برنامه ریزی و ایجاد ساز و کار اجرای قانون هوای پاک در اصفهان

در جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوای شهر اصفهان؛

پس از بیان گزارش دستگاه ها توسط نمایندگان آن ها و گفت و گو پیرامون موارد مطرح شده، مصوباتی جهت جلوگیری و برخورد با عوامل آلاینده تأثیرگذار بر سلامت مردم در پاییز و زمستان 1402، تعیین شد.

به گزارش «پارما»، جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوای شهر اصفهان جهت آمادگی در برابر شرایط اضطرار آلودگی هوا در ماه های آتی و برنامه ریزی اقدامات لازم به منظور مقابله و کاهش شدت و اثرات آن، تشکیل شد. در این جلسه که از ساعت 18 تا 20 روز گذشته (3 مهر 1402) در سالن جلسات اداره کل حفاظت محیط زیست استان با حضور اعضا برگزار شد، مصوباتی برای ابلاغ به دستگاه های مرتبط، تعیین شد.

منصور شیشه فروش مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان ضمن قدردانی از اقدام های صورت گرفته، بر لزوم همکاری دستگاه های مرتبط با حفاظت محیط زیست استان تأکید کرد و از مدیران و رؤسای ادارات خواست تا در حوزه پایش و اجرای نظارت های هدفمند بر منابع آلاینده، کمک و همراهی های لازم با این اداره کل صورت گیرد. صنایع نیز می بایست به بهترین شکل در جهت اجرای موارد درخواستی از سوی حفاظت محیط زیست استان، اقدام کنند.

وی در خصوص مسئله مازوت سوزی و جلوگیری استفاده از آن خاطرنشان کرد: پیش نویسی در این مورد تهیه شده که پس از تأیید استاندار و امام جمعه اصفهان، به مقامات کشوری ارسال و پیگیری های لازم انجام خواهد شد.

شیشه فروش بر اجرای مواردی همچون اعلام نتایج مطالعات انجام یافته توسط دانشگاه علوم پزشکی در حوزه سلامت و تأثیرپذیری آن از آلاینده های هوا در شورای برنامه ریزی استان، الزام شهرداری ها به نصب ایستگاه های سنجش کیفیت هوا، تهیه پیوست رسانه ای و تولید محتواهای آموزشی، اقدامات ضروری در جهت برخورد با آلودگی کوره های آجرپزی و صنایع آلاینده، تشکیل کارگروه اضطرار آلودگی هوا و اجرای دیگر مصوبات این جلسه، تأکید کرد.

احمدرضا لاهیجان زاده مدیرکل حفاظت محیط زیست استان نیز به تشریح وضعیت فعلی و مشکلات پیش رو اشاره و تصریح کرد: اقدام های قضایی جهت برخورد قانونی با صنایع بزرگ آلاینده درحال انجام است. همچنین درخصوص فعالیت نیروگاه های اصفهان نیز اقداماتی پیش بینی شده و موضوع را از طریق مقامات عالی در وزارت کشور و شورای عالی امنیت ملی، پیگیر خواهیم بود.

وی ادامه داد: مخالفت شدید و ممانعت از مازوت سوزی در واحدهای تولید سیمان و نیروگاه ها از سوی حفاظت محیط زیست اعمال خواهد شد و همچنین کوره های آجرپزی در آذر و دی ماه آتی، اجازه فعالیت نخواهند داشت.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان به فعالیت کانون های گرد و غبار اشاره کرد و گفت: بر اساس مطالعه صورت گرفته، یکی از تأثیرگذارترین کانون های گرد و غبار کشور در شرق اصفهان و منطقه ورزنه قرار دارد که بعد از کانون غبارخیز سیستان و بلوچستان، شدت اثر این کانون بر شهر اصفهان و سایر مناطق تحت شعاع، محسوس و نگران کننده است. در این خصوص لزوم اقدام اداره کل منابع طبیعی و سازمان جهاد کشاورزی در استان، ضروری است.

لاهیجان زاده به بیان اهم موضوعات درخصوص موارد مربوط به آلودگی هوا در حوزه حمل و نقل و ترافیک و لازم الاجرا بودن اعمال محدودیت ها در رینگ 2 ترافیکی اصفهان، قانون اخذ عوارض آلایندگی، همکاری با صدا و سیمای استان جهت اطلاع رسانی و آموزش عمومی، اجرای معاینات فنی و نظارت بر حسن اجرای آن توسط دستگاه های مسئول، کمک و پیگیری استانداری به منظور وصول اعتبارات مصوب در سفرهای استانی مسئولین کشوری برای خرید دستگاه های سنجش کیفیت هوا و لزوم اجرای وظایف دستگاه ها، پرداخت.

حمیرا صفی قلی معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست استان، کمک شهرداری در جهت پایش مستمر در حوزه شناسایی و برخورد با کارگاه های مزاحم شهری فعال در بخش کارگاه های ضایعات و ریخته گری به روش سنتی که مرتکب تخلفات زیست محیطی شده اند را خواستارشد. همچین نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی با اولویت هسته مرکزی و پرترافیک شهر و اجرای برنامه های آموزشی و فرهنگی به منظور آشنایی مردم با مخاطرات محیط زیستی، از دیگر موارد مطرح شده توسط وی بود.

بابک صادقیان رئیس اداره پایش و امور آزمایشگاه های حفاظت محیط زیست استان نیز در این جلسه ضمن اشاره به الزامات اجرای مفاد قانون هوای پاک و قاطعیت وزارت کشور در جهت اجرای آن، به ارائه گزارش زیست محیطی در حوزه پایش پرداخت و اظهار داشت: تعداد 5162 پایش در سطح استان در نیمه اول 1402 انجام شده است که در نتیجه این پایش ها، ابلاغ 1557 مورد اخطار زیست محیطی به متخلفین و تشکیل 74 پرونده قضایی گشته است.

وی درخصوص کوره های آجرپزی و آلایندگی آن ها، بر ضرورت تعطیلی 2 ماهه کوره های آجرپزی مستقر در 5 منطقه صنعتی فعال در دولت آباد، سجزی، گز، حبیب آباد و مهیار، طی ماه های آذر و دی ماه تأکید کرد.

عدم مازوت سوزی نیروگاه ها، برنامه ریزی مدیریت سوخت و کاهش منابع آلاینده، مدیریت ترافیک، اخذ حکم دادستانی جهت برخورد قانونی با واحدهای آلاینده و تشکیل گشت مشترک با شهرداری اصفهان، بخش دیگری از گزارش رئیس اداره پایش و امور آزمایشگاه های حفاظت محیط زیست استان در مورد اثرگذارترین عوامل بر شدت آلودگی هوا بود.

گفتنی است در آغاز این جلسه، نمایندگانی از شهرداری اصفهان، شرکت شهرک های صنعتی استان، صمت، راهداری و حمل و نقل جاده ای، منابع طبیعی، استانداری، دانشگاه علوم پزشکی، ورزش و جوانان، شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی، شرکت تولید نیروی برق، هواشناسی، صدا و سیما به عنوان اعضای کارگروه، به ارائه گزارش های تخصصی حوزه های خود پرداختند.
لینک اصل خبر در سایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    منبع خبر

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات