آب بهای 6 محصول زراعی زمستانه در شبکه های آبیاری شمال خوزستان کاهش یافت

آب بهای 6 محصول زراعی زمستانه در شبکه های آبیاری شمال خوزستان کاهش یافت

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه آبیاری دز، " محسن سعادت فر" گفت: نرخ آب بهای محصولات زراعی تحت پوشش شبکه های آبیاری بر اساس دو شاخص قیمت محصول و میزان عملکرد آن در هکتار در یک فرایند قانونی تعیین می شود.
به گفته وی در پی توافق انجام شده در نشست مشترک فرمانداری ویژه شهرستان دزفول، مدیریت تعرفه و خدمات مشترکین سازمان آب و برق خوزستان،شرکت بهره برداری شمال خوزستان و نمایندگان کشاورزان منطقه شمال خوزستان مقرر شد به دلیل شرایط خاص اقتصادی، فروش نامناسب محصولات زراعی و مساعدت کشاورزان منطقه، قیمت فروش برخی محصولات  کشاورزی با مبلغ کمتری در نظر گرفته شود تا قیمت نهائی آب بهای محصول کاهش یابد.
سعادت فر تعامل مسئولان و کشاورزان را در راستای توسعه کشاورزی منطقه، مهم توصیف کرد و گفت: بر اساس مصوبه نشست اخیر مقرر شد در سال آینده، کمیته ای متشکل از سازمان آب و برق، شرکت بهره برداری، جهاد کشاورزی و نمایندگان کشاورزان با بررسی های کارشناسی، متوسط قیمت محصولات زراعی غیر تضمینی را در منطقه شمال خوزستان تعیین کرده و به مدیریت تعرفه و خدمات مشترکین سازمان آب و برق خوزستان پیشنهاد دهند تا در بررسی نهائی لحاظ گردد.
به گفته وی با احتساب تغییرات اخیر،  نرخ آب بهای محصولات یاد شده در سال 1400 شامل محصولات سبزی، کاهو و کرفس به روش ثقلی به ترتیب 5 میلیون و 650  هزار ریال، 3 میلیون و 153 هزار ریال و 3 میلیون و 972 هزار ریال تعیین شده است.
سعادت تاکید کرد: همچنین برای محصولات کلم، فلفل و هویج به روش ثقلی، نرخ آب بها به ترتیب 6 میلیون و 917 هزار ریال، 2 میلیون و 311 هزار ریال و 4 میلیون و 442 هزار ریال اعلام شده است.
وی افزود: برای اراضی کشاورزی که از طریق ایستگاههای پمپاژ آبیاری می شود، مبلغی تحت عنوان حق پمپاژ به نرخ های مذکور اضافه می شود.
بر اساس قانون تثبیت آب بهای زراعی مصوب مجلس شورای اسلامی متوسط آب بهای اراضی زراعی شبکه های آبیاری مدرن، سه درصد محصول کاشته شده است که برای محاسبه از دو عامل قیمت و عملکرد محصول در هکتار استفاده می شود.
قیمت محصولات راهبردی از جمله گندم و ذرت كه داراي نرخ تثبيتي مصوّب شوراي اقتصاد مي‌باشند بر اساس قیمت های مصوب این شورا خواهد بود.

لینک اصل خبر در سایت شركت بهره برداری از شبكه آبیاری و زهكشی دز-شمال خوزستان

    منبع خبر

    شركت بهره برداری از شبكه آبیاری و زهكشی دز-شمال خوزستان

    شركت بهره برداری از شبكه آبیاری و زهكشی دز-شمال خوزستان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات