کشف و تحویل سه نوزاد سنجاب ایرانی به مرکز بازپروری و تیمار حیات وحش استان اصفهان

کشف و تحویل سه نوزاد سنجاب ایرانی به مرکز بازپروری و تیمار حیات وحش استان اصفهان

سه نوزاد سنجاب ایرانی مکشوفه که از جوندگان زیستگاه های زاگرسی به شمار می روند، به منظور تیمارداری و رهاسازی در زیستگاه های طبیعی خود، به مرکز بازپروری و تیمار حیات وحش استان اصفهان در پارک ملی و پناهگاه حیات وحش کلاه قاضی، منتقل شدند.

به گزارش «پارما»، مهدی انصاری رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان مبارکه، ضمن اعلام خبر اظهار داشت: حسب گزارش دریافتی مردمی در تاریخ 16 مهرماه 1402، مبنی بر وجود چند سنجاب نابالغ در یکی از واحدهای صنعتی تولید کننده پالت های چوبی در شهرستان مبارکه، بلافاصله محیط بانان این اداره به محل مذکور مراجعه و با همکاری کارکنان آن واحد صنعتی، نسبت به زنده گیری سه نوزاد سنجاب ایرانی متعلق به استان های غربی کشور که داخل شکاف تنه یک اصله درخت صنوبر آشیانه داشتند، اقدام نموده و بلافاصله سنجاب های مکشوفه جهت تیمار و نگهداری موقت به مرکز بازپروری و تیمار حیات وحش پارک ملی و پناهگاه حیات وحش کلاه قاضی تحویل داده شدند .

وی گفت: در حال حاضر با توجه به زحمات دامپزشک مرکز بازپروری و تغذیه مناسب، سنجاب ها از نظر سلامت عمومی و چابکی وضعیت مطلوبی دارند و در زمان موعد به زیستگاه طبیعی خود منتقل و رهاسازی خواهند شد .

سنجاب ایرانی یکی از گونه های زیستی ارزشمند ارتفاعات زاگرس بوده که دارای جایگاه و نقش اکولوژیکی ویژه در زیست بوم جنگلی بلوط از جمله جابجایی و جوانه زدن بذر بلوط، حفظ جنگل و زنجیره های غذایی دارد .

فاز نخست مرکز بازپروری و تیمار حیات وحش پارک ملی و پناهگاه حیات وحش کلاه قاضی در استان اصفهان همزمان با آیین افتتاح پروژه‌های محیط زیست هشت استان کشور با حضور مجازی دکتر علی سلاجقه معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در تاریخ 18 خردادماه 1402 ، افتتاح و به بهره برداری رسید .

این مرکز با هدف بازپروری و تیمار حیات وحش آسیب دیده و ضبط شده، ایجاد شده تا گونه های مختلف حیات وحش پس از اطمینان از سلامت، در عرصه های طبیعی رهاسازی شوند. فاز نخست مرکز بازپروری و تیمار حیات وحش استان اصفهان با زیربنای 220 متر مربع و با اعتباری بالغ بر یک میلیارد و 300 میلیون تومان برای نگهداری گونه‌های گوشت‌خوار احداث شده و فاز دو و سه این مرکز که برای نگهداری گونه‌های علف‌خوار و پرندگان وحشی (عمدتا گونه های شکاری) پیش بینی شده است، در حال اجرا است.
لینک اصل خبر در سایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    منبع خبر

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات