ضایعات برنجی و استفاده‌های امیدبخش آن در بخش‌های ساخت‌وساز و کشاورزی

ضایعات برنجی و استفاده‌های امیدبخش آن در بخش‌های ساخت‌وساز و کشاورزی

شهریار تبریز/آذر کریم‌زاده: در فرانسه، بخش ساخت و ساز بدون شک یکی از آلاینده‌ترین بخش‌ها است. وزارت محیط زیست نیز در این مورد هشدار داده و اعلام کرده است که این بخش سالانه ۴۳ درصد از مصرف انرژی فرانسه را تشکیل می‌دهد و ۲۳ درصد از گازهای گلخانه‌ای آن کشور را تولید می‌کند.

در ایتالیا نیز مشکل به همین منوال است و تعجب آور نیست که ببینیم یک استارت آپ تصمیم بگیرد با استفاده از برنج به عنوان عنصر اصلی ساخت و ساز، به طور جدی به این موضوع بپردازد. یک ماده جامد، مستحکم و مبتکرانه که در عایق کاری خانه‌ها نقش بسزایی ایفا می‌کند.

معماران تیزیانا مونتریسی و آلسیو کلمبو زمین شناس، استارت آپ "رایس هاوس" را در سال ۲۰۱۶ بنیانگذاری کردند. هدف این شرکت نوپا استفاده از محصولات جانبی خاص برنج در ساخت خانه‌های زیست محیطی بود. برای دستیابی به این هدف، از برنج تولیدکنندگان محلی استفاده می‌کنند و ایتالیا بزرگ‌ترین تولیدکننده برنج اروپایی است. در نتیجه، آنها به کشاورزان اجازه می‌دهند تا منابع درآمد جدیدی به دست آورند.

در سال ۲۰۲۰، این استارت آپ با استفاده از ضایعات برنج که قرار بود سوزانده شوند، ۲۰ خانه ساخت. در سال ۲۰۲۲، ۴۰ خانه برنجی جدید دیگر نیز ساخته شد. از این پس، این استارت آپ قصد دارد دانش خود را در سایر کشورهای تولیدکننده برنج اروپایی مانند اسپانیا یا در سراسر جهان مانند ژاپن، نهمین تولیدکننده بزرگ غلات در جهان، ارتقاء دهد. هدف، انتقال دانش و سپس ثبت اختراع فرآیندشان در سراسر جهان خواهد بود.

چگونه برنج برای ساخت خانه فرآوری می‌شود؟

"رایس هاوس" برای ساخت خانه‌ها از چهار ماده اصلی استفاده می‌کند که همگی از برنج گرفته شده است:

- ماده‌ای بر پایه آب و ضایعات برنج مخلوط برای ساختن روکش جهت عملیات نهایی استفاده می‌شود.

- محصولات خشک برگرفته از برنج ترکیب شده با کاه امکان به دست آوردن پانل‌هایی را می‌دهد که جایگزین پانل‌هایی می ‌شوند که معمولاً با گچ ساخته می‌شوند. گچ موجود در این مواد می‌تواند به سولفید هیدروژن تبدیل شود، گازی بی‌رنگ که برای سلامتی سمی است. پانل‌های برنج و کاه این مشکل را ندارند.

- برای عایق کاری نیز کاه و برنج کاربرد جدیدی پیدا می‌کنند. این دو ماده برای استفاده بیشتر دیگر سخت نمی‌شوند و به صورت خام مانند پشم شیشه مورد استفاده قرار می‌گیرند.

در نهایت، مخلوطی از برنج و خاک رس به عنوان ماده خام برای تولید هر چیزی که می‌توان با استفاده از چاپگر سه بعدی ایجاد کرد، عمل می‌کند.

صرفه جویی در آب با برنج: این غلات ساده می‌تواند کود آینده باشد

علاوه بر صنعت ساخت و ساز، از برنج می‌توان به صورت فناوارنه در کشاورزی نیز استفاده کرد. کشاورزان برای غنی کردن گیاهانی که می‌کارند، سالانه از چندین تن‌ کود استفاده می‌کنند. یک استارت آپ اسپانیایی-کامبوجیایی ایده‌ای عجیب اما خلاقانه استفاده از کاه برنج برای بارور کردن زمین را ارائه کرد.

آسیا به عنوان آلوده‌ترین قاره جهان بایستی راه حل‌هایی برای حفظ هر چه بیشتر محیط زیست پیدا کند. این چالش بسیار پیچیده بوده چرا که کشورهای آسیایی صنعتی شده‌اند و پسماندها به خوبی مدیریت نمی‌شوند.

بسیاری از مردم بر این باورند که فناوری راه حلی برای کاهش آلودگی است. یکی از این یافته‌های زیست محیطی، پوسته برنج است که به عنوان کود و اسفنج گیاهی در کامبوج مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این کشور که هنوز در بین کشورهای آسیایی زیاد صنعتی نشده است، تصمیم به اعمال اقدامات اکولوژیکی بیشتری در سطح کشاورزی گرفته‌اند. به ویژه، شرکت "هاسک" متوجه شد که در منطقه، تپه‌های شنی عظیمی در حال شکل گیری است که در نگاه اول، ممکن است مانند ماسه به نظر برسد، اما در واقع کاه برنج است که به آن پوسته برنج نیز می‌گویند که معمولاً این زباله‌های حجیم سوزانده شده و منبع انتشار میلیاردها تن دی اکسیدکربن در جو هستند.

نئومی مارتین، مهندس "هاسک"، چنین توضیح می‌دهد: "ما پوسته برنج تازه را به زغال بیوچار تهیه شده از زیست‌توده‌های گیاهی و ضایعات کشاورزی که به عنوان کود استفاده می‌شود تبدیل می‌کنیم که این ماده به صورت جامد بوده و می‌تواند کربن را به مدت هزاران سال در خود نگاه دارد، بدین صورت که آن را در دمای بالا و با اکسیژن کم، حرارت می‌دهیم". به زبان ساده، کاه برنج بخارپز می‌شود، که هیچ گاز گلخانه‌ای آزاد نمی‌کند، پوست برنج در واقع نمی‌سوزد، اما نوعی پودر سیاه تولید می‌کند. این فرآیند کربن را مستقیماً در کاه برنج به دام می‌اندازد. سپس کاه برنج به "بیوچار" تبدیل می‌شود که به عنوان کود مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ترکیب گیاهی حتی خاصیت حفظ آب را مانند اسفنج دارد. در مناطقی که فصل خشک ماه‌ها طول می‌کشد، بیوچار بسیار مثمر ثمر خواهد بود زیرا گیاهان از آب ذخیره شده در خاک استفاده می‌کنند و بدین ترتیب کشاورزان را از نیاز به آبیاری مداوم و در نتیجه صرفه جویی در مصرف آب نجات می‌دهد و به دنبال آن در مبارزه با تغییرات آب و هوایی نیز به ما کمک می‌کند.

______________________

منبع:

https://www.meilleure-innovation.com/riz-cereale-ecologique/

لینک اصل خبر در سایت شهرداری تبریز

    منبع خبر

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز یک شهرداری در شهر تبریز می باشد

      نظرات