنوان ذخیره انرژی حرارتی
  • مدیریت هوشمند اموال و دارایی‌ها
  • بازی‌وارسازی در راستای تاثیرگذاری مثبت بر رفتار، مانند صرفه جویی در مصرف آب و برق

· منبع تغذیه هوشمند

· ایستگاه‌های اتوبوس کم‌کربن

· پرداخت پارکینگ سبز

· پلتفرم تصمیمات شهری داده باز

· مدیریت سمت تقاضا برای گرمایش/سرمایش، مدیریت پسماند و موارد دیگر

با تحقق این امر، اومئو بخشی از یک پروژه شهر هوشمند اتحادیه اروپا به نام RUGGEDISED را تشکیل داد که توسط پروژه عظیم پژوهشی-علمی ۲۰۲۰ Horizon یا افق علمی سال ۲۰۲۰ به عنوان بزرگترین و مهمترین طرح پژوهشی و اختراعات حوزه اتحادیه اروپا تاکنون مالی شد. این پروژه شش شهر مختلف اروپایی را گرد هم آورد تا پیشرفت به سمت یک شهر آینده پایدار با مناطق شهری مدل را تسریع بخشد. شهرهای دیگر شامل روتردام، گلاسکو، برنو، گدانسک و پارما بودند. در حالی که این پروژه به پایان رسیده است، ارائه مدلهای نوآوری در آزمایشگاه همچنان ادامه دارد.

اقتصاد دایره‌ای هوشمند

از دیگر مزایای اومئو مرکز آموزش‌بودن آن است که در تحقیقات فنی و پزشکی با دو دانشگاه رتبه برتر را به خود اختصاص داده است. این شهر ۱۳۰۰۰۰ نفر جمعیت دارد. شهروندان اومئو جزء تحصیلکرده‌ترین و فعال‌ترین مردم سوئد شناخته می‌شوند. سرمایه‌گذاری دولتی و خصوصی در ارائه راهکارهای‌های سبز و هوشمند مشهود است که دستیابی به اهداف بلندپروازانه برای شهر آینده را بسیار آسان‌تر می‌کند.

اومئو اقتصاد دایره‌ای را به عنوان ابزاری برای توسعه شهری و همسو با اهداف توسعه پایدار سازمان ملل می‌پذیرد و با مشارکت فعال شهروندان، منابع چرخشی را با حفظ ارزش از طریق استفاده مجدد، تعمیر، بازسازی و بازیافت مدیریت می‌کند.

به عنوان مثال، شرکت North Sweden Cleantech در اومئو بسیار فعال بوده وبا چالش‌های مختلف شهری مواجه است. یکی از آنها کیفیت پایین هوا است که در زمستان به دلیل تابش کم نورخورشید بدتر می‌شود. برای مقابله با این چالش، این شرکت از اومئو و شهرداری انشلدسویک حمایت کرده است تا یک برنامه اقدام و طرح عملیاتی را توسعه داده و از این طریق به برنامه‌ریزی شهری وداشتن هوای پاک‌تر کمک کند.

جنگل‌ها همیشه یکی از صنایع مهم دراین منطقه بوده‌اند. امروزه بیشترین استفاده از مواد خام در جنگل خمیر کاغذ یا پالپ است که برای تولید محصولات کاغذی و الوار استفاده می‌شود. برای حمایت از چشم‌انداز تبدیل سوئد به یک اقتصاد زیستی تا سال ۲۰۵۰، این شهر با شرکت Cleantech برای استفاده از بقایا و پس ماندها برای ایجاد محصولات جدید ارزشمند و بدون فسیل همکاری می‌کند. به طور مشابه، طرح‌های زیست پالایشگاهی پتانسیل  تحقق این امررا نوید می‌دهند. ذینفعانی از صنعت و دانشگاه در اومئو گرد هم آمده‌اند تا راهکارهای انرژی را از مواد خام چوب یافته، سوخت‌های زیستی و مواد شیمیایی سبز را توسعه دهند، و راهکارهایی برای پسماند معادن ارائه دهند.

همه این اقدامات به اقتصاد دایره‌ای به عنوان یکی از ارکان مهم شهر هوشمند کمک می‌کند. در این نوع اقتصاد، همه چیز به عنوان منبعی برای چیز دیگری برای دستیابی به یک طرح احیاکننده عمل می‌کند. زباله وجود ندارد، بلکه محصولات به گونه‌ای طراحی شده‌اند تا بخشی از دایره مصرف در مراحل مختلف باشند. اقتصاد چرخشی یا دورانی یک نظام اقتصادی است که هدف آن کمینه کردن ضایعات و بیشترین استفاده از منابع است. این رویکرد بازسازی کننده در مقابل رویکرد سنتی اقتصاد خطی قرار می‌گیرد که در آن مدل تولید به صورت "دریافت مواد اولیه، تولید و دور انداختن" است. در یک نظام چرخشی، مصرف منابع ورودی، ضایعات خروجی و هدررفت انرژی با بستن یا کوچک کردن حلقه‌های مواد و انرژی کمینه می‌شود.

شهرها مدل‌های دورانی را بر پایه گردش منابع و اصول به اشتراک‌گذاری، استفاده مجدد و بازسازی با تاکید بر محدود کردن پسماند شهری و تولید محلی مانند کشاورزی شهری اتخاذ می‌کنند.

شهر آینده: ساخته‌شده از چوب و تامین انرژی آن از گرمای زاید و اتلافی

سوئد در زمینه ساخت و ساز پایدار یکی از رهبران جهان به شمار می‌آید. با توجه به اینکه ساخت و ساز سنتی با ماشین آلات سنگین به میزان قابل‌ توجهی به کاهش انتشارات کربنی درشهرها کمک می‌کند، این امر برای آینده شهرهای ما بسیار مهم است. در منطقه اومئو، ساخت و ساز پایدار نقش مهمی ایفا می‌کند. ساختمان‌های موجود دستخوش نوسازی هوشمند قرار می‌گیرند تا بهره‌وری انرژی بیشتری داشته باشند، در حالی که ساختمان‌های جدید در نظر دارند کارآمدتر باشند که این امر از مرحله ساخت‌وساز شروع می‌شود.

انتشار در صد عمده‌ای ازترکیبات آلاینده کربن در جهان به خاطر صنعت ساخت و ساز می‌باشد. از زمان طراحی تا تولید مصالح و ساخت ساختمان، میزان تولید دی اکسید کربن تاثیرات قابل توجهی بر محیط زیست می‌گذارد. این امر منجر به تلاش برای پیدا کردن نوآوری‌های پایدار ساخت و ساز شده است که نه تنها تولید این گاز را کاهش می‌دهند، بلکه موجب افزایش طول عمر ساختمان‌ها، کاهش هزینه‌های انرژی مصرفی و افزایش استفاده از نور طبیعی می‌شوند.

بیش از یک قرن است که کشورهای مختلف جهان رقابتی تنگاتنگ برای ساخت بلندترین ساختمان‌ها با استفاده از بتن و فولاد دارند. اما استفاده از چوب در ساختمانهای بلند مرتبه شاید امری غیر معمول به نظر می‌رسد. در حال حاضر، رقابت در ساخت ساختمانهای بلند مرتبه چوبی از آمستردام گرفته تا توکیو، نگرانیهای زیست‌محیطی فزاینده در استفاده از بتن را تحت الشعاع خود قرار داده است. در واقع این بار، رقابت بجای استفاده از بتن به چوب تبدیل شده است. برج‌های چوبی آندسته از برجهایی هستند که ماده اصلی سازنده آنها چوب می‌باشد، بطوریکه روند رو به رشد و سریع تکمیل آسمانخراشهای چوبی در دنیا منجر به رونق بازار معماری پروژه های مبتنی بر استفاده از چوب شده است.

تاکنون، این کشور سرمایه‌گذاری هنگفتی در ساختمان‌های چوبی انجام داده است که در مقایسه با خانه‌های بتنی سازگار با محیط زیست هستند. با توجه به جنگل‌های فراوان اطراف اومئو، چوب جزء مصالح ساختمانی با کمترین مقدار  انتشار کربن است. هر متر مکعب چوب که جایگزین بتن می‌شود می‌تواند انتشار کربن را تا ۱۳/۱ کاهش دهد. از آنجایی که هر متر مکعب چوب تقریباً یک تن دی اکسید کربن را ذخیره می‌کند، انتشار گازهای گلخانه‌ای را می‌توان با استفاده از این مصالح ساختمانی پایدار و تجدیدپذیر کاهش داد.

در عین حال، اومئو از جنگل‌های خود به طور جدی مراقبت می‌کند. حدود ۷۰ درصد از زمین در شمال سوئد را زمین‌های جنگلی مولد تشکیل می‌دهد که زیست‌توده را به یک منبع انرژی تجدیدپذیر مهم تبدیل می‌کند. جدا از فن‌آوری چوب، سوخت‌های زیستی و اقتصاد زیستی پیشگام، اومئو به حفاظت از جنگل‌ها اهمیت زیادی می‌دهد و با دانشگاه علوم کشاورزی شهر برای محافظت از اکوسیستم های ارزشمند همکاری می‌کند.

شهروندان مشاوره و آموزش رایگان را در مورد  تولید انرژی پاک از زیست توده، انرژی آبی و بادی و همچنین زباله‌های خانگی دریافت می‌کنند. در حال حاضر، بیشتر انرژی شهر از منابع تجدیدپذیر و پاک مانند گرمای اتلاف تولید شده توسط یک کارخانه خمیر کاغذ محلی تولید می‌شود. اومئو با حمایت از استارت آپ‌ها و سرمایه گذاری در انرژی پاک‌تر، زمینه را برای نوآوری و خلاقیت بیشترفراهم می‌کند.

___________________

منبع:

https://www.beesmart.city/en/strategy/city-portrait-smart-umea

لینک اصل خبر در سایت شهرداری تبریز

    منبع خبر

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز یک شهرداری در شهر تبریز می باشد

      نظرات