رویکرد شورای ششم اولویت‌بخشی به حاشیه شهر است

رویکرد شورای ششم اولویت‌بخشی به حاشیه شهر است

رویکرد شورای ششم اولویت‌بخشی به حاشیه شهر است

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس، سید ابراهیم علیزاده، رئیس کمیسیون ویژه ساماندهی حاشیه شهر شورای اسلامی شهر مشهد مقدس، ناطق پیش از دستور چهل و ششمین جلسه علنی بود؛ متن نطق به شرح ذیل است:

بسم الله الرحمن الرحیم

عرض سلام و خداقوت خدمت همه همکاران معزز و خادمان پرتلاش مردم در تمام عرصه های مدیریت شهری، که الحق و الانصاف در این مدت قریب به یک سال از آغاز دوره ششم بیش از پیش مجدانه کوشیدند تا مشهد را به شهری تراز جهانشهر برکت و کرامت نزدیک کنند، و رجاء واثق دارم در ادامه مسیر نیز از هیچ کوششی برای دستیابی به این مهم فروگذار‌ نخواهند کرد.

در ایام پرخیر و برکت و موسم حج و عبادتیم و حاجیان در احرام؛ دل به صحرای عرفه سپرده اند و غبار از روح وجان زدوده و قلبشان را به نور عرفانیت جلا مید‌هند. همچنین در این روزها به دهه فرخنده امامت نیز وارد شده ایم؛ دهه ای منور به انوار ولایت که در ابتدای آن رهروان راه هدایت، در عید قربان، با قربانی هواهای نفسانی و خواست‌های دنیایی، دل از متعلقات دنیوی می‌کَنند و اسماعیل‌ها را به مسلخ برده و ابراهیم‌وار از آزمون الهی سربلند بیرون می‌ایند‌. و چه فرخنده موسمی‌است این دهه عرفانی که به عید سعید غدیر خم منتهی می‌شود عید کمال دین نبوی. نقطه عطفی در تاریخ بشریت که پیامبر مرسل، رسالتش رو کامل می‌کند و گوهری به نام امامت را به جهانیان هدیه می‌دهد.

غدیرخم همان سه راهی تاریخ‌ساز میان مکه و مدینه است که در هجدهمین روز از ذی‌الحجه دهمین سال هجرت، در حجه‌الوداع؛ نبی‌اکرم (ص) ندا داد که رفته‌ها باز گردند و ۳روز صبوری کردند تا سایرحجاج نیز به وعده‌گاه ولایت برسند و بزرگترین پیام بشریت را به گوش جهانیان برساند. پیام امامت موالی‌الموحدین و آغاز دوره‌ی جدیدی از تاریخ اسلام که مسیر علویت را تا ابدیت روشن ساخت.

برما محبین ائمه مفروض است که تا قیام قائم(عج) پیام‌رسان غدیر باشیم و هرسال باشکوه‌تر از قبل گرامی بداریم مطلع تشیع را.

در هفته جاری، روز ملی فناوری اطلاعات را در تقویم ملی ایران در پیش رو داریم، بهانه ای برای یادآوری این موضوع که هوشمندسازی و تکنولوژی‌های روز دنیا را علی الخصوص در حوزه مدیریت شهری باید جایگزین روش های سنتی کرده و بکوشیم برای ایجاد شهری هوشمند در عصر دانایی و خردورزی.

قدمت مکانیزاسیون در شهرداری مشهد به 20 سال قبل باز می گردد، شهرداری مشهد بر اساس برنامه ای مدون و در راستای الکترونیکی و هوشمندسازی فرایندها نسبت به شناسایی و تولید سامانه های نرم افزاری مختلفی اقدام نموده که ماحصل آن تولید بیش از 120 سامانه بومی (تولید سامانه های اجرایی در حوزه مالی، شهرسازی، داشبوردهای مدیریتی خاص و ...)، طراحی و پیاده سازی اپلیکیشن شهروندی و اجرای پروژه های متعدد هوشمندسازی در حوزه مدیریت شهری است که این امر به طور کلی موجب صرفه جویی در هزینه ها، مدیریت بهینه، جلوگیری از بروز تخلفات و وجود بستری مناسب برای پایش مستمر توسط ناظرین و در نهایت بلوغ سازمانی گردیده است.

در همین راستا برنامه ریزی نمودیم تا شهروندان برای اجابت همه درخواستهای خود از شهرداری مشهد و سازمانها، مدیریت ها و مناطق زیرمجموعه به صورت غیرحضوری و از طریق یک درگاه واحد تحت عنوان شهرداری هوشمند استفاده نمایند که در راستای این پروژه قسمت عمده فرایندهای احصا شده، مکانیزه و هوشمند شده اند.

یکی از پروژه های اجرا شده که برای اولین بار در کشور و منطقه در شهر مشهد با مشارکت بخش خصوصی انجام شده است پروژه ساماندهی دکل های مخابراتی است که مورد الگو برداری چند شهر خارج از کشور نیز شده است. این پروژه متناسب با محیط و با هدف تجمیع دکلهای اپراتورهای مختلف در یک نقطه، دارای مزایایی نظیر: کاهش سطح اشغال عرصه های عمومی، ایجاد همگرایی بین اپراتورهای مخابراتی، زیباسازی منظر شهری و ... است. در مشهد سایتهای مخابراتی تجمیعی با قابلیت میزبانی از 3 اپراتور احداث شده است و درخصوص زیبا سازی سایتها نیز اقدام شده است.

یکی دیگر از دستاوردهای مهم شهرداری مشهد در حوزه هوشمند سازی که به همت کارشناسان داخلی و با مشارکت بخش خصوصی آماده شده است، زیر ساخت جامع و یکپارچه تسویه حساب کیف پول های الکترونیک (کیان) است که ضمن سازگاری با تنوع کیف پولها، زیرساختی را فراهم می شازد تا شهروندان ملزم به استفاده از کیف پول خاصی نبوده و بتوانند با کیف پول مورد اعتماد خود عملیات پرداخت را انجام نمایند. این پلتفرم در حوزه پرداختهای خرد شهروندی (کرایه تاکسی، اتوبوس، مترو، بلیط نمایشگاه و سایر پرداختهای خرد شهری و شهروندی) برنامه ریزی، در حال استفاده و جهت عملیات تسویه حساب با پذیرندگان و ذینفعان از این بستر استفاده می شود.

به منظور صرفه جویی چشمگیر در هزینه های ارتباطات رادیویی و مخابراتی و اتصال بین ساختمان و دستگاه های زیر مجموعه شهرداری مشهد از طریق یک شبکه امن، زیرساخت فیبر نوری آماده شده است که علاوه بر رفع نیاز مجموعه شهرداری، ظرفیت مازاد آن در راستای کمک به سایر دستگاه ها در قبال پرداخت بهاء خدمات در اختیار ایشان نیز قرار گرفته است.

شهرداری مشهد به عنوان یکی از مراکز حساس، با ایجاد مرکز عملیات امنیت موفق به شناسایی و دفع حملات سایبری گسترده در طول سال شده است، لذا امنیت اطلاعات یکی از مهمترین موضوعاتی است که در مشهد به آن توجه و تاکید شده است و در حال طرح ریزی برای ایجاد مرکز داده دوم با مشارکت بخش خصوصی و یا سایر شهرداری های حاضر در این جمع هستیم.

یکی از اقدامات انجام شده در راستای هوشمندسازی فرآیندها و نظارت های شهرداری، انجام پروژه های مختلف در حوزه زیرساخت اطلاعات مکانی است که از جمله آنها می توان به بروز رسانی نقشه کل حریم شهر مشهد با مقیاس 1:2000 و همچنین برداشت تصاویر کل محدوده شهر مشهد با پهپاد با مقیاس 1:500 و تبدیل عکس به نقشه و تهیه مدل سه بعدی شهر برای اولین بار در کشور اشاره کرد که یکی از خروجی های آن تدقیق پیمانهای رفت و روب و خدمات شهری و فضای سبز شهرداری است که منجر به چندین میلیارد صرفه جویی در هزینه های شهرداری مشهد شده است. یکی دیگر از پروژه های این حوزه نظارت و پایش هوشمند بر ساخت و سازهای حریم شهر مشهد با استفاده از پهپاد و هوش مصنوعی است که فقط در یک دوره محدود منجر به کشف 45 برابری تغییرات اتفاق افتاده در یک محدوده پایلوت در حریم شهر نسبت به روش سنتی گردید.

در حوزه هوشمندسازی اقدامات دیگری نیز از جمله طراحی، نصب و راه اندازی المانهای تعاملی هوشمند و وب کیوسک های هوشمند، هوشمندسازی ایستگاه های پمپاژ آب تقاطع های غیر همسطح، پروژه سیمپ (سامانه یکپارچه مدیریت پسماند)، سامانه پایش سلامت و ردیاب آتش نشانها در حین عملیات، کسب مدال نقره در بخش شهرهای هوشمند پایدار چهارمین دوره جایزه جهانی WeGo، شرکت و ارائه در رویدادهای بین المللی متعدد در حوزه شهر هوشمند، سامانه دوچرخه اشتراکی بایدو، سامانه فاش و سامانه های جامع سازمانهای و مدیریت های مختلف شهرداری، نیز انجام شده است که بایستی به آنها نیز اشاره نمود.

در راستای توسعه و تسهیل استفاده از سرویس های شهرهوشمند در شهر مشهد، اپلیکیشن موبایلی شهروندی با عنوان شهرمن پیاده سازی گردید. در این راستا تعدادی از خدمات مهم شهری از قبیل: خرید بلیت مترو، خوداظهاری پارک حاشیه (آساپ)، پرداخت کرایه تاکسی، خرید بلیت بی‌آرتی، چشم شهر (اعلام مشکلات شهری) و کرایه دوچرخه اشتراکی در اختیار شهروندان مشهدی قرار گرفته است.

وجود انواع سامانه ها برای استفاده کارکنان، شهروندان و ناظران و توجه ویژه به زیرساختهای فناورانه، آینده پژوهی و ... که به اختصار به برخی دستاوردهای قابل صدور خدمات فنی و مهندسی در بالا اشاره گردیده ضمن ایجاد سهولت برای ذینفعان و ایجاد منابع مالی پایدار و نوین برای مدیریت شهری؛ بر اساس ممیزی نهاد بین المللی ITU (آژانس تخصصی فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان ملل متحد) بر مبنای شاخص های شهرهای هوشمند پایدار، مشهد را جزء 3 شهر هوشمند منطقه خاورمیانه و در جایگاه اولین شهر هوشمند در کشور قرار داده است.

اما این روزها بحث حجاب موضوع بحث گعده‌های رسانه ای، فعالان مجازی و تشکل‌های مردمی‌ست؛ آنهم در مشهدی که روزگاری در همین مسجد گوهرشاد زنان ومردان باغیرت مشهدی توسط عُمال رژیم ظالم پهلوی به خاک وخون کشیده شدند. ۲۱ تیر ماه سالروز قرآن مسجد گوهرشاد است. قیامی برای احیای ارزش‌های انسانی و سنت‌های مذهبی که بهای آن برای ما مشهدی‌ها با آنکه بسیار سنگین، ولی عزت‌مندانه و غرورآفرین بود.

این رویدادی تاریخی از آن دست رویدادهاست که همواره در تقویم ملی ما مهجور و غریب بوده و به جز در دوره چهارم که انصافا تلاش شد مجموعه‌ای از برنامه های متنوع برای معرفی و پاسداشت آن اجرا شود، در سایر ادوار مظلوم واقع شده است. از جناب آقای شهردار و معاون محترم فرهنگی ایشان همچنین همکاران ارجمندم در شورا به خصوص در کمیسیون فرهنگی می‌خواهم تا به توجه به اهمیت این رویداد، اهتمام ویژه ای برای گرامی‌داشت این واقعه که بخش مهمی از تاریخ و هویت این شهر است داشته و در برنامه ریزی مناسب برای تبیین این حرکت مردمی و شهدای آن اهتمام لازم را داشته باشند.

اما ۲۳ تیرماه مصادف است با سالروز امضای برجام بد فرجام. حال که در آستانه توافقی مجدد هستیم و دولت انقلابی در جدال برای احقاق حقوق مسلم مردم بزرگ ایران، جریان غربگرا و وفاداران به‌کدخدا در تلاش‌اند تا با فشار همه‌جانبه به گروه مذاکره کننده برای تعجیل در پذیرش آنچه که مورد پسند غرب است؛ برجامی بی‌ثمر را نصیب ملت ایران کنند.

امید که دولت مردمی، با تکیه بر اعتماد و اراده مردم، بر مواضع خود استوار مانده و از خواسته‌های برحق خود قدمی کوتاه نیاید.

گزارش بودجه 1401 شهرداری مشهد مقدس:

شهر مشهد دارای 170 محله است که از این تعداد 70 محله آن جزو محلات کم برخودار (حاشیه شهر و بافت فرسوده) می‌باشد. رویکرد مدیریت شهری ششم شورای اسلامی شهر مشهد مبنی بر اولویت دادن به حاشیه شهر مشهد است که این رویکرد و نگاه در بودجه 1401 شهرداری قابل رصد و شناسایی است. در بودجه شهرداری مشهد از 1704 پروژه عمرانی شهر مشهد 690 پروژه، 41 درصد آن در حاشیه شهر تعریف شده و از اعتبار 10 هزار میلیاردی بودجه پروژه‌های عمرانی نیز 4.4 هزار میلیارد تومان، 44 درصد در محلات کم‌برخودار تعریف شده است که در اینجا شایسته است از زحمات همکاران خودم در شورای اسلامی شهر مشهد و سایر همکارانم در شهرداری علی الخصوص شهردار ولایی جناب آقای ارجاعی کمال تشکر و قدردانی را بنمایم.

این اعداد زمانی معنادار می شوند که تبدیل به پروژه شده و بعبارتی تخصیص یابند که در این زمینه نیز شهردار محترم در جزء 10 بند ب بخشنامه بودجه 1401 شهرداری به کلیه زیر مجموعه خود ابلاغ نموده است که اعتبارات حاشیه شهر می بایست تخصیص 100 درصدی یابند و این مهم خود را در پروژه های دارای اولویت اول شهرداری نشان داده است که بر اساس آن از 365 پروژه دارای اولویت یک با اعتبار 2.342 میلیارد تومان، 319 پروژه با اعتبار2.200 میلیارد تومان(94 درصد) در مناطق حاشیه شهر قرار دارند .

اما در اینجا جا دارد گلایه ای نیز از شهردار محترم داشته باشم و آن اینکه شورای اسلامی شهر مشهد مقدس با رویکرد کاهش فاصله بین مناطق برخوردار و کم برخوردار و افزایش سرانه های خدماتی در مناطق حاشیه شهر مصوبه ای را در اولین روز شروع به کار خود مورد تصویب قرار داد ( 7999 /1400/6/ش مورخ 24/05/1400) که بر اساس آن شهرداری مشهد مکلف به تعریف پروژه تا سقف 10 میلیارد تومان برای تمامی محلات هدف و حاشیه شهر مشهد شد، بر این اساس کلیه مناطق دارای محلات کم برخوردار با برگزاری جلسات با شورای اجتماعی محلات و معتمدین و ائمه جمعه محلات خود سعی نمودن درخواست های مردمی را در قالب پروژه های عمرانی تعریف و به تایید کمیته های نظارتی مناطق خود برسانند.

بر این اساس شهرداری توانست 409 پروژه در قالب 800 میلیارد تومان اعتبار تعریف نماید که متاسفانه شهرداری تاکنون بعد از گذشت 11 ماه از این مصوبه تنها 420 میلیارد (52%) از این پروژه ها را تامین اعتبار نموده و تنها 63 میلیارد آن، 7درصد را به مرحله اجرا برساند که در اینجا جا دارد شهردار محترم مشهد همچون سایر فعالیت‌های جهادی خود نگاه ویژه‌ای را به این پروژه داشته باشد تا کام مردم زودتر با انجام این پروژه‌ها شیرین شود.

لینک اصل خبر در سایت شورای شهر مشهد

    منبع خبر

    شورای شهر مشهد

    شورای شهر مشهد یک شورای شهر در شهر مشهد می باشد

      نظرات