شهردار: حوادث آتشسوزی در برج های مسکونی فاجعه بار خواهد بود

شهردار: حوادث آتشسوزی در برج های مسکونی فاجعه بار خواهد بود

شهردار میانه در همایش شهرداران استان آذربایجان شرقی :

حوادث آتشسوزی در برج های مسکونی فاجعه بار خواهد بود

شهردارمیانه همایش شهرداران استان بهمن 1400

شهردار میانه به نمایندگی از شهرداران استان آذربایجان شرقی در نشست شهرداران با استاندار سخنرانی کرد.

به گزارش روابط عمومی شهرداری میانه: مهدی میرزایی در سخنرانی خود به انعکاس مسائل و مشکلات شهرداری های استان پرداخت و گفت: ناوگان موتوری شهرداری ها در سال های اخیر به شدت فرسوده و مستعمل شده است و متاسفانه به دلیل گرانی ماشین آلات و دستگاه های مورد نیاز، شهرداری ها توان خرید و نوسازی آن ها را ندارند.

میرزایی به لزوم جذب نیروهای متخصص و کارآمد در شهرداری ها اشاره کرد و افزود: در بحث نیروی انسانی هم وضع بر همین منوال است و به دلیل محدودیت های استخدامی که از سوی مراجع فرادستی ابلاغ شده شهرداری ها قادر به جذب نیروی جایگزین نبوده و به تدریج با بحران نیروی متخصص در حوزه های فنی و تخصصی و حتی در بخش خدمات و امور کارگری مواجه شده اند.

شهردار میانه وجود خلاء های قانونی در اجرای مقررات مدیریت شهری و حفظ و صیانت از حقوق عامه را از دیگر معضلات شهرداری ها عنوان کرد و افزود: بسیاری از تخلفات در حوزه ساخت و سازهای غیرمجاز در سایه وجود ضعف و خلاء های قانونی صورت می گیرد و نیازمند توجه ویژه به اصلاح روندهای اجرایی و رفع نارسایی های قانونی و قضایی است.

رییس هیأت عالی سرمایه گذاری شهرداری میانه افزود: استفاده از ظرفیت های مشارکت مردمی و سرمایه گذاری صاحبان منابع مالی و ایده های کارآفرینی از مهمترین راه های تامین منابع برای اجرای طرح های شهری و ایجاد درآمدهای پایدار برای شهرداری هاست که متاسفانه به دلیل سختگیری های قانونی و نگاه بسته به مقوله سرمایه گذاری چندان توفیقی در این زمینه عاید نشده و نیازمند حمایت جدی و برخی گشایش ها و تسهیلات جاذب برای سرمایه گذاران است.

رییس ستاد بحران شهر میانه گفت: شهرداری ها بازوهای اجرایی دولت در مدیریت بحران حوادث هستند و نمونه بارز این نقش را می توان در حضور فعال و پررنگ شهرداری میانه در حادثه زلزله مهرماه 1398 میانه و سراب دید که حقیقتا اجرای عملیات میدانی را در روزهای اول حادثه بر دوش کشیده بود و بیشترین حجم آواربرداری و امدادرسانی را در روستاهای بخش ترکمنچای به عنوان کانون زلزله به انجام رساند.

میرزایی افزود: به رغم این نقش مهم و تاثیرگذار در مواقع بحرانی حمایت های دولتی از شهرداری ها در بخش آتشنشانی و خدمات ایمنی در پایین ترین سطح قرار دارد و به طور نمونه نبود نردبان بلند آتششانی و تجهیزات مدرن امداد و نجات مشکل مشترک همه شهرداری های استان است و غیر از مرکز استان هیچ یک از شهرهای استان از چنین امکاناتی برخوردار نیستند و معلوم نیست با این روند روبه رشد بلند مرتبه سازی ها که در شهرها اتفاق می اقتد اگر خدا نخواسته حریقی در طبقات بالایی هر یک از این برجهای مسکونی اتفاق بیافتد چه فاجعه ای به بار خواهد آمد.

شهردار میانه با انتقاد از عدم تخصیص اعتبار مناسب برای اجرای طرح های بازآفرینی در بافت ها ناکارآمد شهری شهرهای استان و تمرکز این وجوه در مرکز استان، بر لزوم اجرای طرح های نوین شهری بر انسان محور نمودن کالبد شهری تاکید کرد و گفت: احیای بافت های فرسوده و بازآفرینی شهر با رویکرد حذف حداکثری ماشین از محیط زندگی و فعالیت روزمره مردم مهمترین ضرورت عصر حاضر بوده و برای حفظ سلامت و تحرک و پویایی شهروندان باید هدف گذاری طرح های شهری به این سمت هدایت شود که این اتفاق در شهر میانه رخ داده و اجرای طرح پیاده محورسازی بخشی از خیابان امام خمینی ره در محدوده بازار قدیمی میانه نمونه ای از این رویکرد است.

شهردار از کندی روند تهیه و تصویب طرح های جامع و تفصیلی شهرها در وزارت راه و شهرسازی نیز انتقاد کرد و گفت: به کارگیری مشاروان قوی و فعال در تهیه این طرح ها باید به طور جدی مورد توجه قرار گیرد.

شهردار میانه در پایان با اشاره به تاثیر تعامل مثبت و سازنده شوراهای اسلامی شهرها در پیشبرد برنامه های مدیریت شهری خاطرنشان کرد: علیرغم همه محدودیت ها و مشکلات اقتصادی در شرایط خاص و دشوار تحریمی تحرک و پویای در شهرداری ها ادامه دارد و امروز به جرأت می توان گفت که بیشترین پروژه های عمرانی در دست اجرا مربوط به حوزه مدیریت شهری است.

شهردارمیانه همایش شهرداران استان بهمن 1400 5شهردارمیانه همایش شهرداران استان بهمن 1400 5شهردارمیانه همایش شهرداران استان بهمن 1400 5

لینک اصل خبر در سایت شهرداری میانه

    منبع خبر

    شهرداری میانه

    شهرداری میانه

    شهرداری میانه یک شهرداری در شهر میانه می باشد

      نظرات