عمر آسفالت در ایران یک سوم عمر آن در دنیا است
مدیر عامل سازمان عمران شهرداری زنجان گفت: بر اساس ارزیابی موسسه قیر و آسفالت ایران عمر آسفالت در ایران یک، سوم عمر آسفالت در دنیا است.
به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) خلیل رحیمی امروز در گفتوگو با فارس ضمن اشاره به اینکه شهر زنجان در حدود یک هزار و ۴۰۰ هکتار معبر عمومی دارد، اظهار داشت: آسفالت یک لایهای این معابر یک میلیون تن آسفالت نیاز دارد.
وی از افزایش چند برابری آسفالت طی دو سال گذشته خبر داد و افزود: کمبود منابع مالی اجازه آسفالت همه معابر شهر زنجان را به شهرداری نمیدهد.
مدیر عامل سازمان عمران شهرداری زنجان تصریح کرد: شهرداری بسته به اولویتها اقدام به آسفالت خیابانهایی در سطح شهر میکند.
وی برخی مشکلات موجود در شهرکهای اقماری را مربوط به شرکتهای تعاونی مسکن دانست و خاطرنشان کرد: زیر ساختهای لازم برای این شهرکها باید توسط این شرکتها انجام و سپس شهرکها تحویل شهرداری داده شود.
رحیمی در پاسخ به سوالی درباره تنوع آسفالتهای تولید شده در ایران تاکید کرد: تولید آسفالت در ایران به صورت انحصاری در اختیار دو شرکت قرار دارد.
وی اضافه کرد: آسفالتهای تولیدی در ایران به دو صورت تولید میشود که نوع ۸۵ تا ۱۰۰ آن برای مناطق سردسیری که زنجان نیز شامل آنها میشود، کاربرد دارد.
مدیر عامل سازمان عمران شهرداری زنجان دو فاکتور قیر و سنگ را از مصالحی عنوان کرد که در کیفیت آسفالت تولیدی نقش اساسی دارند.
وی تاکید کرد: زنجان در تهیه سنگ مورد نیاز برای تولید آسفالت مشکل دارد به نحوی که در حال حاضر با هزینه اضافی در صدد تهیه سنگ مورد نظر برای تولید آسفالت مرغوب است.
رحیمی با اشاره به اینکه آسفالتهای تولید شده از نظر کیفی کنترل میشوند، افزود: در شهر زنجان این نظارت توسط آزمایشگاه فنی مکانیک آب و خاک انجام میشود.
وی در پاسخ به سوالی درباره کیفیت آسفالتهای تولیدی در ایران تاکید کرد: بر اساس ارزیابی موسسه قیر و آسفالت ایران عمر آسفالت در ایران یک سوم عمر آسفالتها در دنیا است.
مدیر عامل سازمان عمران شهرداری زنجان بهترین زمان آسفالتریزی در شهر زنجان را با توجه به شرایط اقلیمی بین ۲۰ تا ۲۵ درجه اعلام کرد و گفت: با این شرایط تنها زمان آسفالتریزی مناسب در زنجان سه ماه تابستان است.
وی راهحل این مشکل را افزودنیهای پولیمری اعلام و تصریح کرد: هر چند این کار در برخی شهرهای بزرگ به صورت پایلوت انجام میشود، ولی این کار بسیار هزینهبر است.
رحیمی عدم مدیریت شهری را از دیگر دلایل کم بودن عمر آسفالت در شهر برشمرد و افزود: کندهکاری برای انشعاب و همچنین عدم رعایت شهروندان در سر ریز آبهای حاصل از شستشو با مواد شوینده به معابر از دیگر دلایل کم شدن عمر آسفالت در ایران و شهر زنجان است.
وی عدم امکان ورود خودروهای حامل آسفالت به کوچه به ویژه مناطق قدیمی یا همان فرسوده شهری و جابهجایی آسفالت را از دیگر دلایل کم شدن عمر آسفالت خیابانهای شهر اعلام کرد و ادامه داد: جابهجایی آسفالت موجب پایین آمدن دما و در نتیجه عدم تراکم مناسب آسفالتریزی در خیابانها میشود.
مدیر عامل سازمان عمران شهرداری زنجان اعتراضات شهروندان به هنگام کار با ماشینآلات ویبرهدار و در نتیجه جایگزینی آنها با ماشینالات کوچک را از دیگر عوامل پایین بودن کیفیت آسفالت اعلام کرد.
وی در پاسخ به سوالی درباره راهحل مشکل کندهکاری توسط ارگانها گفت: این مشکل از نظر تئوری حل شده است، ولی کاربردی شدن تئوری حفر کانال برای تاسیسات زیربنایی برای هر کیلومتر در حدود یک تا ۲ میلیون تومان است که با توجه به کمبود منابع مالی در حال حاضر غیر قابل اجرا است.
مدیر عامل سازمان عمران شهرداری زنجان با اشاره به اینکه در شهر زنجان دو کارخانه تولید آسفالت وجود دارد، فاصله کارخانههای تولید آسفالت را در شهر زنجان ۱۸ و هفت کیلومتری شهر عنوان کرد و گفت: فاصله این کارخانهها با شهر زنجان مناسب است.
وی برطرف کردن شیبهای نامناسب برخی خیابانها را منوط به اصلاح زیر ساختها دانست و تصریح کرد: بر طرف شدن کامل شیب نامناسب با آسفالت درست نمیشود، بلکه باید اصلاحاتی در زیرسازیها انجام شود.
نظرات