قطعه‌ گمشده‌ ای از پر پرواز کم است  یازده بار شمردیم، یکی باز کم است  این همه آب که جاری است نه اقیانوس است  عرق شرم زمین است که سرباز کم است     ولادت امام زمان (ع) مبارک باد

قطعه‌ گمشده‌ ای از پر پرواز کم است یازده بار شمردیم، یکی باز کم است این همه آب که جاری است نه اقیانوس است عرق شرم زمین است که سرباز کم است ولادت امام زمان (ع) مبارک باد

کاش روزی بنویسند به دیوار بقیع:”کارگران مشغول کاراند!احداث ضریح”
کاش روزی بنویسند به دیوار بقیع:”چند روزی مانده به اتمام ضریح”
کاش روزی بنویسند به دیوار بقیع:”مهدی فاطمه آید،تماشای ضریح”
کاش روزی بنویسند به دیوار بقیع:”عید امسال:نماز:صحن بقیع”
کاش روزی بنویسند به دیوار بقیع:”فلش راهنما،مرقد زهرای شفیع”
‏”به یقین یوسف ما آمدنی ست”

ای نقطه شروع شفق، ای مجری حق؛ میلاد تو، قصیده بی انتهایی است که تنها خدا بیت آخرش را میداند؛ بیا و حُسن ختام زمان باش!
اَلّلهُمَّ عَجِّل لِوَلیکَ الفَرَج
السلام علیک یا اباصالح المهدی ادرکنی
میلاد آقا صاحب الزمان بر همگان مبارک

محمد بن حسن(عج) (متولد ۲۵۵ق )، شناخته‌شده با عناوینی از جمله امام مهدی ، امام زمان و حجت بن الحسن ، دوازدهمین و آخرین امام شیعیان امامی است که دوره امامتش پس از وفات امام حسن عسکری(ع) در سال ۲۶۰ قمری آغاز شد و تا پس از ظهور او در آخرالزمان ادامه خواهد داشت. به‌باور شیعیان، او همان مهدی موعود است که پس از دوره طولانی غیبت ، ظهور خواهد کرد.

بر اساس منابع شیعه، حکومت عباسی در دوره امامت امام حسن عسکری(ع) درصدد یافتن فرزند وی به‌عنوان مهدی و جانشین پدر بود و از این رو تولد امام زمان مخفی نگه داشته شد و جز چند تن از یاران خاص امام یازدهم شیعیان کسی او را ندید. از این جهت پس از وفات امام عسکری(ع) ، بسیاری از شیعیان دچار تردید شدند و فرقه‌هایی در جامعه شیعه پدید آمد و گروهی از شیعیان، از جعفر کذاب ، عموی امام زمان، پیروی کردند. در این شرایط توقیعات امام زمان که عموماً خطاب به شیعیان نوشته می‌شد و توسط نائبان خاص به اطلاع مردم می‌رسید، موجب تثبیت دوباره تشیع گردید؛ تا جایی که در قرن چهارم هجری از میان فرقه‌هایی که پس از امام یازدهم از شیعه منشعب شده بودند، تنها شیعه دوازده‌امامی باقی مانده بود.

امام زمان پس از وفات پدرش، در غیبت صغری به سر برد و در این مدت به واسطه چهار نائب خاص با شیعیان ارتباط داشت. با آغاز غیبت کبری در سال ۳۲۹ق ، ارتباط مردم با امام زمان(عج) از راه نائبان خاص نیز پایان یافت. در اعتقاد شیعیان، مهدی(عج) زنده است تا زمانی که به همراه حضرت عیسی(ع) ظهور کند. علمای شیعه درباره دلایل و جزئیات عمر طولانی امام زمان، تبیین‌هایی ارائه کرده‌اند.

به اعتقاد شیعیان، امام دوازدهم در آخرالزمان ظهور می‌کند و به همراه یارانش حکومتی جهانی برپا می‌سازد و دنیا را که پر از ظلم و ستم شده است، آکنده از عدل و داد می‌نماید. در روایات اسلامی، توصیه مسلمانان به انتظار فرج مورد تأکید فراوان قرار گرفته و شیعیان این روایات را به‌معنای انتظار ظهور امام زمان می‌دانند.

تفاسیر شیعه با اتکا به روایات معصومان ، پاره‌ای از آیات قرآن کریم را اشاره به امام زمان دانسته‌اند. روایات بسیاری از ائمه درباره امام زمان، زندگی و غیبت و حکومت او نقل شده و کتاب‌های حدیثی فراوانی با هدف نقل این روایات نوشته شده است. علاوه بر کتب حدیثی، آثار تألیفی و تحلیلی بسیاری نیز درباره امام زمان نگاشته شده است.

اهل سنت با استناد به منابع روایی خود، شخصی با نام مهدی را منجی آخرالزمان می‌دانند و او را از نسل پیامبر(ص) تلقی می‌کنند، اما با این حال بسیاری از آنها معتقدند که او در آخرالزمان متولد خواهد شد. در این میان برخی از علمای اهل سنت همچون سبط بن جوزی و ابن‌طلحه شافعی، همانند شیعیان معتقدند که مهدی موعود همان فرزند امام حسن عسکری است.

ادعیه و اذکار فراوانی برای ارتباط با امام زمان در عصر غیبت نقل شده است؛ مانند دعای عهد ، دعای ندبه ، زیارت آل‌یاسین و نماز امام زمان . بر اساس برخی احادیث، دیدار با امام زمان در عصر غیبت نیز ممکن است و برخی از عالمان شیعه در کتاب‌های خود حکایت‌هایی را از دیدار برخی افراد با وی ذکر کرده‌اند. اماکن بسیاری در نقاط مختلف به امام زمان منسوب شده است؛ از جمله سرداب غیبت در سامرا ، مسجد سهله در کوفه و مسجد جمکران در قم .

درباره سال ولادت امام دوازدهم شیعیان اختلافاتی وجود دارد؛ بخشی از منابع کهن به تاریخ تولد او نپرداخته و آن را مخفی دانسته‌اند، [۲۳] اما روایات بسیاری از شیعه و برخی از اهل‌سنت ، سال ولادت امام دوازدهم شیعیان را ۲۵۵ق [۲۴] یا ۲۵۶ق [۲۵] دانسته‌اند. این ابهام درباره ماه تولد نیز وجود دارد، اما نظر مشهور ماه شعبان است و بسیاری از منابع کهن شیعه نیز همین ماه را بیان کرده‌اند. [۲۶] در عین حال برخی از منابع شیعه و سنی، ماه‌های دیگری از جمله رمضان، [۲۷] ربیع‌الاول یا ربیع‌الثانی را ماه تولد امام زمان دانسته‌اند. [۲۸]

منابع تاریخی درباره روز تولد امام دوازدهم، گزارش‌های مختلفی دارند که در میان آنها، روز نیمه شعبان گزارش معروف و مشهور است [۲۹] که در میان عالمان شیعه، کلینی ، مسعودی ، شیخ صدوق ، شیخ مفید ، شیخ طوسی ، امین‌الاسلام طبرسی ، ابن‌طاووس ، علامه حلی ، شهید اول ، شیخ بهایی ، و در میان دانشمندان اهل‌سنت ابن‌خلکان، ابن‌صباغ مالکی، شعرانی حنفی، و ابن‌طولون، این قول را گزارش کرده‌اند. [ نیازمند منبع ]

مکان ولادت و مخفی بودن آن

مورخان اتفاق‌نظر دارند که امام زمان(عج) در خانه پدرش امام عسکری(ع) در سامرا به دنیا آمد [۳۰] که هم‌اکنون حرم امام هادی(ع) و امام عسکری(ع) است. [۳۱]

بنابر منابع تاریخی، امام هادی(ع) و امام عسکری(ع) سال‌ها پیش از تولد امام زمان(عج)، به سامرا، مرکز خلافت عباسی خوانده شدند [۳۲] و تا پایان عمر در همان‌جا سکونت داشتند. [۳۳]

به گفته شیخ مفید ، امام عسکری(ع) به دلیل شرایط دشوار آن زمان و جستجوی شدید خلیفه عباسی، و به سبب آنکه مشهور شده بود شیعیان منتظر آمدن مهدی(عج) هستند، ولادت فرزندش را مخفی نگه داشت. [۳۴] بنابر روایاتی که شیخ طوسی و شیخ مفید نقل کرده‌اند، حکیمه دختر امام جواد(ع) و دو تن از کنیزان امام حسن عسکری، شاهد ولادت امام زمان بوده‌اند. [۳۵] بنابر گفته شیخ مفید، برخی از شیعیان خاص و مورد اعتماد امام حسن عسکری(ع) نیز امام زمان(عج) را در کودکی دیده‌اند؛ از جمله عثمان بن سعید و پسرش محمد بن عثمان . [۳۶]

روایات ولادت فرزند امام حسن عسکری در پاره‌ای از آثار اهل سنت نیز آمده است: تاریخ ابن‌اثیر (درگذشته ۶۳۰ق)، وفیات الأعیان ابن‌خلکان (درگذشته ۶۸۱ق). همچنین ابن‌طلحه شافعی (درگذشته ۶۵۲ق) در مطالب السؤول [۳۹] و ابن‌صباغ مالکی (درگذشته ۸۵۵ق) در الفصول المهمه ، روایاتی درباره موعود بودن فرزند امام حسن عسکری نقل کرده‌اند.

  • محل زندگی در دوران غیبت

برخی روایات به نامعلوم بودن محل زندگی امام زمان (عج) در دوران غیبت اشاره دارند. با این حال در روایات دیگر از مکان‌هایی مانند ذی طوی [۵۶] کوه رَضْویٰ ، [۵۷] و طیبه( مدینه ) [۵۸] به عنوان محل زندگی امام زمان(ع) در دوران غیبت یاد شده است. برخی منابع بر اساس داستانی، جزیره خضراء را محل زندگی امام زمان در دوران غیبت کبری معرفی کرده‌اند. [۵۹] که از سوی برخی عالمان شیعی مورد تردید جدی قرار گرفته و آثاری در نقد آن نگاشته شده است

شرایط بیعت یاران خاص با امام زمان (عج)

حضرت امیرالمؤمنین (ع) در خطبه معروف به «خطبه البیان» که در بصره ایراد فرمودند، در بیان علائم و نشانه‌های ظهور امام زمان (عج) و نیز وقایع هنگام و بعد از ظهور آن حضرت، مطالبی فرمود که در بخشی از آن آمده است:

پس از آن که حضرت صاحب الزمان (عج) در ابتدای ظهور، یاران خاص خویش، یعنی همان ۳۱۳ نفر را مورد آزمایش قرار می‌دهد و آنان را در طلب آن حضرت از مکه به مدینه، سه بار رفت و آمد می‌کنند، آن بزرگوار بین صفا و مروه بر آنان ظاهر می‌شود و خطاب به آنان می‌فرمایند: «انی لست قاصعاً امراً حتی تبایعونی علی ثلاثه خصله تلزمکم لاتغیرون منها شیئاً و لکم علی ثمان خصال فقالوا: سمعنا و اطعنا فاذکر لنا ما انت ذاکره، یا ابن رسول الله! یعنی هیچ برنامه روشنی برای شما ارائه نمی‌دهم، مگر این که با من هم پیمان شوید که ۳۰ خصلت را همواره مراعات کنید و هرگز هیچ یک از آنها را تغییر ندهید و رها نکنید، در برابر پیمانی که شما با من می‌بندید، من هم با شما پیمان می‌بندم، ۸ خصلت را همواره مدنظر داشته باشم.»

آنان عرض می‌کنند: ما گوش به فرمان و مطیع هستیم، ای پسر پیامبر خدا! هر شرطی که می‌خواهی مطرح فرما. پس از آن که یاران اعلام آمادگی کردند، حضرت صاحب الزمان (عج)، به طرف کوه صفا حرکت می‌کند و آنان نیز همراه آن حضرت حرکت می‌کنند. در آنجا امام زمان (عج) خطاب به آنان می‌فرماید: «اما آن ۳۰ نکته‌ای که باید منشور هم‌پیمانی شما با من باشد» حضرت به مواردی که در زیر می‌آید، اشاره می‌کنند:

۱ـ هرگز از اطاعت من سرپیچی نکنید و از هیچ یک از اصول توافقات عقب‌نشینی نکنید.
​۲ـ هرگز دست به دزدی نزنید.
​۳ـ هرگز به زناکاری آلوده نشوید.
​۴ـ هرگز فعل حرام انجام ندهید.
​۵ـ هرگز به فحشا و فساد گرایش نداشته باشید.
​۶ـ به ناحق هیچ کس را نزنید.
​۷ـ به زراندوزی و جمع کردن طلا مبادرت نکنید.
​۸ـ به جمع کردن نقره مشغول نشوید.
​۹ـ گندم را احتکار نکنید.
​۱۰ـ هرگز جو را احتکار نکنید.
​۱۱ـ هیچ مسجدی را خراب نکنید.
​۱۲ـ هرگز شهادت باطل ندهید.
​۱۳ـ هرگز از مؤمنین بدگویی نکنید.
​۱۴ـ هرگز ربا نخورید.
​۱۵ـ در سختی‌ها بردبار باشید.
​۱۶ـ بر هیچ خداپرستی لعنت نفرستید.
​۱۷ـ هرگز شراب نخورید.
​۱۸ـ هرگز لباس زربافت (بافته شده از تار و پود طلا) نپوشید.
​۱۹ـ هرگز پارچه ابریشمی را به روی خود نیندازند.
​۲۰ـ لباسی که از دیباج «پارچه ابریشمی رنگ شده» دوخته شده است را نپوشید.
۲۱ـ دشمن شکست خورده در حال فرار را تعقیب نکنید و نکشید.
۲۲ـ هیچ خون ناحقی را نریزید.
۲۳ـ با هیچ مسلمانی به حیله و نیرنگ برخورد نکنید.
​۲۴ـ حتی بر کفار هم تجاوز و ستم نکنید.
​۲۵ـ با منافقان به تجاوز و ستم برخورد نکنید.
​۲۶ـ هرگز لباس دوخته شده از ابریشم بر تن نکنید.
​۲۷ـ در زندگی ساده زیست باشید و خاک، فرش زندگی شما باشد.
​۲۸ـ از فساد و فحشا همواره بیزاری بجویید.
​۲۹ـ امر به معروف را سرلوحه زندگی خویش قرار دهید.
​۳۰ـ همواره نهی از منکر کنید.

هرگاه شما نسبت به این ۳۰مورد ذکر شده با من پیمان بستید، این حق را خواهید داشت که من هم در مورد هشت چیز با شما پیمان بسپارم:

۱ـ متعهد می‌شوم، شما دوستان خاص من باشید و دیگران را بر شما ترجیح ندهم.
​۲ـ لباس‌هایی را که می‌پوشم، مانند لباس‌های شما باشد.
​۳ـ غذا و خوراکم مانند غذای شما باشد.
​۴ـ مرکب سواری من همتراز مرکب شما باشد.
۵ـ در همه حال و هر زمان با شما باشم.
۶ـ همواره همراه با شما حرکت کنم.
​۷ـ در زندگی به مقدار کم راضی باشم.
​۸ـ زمین پر از ظلم و جور شده را پر از عدل و داد کنم.

پس همگان، خدا را آن‌گونه که شایسته است، عبادت می‌کنیم، من به عهدم با شما وفا می‌کنم و شما هم به عهدتان با من وفادار بمانید.»

لینک اصل خبر در سایت شهرداری دامغان

    منبع خبر

    شهرداری دامغان

    شهرداری دامغان یک شهرداری در شهر دامغان می باشد

      نظرات