فراخوان برگزاری دومین دوره مسابقه ملی الکتروموتور پربازده با کاربرد کولر آبی
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی وزارت نیرو (پاون)، پیرو برگزاری اولین دوره مسابقه ملی الکتروموتور پربازده درسال ۱۳۹۸، دومین دوره این مسابقات با کاربری کولر آبی، با حمایت ستاد اقتصاد دیجیتال معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، توسط پژوهشگاه نیرو و شرکت بنیان موتور سهند در آبانماه 1400 لغایت آبانماه 1401 در سه مرحله برگزار میشود.
هدف از برگزاری این مسابقه، تقویت و توسعه پژوهش در حوزه فنآوریهای نوین ماشینهای الکتریکی، شناسایی استعدادها و پژوهشگران برتر این حوزه و معرفی آنها به شرکتهای سازنده، کاهش مصرف انرژی بخش خانگی از طریق حمایت از تولید انبوه و تجاریسازی طرحهای منتخب است.
"مسابقه ملي طراحي و ساخت موتور پربازده" بهعنوان رقابتي جهت همافزايي پتانسيلهاي موجود و سوق دادن فعاليتهاي علمي و فناورانه به اهداف مشخص و از پيش تعيين شده و رفع چالشهاي صنعت کشور در اين بخش با همکاري ساير نهادهاي حاکميتي و بخش خصوصي از سال 1398 آغاز شد.
مسابقه حاضر، دومین دوره از سری مسابقات ملی الکتروموتور پربازده است که با هدف طراحی موتور پربازده برای کولر آبی اجرا میشود. مسابقه در دو کلاس موتورهای مغناطیس دائم و غیرمغناطیس دائم برگزار شده و شامل هر دو فاز طراحی و ساخت نمونه عملی است که در سه مرحله برگزار خواهد شد.
پرداخت جوایز نقدی به منتخبان و تسهیل حمایت مالی برایتجاریسازی طرحهای منتخب با کمک صندوق پژوهش و فناوری صنعت برق و انرژی، تسهیل حمایت مالی برای تجاریسازی طرحهای منتخب از طریق تسهیلات کم بهره بند "ز" تبصره 15 قانون بودجه از جمله حمایتهای متولیان برگزاری مسابقه جهت تبدیل طرحهای منتخب به محصول است.
از موسسات و مراکز علمي آموزشي و پژوهشي، شرکتهاي دانش بنيان و فناور صنعت الکتروموتور و درايو، شرکتهاي توليد کننده الکتروموتور و درايو و افراد نوآور و دارای فناوري در بخش صنعت الکتروموتور و درايو، در قالب تیمهای یک تا هشت نفره جهت ثبت نام و شرکت در این مسابقه دعوت به عمل میآید.
"نصیری قیداری"، عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف و دبیر کمیته ملی مسابقه، در خصوص دستاورد مورد انتظار از این رویداد اظهار کرد: موتورهاي الکتريکي از جمله مهمترين اجزای خطوط توليد صنايع مختلف (مانند نفت، فولاد، سيمان، حمل و نقل و ...) هستند. همچنين موتورهاي الکتريکي بخش مهمي از سيستمها و تجهيزات تجاري و خانگي هستند که روزانه با آنها سر و کار داريم.
وی اضافه کرد: بر اساس برآوردهاي بعمل آمده، در کشور ما بيش از دو ميليون موتور الکتريکي (در محدوده تواني يک کيلووات تا چند مگاوات) در خطوط توليد صنايع مختلف و بيش از یکصد ميليون موتور الکتريکي در لوازم خانگي موجود در منازل مسکوني، در حال کار هستند که مصرف انرژي الکتريکي آنها بيش از 55 درصد از مصرف انرژي الکتريکي کل کشور است.
قیداری ادامه داد: كولرهاي آبي هم يكي از لوازم پرحجم مورد استفاده در زمانهاي پيك مصرف برق در ايران است. تقريبا از حدود 70 سال پيش كه اين محصول در كشور توليد شده، نوآوري در روند توليد اين محصول صورت نگرفته است. مطابق مطالعات انجام شده تعداد كولرهاي آبي در كشور در سال 1397 حدود 18 ميليون و طبق پيش بيني هاي انجام شده در سال 1410 اين تعداد حدود 30 ميليون دستگاه (فقط در بخش خانگي) برآورد ميشود.
وی خاطرنشان کرد: همچنين مطابق مطالعات صورت در کشور گرفته کولرهاي آبي در حال حاضر ديماندي بالغ بر 10 هزار مگاوات بر شبكه در ساعتهاي پيك تحميل ميكنند كه این معادل یک ششم توان تولیدی کشور است. نکته قابل توجه این است که با بهکارگیری فنآوریهای جدید و موتورهای پربازده و جایگزینی موتورهای در حال کار فعلی در کولر آبی، ميتوان تا 4000 مگاوات دیماند در پيك مصرف، صرفه جویی انجام داد.
دبیر کمیته ملی مسابقه همچنین در خصوص نحوه برگزاری مسابقه و شرایط شرکت کنندگان عنوان کرد: مسابقه شامل طراحی و ساخت موتور پربازده مغناطیس دائم یا غیرمغناطیس دائم برای کاربرد کولر آبی است. بخش طراحي شامل دو مرحله طراحي مفهومي و طراحي تفصيلي است. در این مرحله، تيمها موظف به طراحي موتور الکتريکي مورد نظر، بر اساس مشخصات مندرج در دفترچه قوانين مسابقه هستند.
مرحله طراحي مفهومي با ارسال "طرح پيشنهادي اوليه" که به منزله ثبتنام تیمها است، آغاز ميشود. پیشبینی ما این است که این مرحله تا دیماه سال جاری ادامه داشته باشد. سپس طرحهای ارائه شده توسط کمیته علمی مسابقه که از متخصصان دانشگاهی و صنعتی در زمینه ماشینهای الکتریکی هستند به دقت مورد ارزیابی و داوری قرار میگیرد. سپس تیمهایی که حداقل امتیاز لازم برای ورود به مرحله بعد را دریافت کنند، دو ماه فرصت خواهند داشت که جزییات طراحی خود را تکمیل و در قالب "دفترچه طراحي تفصيلي" ارائه نمایند. "دفترچههای طراحي تفصيلي"، بار دیگر توسط کميته علمي، مورد ارزيابي و سنجش قرار گيرد و تیمهای منتخب فاز طراحی، تا پایان خرداد 1401 معرفی میشوند و به این ترتیب مرحله ساخت آغاز میشود.
نکته حائز اهمیت این است که طرح های منتخب کمیته علمی که از سوی تیمهای دانشجوئی ارائه شده باشند، با همکاری شرکت بنیان موتور سهند نمونهسازی و تست میشوند. نمونهسازی و تست اولیه سایر طرحهای منتخب کمیته علمی که از سوی شرکتهای صنعتی و دانش بنیان ارائه شده باشند، بر عهده تیمهای مربوطه است.
پس از اتمام مهلت نمونهسازی، در شهریور 1401، تمام موتورهای ساخته شده توسط کمیته علمی مورد آزمون قرار میگیرد. موارد آزمون نیز در دفترچه قوانین مسابقه به اطلاع شرکتکنندگان میرسد. بعد از آزمونهای عملی، براساس نتایج این آزمونها و امتیاز کسب شده تیمها در مرحله طراحی تفضیلی، هیات داوران، تیمهای برگزیده را معرفی مینماید که این برگزیدگان در اختتامیه مسابقه که در مهرماه 1401 برگزار خواهد شد؛ جوایز خود را دریافت میکنند.
نصیری قیداری "دبیر کمیته ملی مسابقه" گفت: از دانشجویان علاقمند به حوزه ماشینهای الکتریکی دعوت میشود از فرصت این مسابقه، استفاده نمایند. با توجه به اینکه ساخت و تست ماشینهای الکتریکی معمولا هزینه زیادی دارد، خیلی از دانشجویان ممکن است به راحتی شانس تجربه کردن فرایند ساخت یک ماشین را نداشته باشند ولی با شرکت در این مسابقه دانشجویان خوشفکر و باهوش، میتوانند با ارائه طرحهای خلاقانه، ضمن بهرهمندی از کمک هزینه ساخت، طی بازدیدهایی که از شرکتهای موفق ترتیب خواهیم داد و استفاده از دانش و تجربه کمیته علمی که از خبرگان دانشگاهی و صنعتی در زمینه ماشینهای الکتریکی هستند؛ فرایند ساخت و تست یک ماشین را از صفر تا صد تجربه کنند و مهمتر اینکه از حمایتهای مورد نیاز برای تجاریسازی ایدههایشان استفاده کنند.
لینک اصل خبر در سایت وزارت نیروهدف از برگزاری این مسابقه، تقویت و توسعه پژوهش در حوزه فنآوریهای نوین ماشینهای الکتریکی، شناسایی استعدادها و پژوهشگران برتر این حوزه و معرفی آنها به شرکتهای سازنده، کاهش مصرف انرژی بخش خانگی از طریق حمایت از تولید انبوه و تجاریسازی طرحهای منتخب است.
"مسابقه ملي طراحي و ساخت موتور پربازده" بهعنوان رقابتي جهت همافزايي پتانسيلهاي موجود و سوق دادن فعاليتهاي علمي و فناورانه به اهداف مشخص و از پيش تعيين شده و رفع چالشهاي صنعت کشور در اين بخش با همکاري ساير نهادهاي حاکميتي و بخش خصوصي از سال 1398 آغاز شد.
مسابقه حاضر، دومین دوره از سری مسابقات ملی الکتروموتور پربازده است که با هدف طراحی موتور پربازده برای کولر آبی اجرا میشود. مسابقه در دو کلاس موتورهای مغناطیس دائم و غیرمغناطیس دائم برگزار شده و شامل هر دو فاز طراحی و ساخت نمونه عملی است که در سه مرحله برگزار خواهد شد.
پرداخت جوایز نقدی به منتخبان و تسهیل حمایت مالی برایتجاریسازی طرحهای منتخب با کمک صندوق پژوهش و فناوری صنعت برق و انرژی، تسهیل حمایت مالی برای تجاریسازی طرحهای منتخب از طریق تسهیلات کم بهره بند "ز" تبصره 15 قانون بودجه از جمله حمایتهای متولیان برگزاری مسابقه جهت تبدیل طرحهای منتخب به محصول است.
از موسسات و مراکز علمي آموزشي و پژوهشي، شرکتهاي دانش بنيان و فناور صنعت الکتروموتور و درايو، شرکتهاي توليد کننده الکتروموتور و درايو و افراد نوآور و دارای فناوري در بخش صنعت الکتروموتور و درايو، در قالب تیمهای یک تا هشت نفره جهت ثبت نام و شرکت در این مسابقه دعوت به عمل میآید.
"نصیری قیداری"، عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف و دبیر کمیته ملی مسابقه، در خصوص دستاورد مورد انتظار از این رویداد اظهار کرد: موتورهاي الکتريکي از جمله مهمترين اجزای خطوط توليد صنايع مختلف (مانند نفت، فولاد، سيمان، حمل و نقل و ...) هستند. همچنين موتورهاي الکتريکي بخش مهمي از سيستمها و تجهيزات تجاري و خانگي هستند که روزانه با آنها سر و کار داريم.
وی اضافه کرد: بر اساس برآوردهاي بعمل آمده، در کشور ما بيش از دو ميليون موتور الکتريکي (در محدوده تواني يک کيلووات تا چند مگاوات) در خطوط توليد صنايع مختلف و بيش از یکصد ميليون موتور الکتريکي در لوازم خانگي موجود در منازل مسکوني، در حال کار هستند که مصرف انرژي الکتريکي آنها بيش از 55 درصد از مصرف انرژي الکتريکي کل کشور است.
قیداری ادامه داد: كولرهاي آبي هم يكي از لوازم پرحجم مورد استفاده در زمانهاي پيك مصرف برق در ايران است. تقريبا از حدود 70 سال پيش كه اين محصول در كشور توليد شده، نوآوري در روند توليد اين محصول صورت نگرفته است. مطابق مطالعات انجام شده تعداد كولرهاي آبي در كشور در سال 1397 حدود 18 ميليون و طبق پيش بيني هاي انجام شده در سال 1410 اين تعداد حدود 30 ميليون دستگاه (فقط در بخش خانگي) برآورد ميشود.
وی خاطرنشان کرد: همچنين مطابق مطالعات صورت در کشور گرفته کولرهاي آبي در حال حاضر ديماندي بالغ بر 10 هزار مگاوات بر شبكه در ساعتهاي پيك تحميل ميكنند كه این معادل یک ششم توان تولیدی کشور است. نکته قابل توجه این است که با بهکارگیری فنآوریهای جدید و موتورهای پربازده و جایگزینی موتورهای در حال کار فعلی در کولر آبی، ميتوان تا 4000 مگاوات دیماند در پيك مصرف، صرفه جویی انجام داد.
دبیر کمیته ملی مسابقه همچنین در خصوص نحوه برگزاری مسابقه و شرایط شرکت کنندگان عنوان کرد: مسابقه شامل طراحی و ساخت موتور پربازده مغناطیس دائم یا غیرمغناطیس دائم برای کاربرد کولر آبی است. بخش طراحي شامل دو مرحله طراحي مفهومي و طراحي تفصيلي است. در این مرحله، تيمها موظف به طراحي موتور الکتريکي مورد نظر، بر اساس مشخصات مندرج در دفترچه قوانين مسابقه هستند.
مرحله طراحي مفهومي با ارسال "طرح پيشنهادي اوليه" که به منزله ثبتنام تیمها است، آغاز ميشود. پیشبینی ما این است که این مرحله تا دیماه سال جاری ادامه داشته باشد. سپس طرحهای ارائه شده توسط کمیته علمی مسابقه که از متخصصان دانشگاهی و صنعتی در زمینه ماشینهای الکتریکی هستند به دقت مورد ارزیابی و داوری قرار میگیرد. سپس تیمهایی که حداقل امتیاز لازم برای ورود به مرحله بعد را دریافت کنند، دو ماه فرصت خواهند داشت که جزییات طراحی خود را تکمیل و در قالب "دفترچه طراحي تفصيلي" ارائه نمایند. "دفترچههای طراحي تفصيلي"، بار دیگر توسط کميته علمي، مورد ارزيابي و سنجش قرار گيرد و تیمهای منتخب فاز طراحی، تا پایان خرداد 1401 معرفی میشوند و به این ترتیب مرحله ساخت آغاز میشود.
نکته حائز اهمیت این است که طرح های منتخب کمیته علمی که از سوی تیمهای دانشجوئی ارائه شده باشند، با همکاری شرکت بنیان موتور سهند نمونهسازی و تست میشوند. نمونهسازی و تست اولیه سایر طرحهای منتخب کمیته علمی که از سوی شرکتهای صنعتی و دانش بنیان ارائه شده باشند، بر عهده تیمهای مربوطه است.
پس از اتمام مهلت نمونهسازی، در شهریور 1401، تمام موتورهای ساخته شده توسط کمیته علمی مورد آزمون قرار میگیرد. موارد آزمون نیز در دفترچه قوانین مسابقه به اطلاع شرکتکنندگان میرسد. بعد از آزمونهای عملی، براساس نتایج این آزمونها و امتیاز کسب شده تیمها در مرحله طراحی تفضیلی، هیات داوران، تیمهای برگزیده را معرفی مینماید که این برگزیدگان در اختتامیه مسابقه که در مهرماه 1401 برگزار خواهد شد؛ جوایز خود را دریافت میکنند.
نصیری قیداری "دبیر کمیته ملی مسابقه" گفت: از دانشجویان علاقمند به حوزه ماشینهای الکتریکی دعوت میشود از فرصت این مسابقه، استفاده نمایند. با توجه به اینکه ساخت و تست ماشینهای الکتریکی معمولا هزینه زیادی دارد، خیلی از دانشجویان ممکن است به راحتی شانس تجربه کردن فرایند ساخت یک ماشین را نداشته باشند ولی با شرکت در این مسابقه دانشجویان خوشفکر و باهوش، میتوانند با ارائه طرحهای خلاقانه، ضمن بهرهمندی از کمک هزینه ساخت، طی بازدیدهایی که از شرکتهای موفق ترتیب خواهیم داد و استفاده از دانش و تجربه کمیته علمی که از خبرگان دانشگاهی و صنعتی در زمینه ماشینهای الکتریکی هستند؛ فرایند ساخت و تست یک ماشین را از صفر تا صد تجربه کنند و مهمتر اینکه از حمایتهای مورد نیاز برای تجاریسازی ایدههایشان استفاده کنند.
نظرات