پیشرفت ۶۰ درصدی خطآهن قزوین رشت/ برگزاری مناقصه ریلی رشت انزلی
مدیرکل ساخت و توسعه راهآهن منطقه دو از پیشرفت ۶۰ درصدی عملیات احداث خطآهن قزوین-رشت خبر داد و گفت: پس از برکناری پیمانکار راهآهن رشت-انزلی، این مسیر ریلی برای ساخت آماده مناقصه است.
به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) محمدصادق وجدی در گفتوگو با فارس ضمن بیان اینکه راهآهن قزوین ـ رشت ـ انزلی ـ آستارا یکی از پروژههای اصلی ریلی کشور است، تصریح کرد: فاز اول این پروژه از قزوین تا رشت جزو مهمترین بخش کل این مسیر ریلی بوده که در حال انجام است و در گام بعد اتصال رشت به انزلی و آستارا انجام میشود.
وی با تأکید بر اینکه این مسیر ریلی یکی از اصلیترین حلقههای تکمیل کریدور ترانزیت شمال به جنوب کشور است، تصریح کرد: با تکمیل این خطآهن، ایران از طریق کریدور شمال - جنوب به آذربایجان روسیه و از آنجا به اروپا متصل میشود.
مدیرکل ساخت و توسعه راهآهن منطقه دو (نیمه شمالی شمال کشور) ضمن بیان اینکه خطآهن قزوین - رشت انزلی - آستارا به عنوان یکی از قطعات کریدور شمال به جنوب برای منطقه اهمیت دارد، ادامه داد: در صورت تکمیل این کریدور بسیاری از کشورها ترجیح میدهند به دلیل کوتاه بودن طول مسیر و ارزان شدن هزینههای حمل، جابهجایی کالای ترانزیتی خود را از طریق این کریدور و کشور ایران انجام دهند که این امر موجب افزایش درآمد کشور از محل ترانزیت خواهد شد.
* پیشرفت ۶۰ درصدی ساخت خطآهن قزوین-رشت
وجدی با اشاره به اینکه خطآهن قزوین تا رشت در ۹ قطعه اجرا میشود، اضافه کرد: تمامی این قطعات در حال حاضر تحت عملیات اجرایی قرار دارد.
مدیرکل ساخت و توسعه راهآهن منطقه دو ادامه داد: زیرسازی این محور ریلی حدود میانگین ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که در برخی از قطعات پیشرفت پروژه بیش از ۶۰ درصد و برخی دیگر کمتر از ۶۰ درصد است.
وجدی خاطرنشان کرد: پیشبینی شده است منابع لازم برای احداث پروژه راهآهن قزوین تا رشت از محل بودجه عمومی کشور و سایر منابعی که اختصاص داده میشود نظیر فروش اوراق مشارکت و یا فروش سهام کارخانجات دولتی تأمین شود تا این پروژه هر چه سریعتر به اتمام برسد.
* ۳۰۰ میلیارد تومان تاکنون هزینه شده است
مدیرکل ساخت و توسعه راهآهن منطقه دو با اشاره به اینکه تاکنون حدود ۳۰۰ میلیارد تومان برای احداث راهآهن از قزوین تا رشت هزینه شده است، خاطرنشان کرد: در طول این مسیر ریلی ۲۲ کیلومتر تونل وجود دارد ضمن آنکه مجموع طول پلهای این مسیر ریلی ۱۳ کیلومتر است و در واقع ۳۵ کیلومتر پل و تونل در خط آهن قزوین تا رشت وجود دارد.
* شاهکار معماری ایرانی در احداث پل شاهرود راهآهن قزوین-رشت
وجدی با بیان اینکه اجرای بزرگترین پل ریلی راهآهن قزوین ـ رشت به نام پل حاشیه سد منجیل هماکنون در حال انجام است، یادآور شد: طول این پل حدود یک هزار و ۴۰۰ متر است که نصب شمعهای پل در حال حاضر به اتمام رسیده است.
وی اضافه کرد: به غیر از این پل، پلهای بزرگ زیادی در طول مسیر وجود دارد که برخی از آنها تقاطع راهآهن با آزادراه و جاده قدیم قزوین ـ رشت است و برخی دیگر پلهای رودخانهای هستند.
مدیرکل ساخت و توسعه راهآهن منطقه دو اظهار داشت: در این مسیر ریلی پل رودخانهای شاهرود، پل قوسی بسیار بزرگی و زیبایی است که عملیات اجرایی احداث این پل نیز تا پایان تیرماه سال آینده به اتمام میرسد.
وی ادامه داد: پل شاهرود نماد کامل شاهکار مهندسی ایران در قالب معماری ایرانی است و به عنوان یکی از آثار دیدنی و جذاب برای توریستها مطرح است؛ در حال حاضر و با وجود عدم اتمام عملیات احداث این پل زیبا، بسیاری از مسافران جادهای هنگام عبور از نزدیکی این پل، توقف کرده و به تماشای آن میپردازند.
* اتمام خطآهن قزوین-رشت تا پایان دیماه سال آینده
وجدی با بیان اینکه حداکثر سرعت برای قطارهای باری ۱۲۰ کیلومتر در ساعت و برای قطارهای مسافری ۱۶۰ کیلومتر در ساعت در این مسیر ریلی طراحی شده است، یادآور شد: طبق هدفگذاری شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور تا پایان دیماه ۱۳۹۱ ریل از قزوین به رشت خواهد رسید البته لازم است ایستگاههای مسیر نیز به صورت کامل به اجرا برسد.
* برگزاری مناقصه واگذاری ساخت راهآهن رشت - انزلی
مدیرکل ساخت و توسعه راهآهن منطقه دو خاطرنشان کرد: همچنین ادامه مسیر راهآهن رشت - انزلی - آستارا، از رشت تا انزلی ۴۱ کیلومتر است که انشعاب انزلی به زودی به مناقصه میرود و به پیمانکار سپرده میشود.
وی با اشاره به اینکه مطالعات این قسمت از پروژه به اتمام رسیده است، خاطرنشان کرد: از رشت تا انزلی حدود ۸ درصد پیشرفت فیزیکی نیز دارد اما بدان دلیل که پیمانکار قبلی نتوانست فعالیت خود را در این پروژه به طور مطلوب اجرا کند، این شرکت به کار خود خاتمه داد.
وجدی خاطرنشان کرد: در آینده نزدیک اجرای خطآهن رشت تا انزلی به مناقصه میرود تا پیمانکار واجدالشرایط مشخص شود.
مدیرکل ساخت و توسعه راهآهن منطقه دو ادامه داد: البته در راستای تمرکز بر پروژه بزرگ ریلی قزوین تا رشت و اهتمام و تأکید وزارت راه و شهرسازی بر اتمام سریع این خطآهن، مقرر شده است ابتدا از قزوین تا رشت به طور کامل اجرا شود.
نظرات