روایت تاریخ خیابان‌های شهر ساری بر بستر الکترونیک

روایت تاریخ خیابان‌های شهر ساری بر بستر الکترونیک

به گزارش مدیریت ارتباطات شهرداری ساری، رییس سازمان فاوا شهرداری  با اشاره به قدمت بیش از 6 هزار ساله ساری و ضمن تأکید بر لزوم حفظ میراث شهر بر بستر الکترونیک اظهار کرد: برای زنده ماندن همیشگی خیابانها و ابنیه تاریخی شهر لازم است با در نظر گرفتن امکانات الکترونیکی، این فرهنگ و تاریخ را به نسل امروز و آینده انتقال داد.

وی افزود: وقتی اثر تاریخی بتواند در شبکه شهری خودش را بازیابد و به بخشی از زندگی شهری تبدیل شود، از ساحت میراث فرهنگی در ساحت میراث شهر قرار می‌گیرد. مانند خیابان‌ها و ابنیه تاریخی شهر که هم ساحت میراث فرهنگی دارند و هم ساحت میراث شهر که در واقع جزیی از رفتار شهر محسوب می‌شوند.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری ساری با اشاره به اینکه به‌عنوان مثال خانه کلبادی از آثار تاریخی دوره قاجاریه شهر ساری است، بیان کرد: این اثر هم میراث تاریخی است و هم میراث شهری البته باید شبکه‌های دسترسی به آن را مشخص کنیم، به‌عنوان مثال اماکن تاریخی در جوار این بنا، کوچه‌ها و خیابان‌های دسترسی به خانه کلبادی نیز جزوی از این اثر تاریخی هستند لذا باید توجه ویژه‌ای به قدمت خیابان‌های شهر داشت.

اباذری با تأکید بر اینکه شریان‌های شرقی، غربی، شمالی و جنوبی مهمی را در عرصه شهری ساری داریم، خاطرنشان کرد: شریان‌هایی به نام خیابان که اگر بخواهیم تاریخ ساری را از یک دوره مدنظر تا امروز در یک مقطع تعریف و ترسیم کنیم، خیابان‌های اصلی شهر، این برش را تعریف می‌کند.

وی ادامه داد: برای روایت تاریخ خیابان‌های شهر با توجه به تکنولوژی روز و استفاده از ابزار الکترونیکی در نظر داریم با جانمایی استندهایی بر سر خیابان‌های مشخص، به‌وسیله کیوآرکد این اقدام ارزشمند را انجام دهیم. مقرر شد ابتدا از عکس و متن و در ادامه از ویدئو نیز استفاده شود.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری ساری تصریح کرد: با این کار  می‌توانیم از منابع مردمی برای تکمیل پرونده تاریخی خیابان‌ها استفاده کنیم. بسیاری از تصاویر و مستندات تاریخی مربوط به خیابان‌ها در کنج خانه‌ها در حال خاک خوردن و نابودی است که با انجام این پروژه می‌توان شهروندان را برای ارائه این مستندات ترغیب کرد.

اباذری گفت: در فاز نخست اجرای این پروژه ابتدا در نظر داریم از میدان ساعت تا میدان هلال احمر به روایت خیابان‌های تاریخی شهر بپردازیم و با همراهی و استقبال شهروندان، نقاط دیگر شهر را نیز به این فناوری مجهز خواهیم کرد.

لینک اصل خبر در سایت شهرداری ساری

    منبع خبر

    شهرداری ساری

    شهرداری ساری

    شهرداری ساری یک شهرداری در شهر ساری می باشد

      نظرات