اتمام کمربندی ریلی دو خطه قم تا سوم خرداد ۹۱
معاون وزیر راه از تأسیس اداره کل راهآهن قم تا دهه فجر امسال خبر داد و گفت: کمربندی ریلی دوخطه قم با احداث بزرگترین پل این مسیر تا سوم خرداد سال ۹۱ به بهرهبرداری میرسد.
به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) عبدالعلی صاحبمحمدی در گفتوگو با فارس در خصوص سفر اخیر به استان قم و بررسی پروژههای ریلی، خاطرنشان کرد: در سفر به استان قم در بخش ریلی موضوعات متفاوتی بررسی شد؛ در گام اول مقرر شد در این استان اداره کل راهآهن مستقر شود که در اینباره پیشنهادات به معاونت توسعه منابع انسانی ریاست جمهوری ارائه شد و پس از دریافت مجوز سعی میکنیم تا دهه فجر این اداره کل راهاندازی شود.
وی با اشاره به اینکه تاکنون راهآهن استان قم زیر نظر راهآهن اراک بود، اضافه کرد: تأسیس این اداره کل مورد تأکید نمایندگان استان قم و مسئولان محلی بود.
* اتمام کمربندی ریلی دو خطه قم در سوم خرداد سال آینده
صاحبمحمدی ضمن اشاره به اجرای پروژه ۵۷ کیلومتری و دو خطه کمربندی قم، تصریح کرد: این پروژه را میتوان یکی از حلقههای مفقوده کریدور شمال - جنوب عنوان کرد که در این راستا از محلی به نام "سپهرستم" که بالاتر از ایستگاه راهآهن محمدیه قم است، شبکه دو خطه ریلی ایجاد شده است که اتوبان تهران ـ قم را قطع کرده در نقطهای از قم که گارد مانوری راهآهن است عبور میکند و مسیر آن به سمت ایستگاه ساوه و اراک ادامه مییابد.
مدیرعامل راهآهن جمهوری اسلامی ایران اضافه کرد: این مسیر ۵۷ کیلومتری دوخطه، توسط شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران در حال ساخت است.
صاحبمحمدی با اشاره به اینکه پلهای بزرگ و متعددی در این مسیر تعبیه شده است، اظهار داشت: بزرگترین پل این مسیر همزمان از روی جاده قدیم و اتوبان تهران ـ قم عبور میکند.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در حال حاضر هم از مسیر خوزستان و هم از مسیر اصفهان خط آهن کاملاً دو خطه است، خاطرنشان کرد: به دلیل وجود سه راهی بین استانهای مرکزی نظیر یزد، اصفهان و خوزستان، گلوگاههای ظرفیتی در منطقه قم وجود داشت اما با تکمیل این خطآهن، قطعاً گلوگاه مذکور نیز برطرف خواهد شد.
صاحبمحمدی خاطرنشان کرد: مقرر شده است همزمان با آزادسازی خرمشهر این پروژه ریلی به بهرهبرداری برسد.
مدیرعامل راهآهن جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: با بهرهبرداری از این پروژه تمامی قطارهای باری که هم اکنون از مسیر اصفهان و مسیر جنوب، خوزستان، استان مرکزی و لرستان میآیند، همگی از کمربندی قم عبور میکنند و دیگر وارد شهر قم نمیشوند.
معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: پس از دو خطه کردن خطآهن تهران ـ قم، قطارها وارد شهر قم نمیشدند مگر قطارهایی که مبدأ و مقصد آن قم بود؛ مردم قم در ایستگاه محمدیه سوار بر قطار و یا پیاده میشدند که این ایستگاه تا شهر حدود ۲۵ کیلومتر فاصله دارد و مسافران با مشکلاتی مواجه بودند.
مدیرعامل راهآهن جمهوری اسلامی ایران یادآور شد: در این راستا پس از راهاندازی کمربندی قم و انتقال قطارهای باری از داخل شهر قم به بیرون، قطارهای مسافری مسیر جنوب (مسیر خوزستان) به سمت تهران، از داخل شهر قم تردد میکنند که این مورد تسهیلاتی برای مردم قم ایجاد میکند که نخواهند مسیر طولانی را تا ایستگاه محمدیه طی کنند.
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: البته بقیه قطارهای مسیر یزد، تهران، اصفهان، کاشان، بندرعباس، کرمان و زاهدان کماکان از ایستگاه محمدیه تردد میکنند.
مدیرعامل راهآهن جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه از خردادماه سال آینده تمامی قطارهای مسافری مسیر جنوب از داخل شهر قم عبور خواهند کرد، ادامه داد: همچنین یک دستگاه پل ریلی همسطح (پل میثم) نیز در روی شبکه ریلی قم احداث خواهد شد که عملیات احداث این پل هماکنون آغاز شده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: سعی میکنیم تجهیزات ایستگاه محمدیه و امکانات آن را توسعه دهیم.
نظرات