برقیکردن راهآهن تهران ـ مشهد طی دو سال توسط بخش خصوصی
وزیر راه و شهرسازی از انجام تفاهم با بخش خصوصی برای برقی کردن راهآهن تهران ـ مشهد طی دو سال خبر داد.
به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) مهندس علی نیکزاد با اشاره به حضور بخش خصوصی در نمایشگاه بزرگ وزارت راه و شهرسازی تصریح کرد: به صورت ویژه از بخش خصوصی برای توسعه کشور به صورت آزادراه، بزرگراهی، ریلی و بندری دعوت کردهایم.
وی در ادامه درباره مشوقهای در نظر گرفته شده برای بخش خصوصی گفت: با بخش خصوصی مشارکت میکنیم و سود آنها را سه الی چهار درصد بالاتر از سود اعلام شده توسط شورای پول و اعتبار برای بانکهای دولتی در نظر میگیریم و آنها منابع را در ساخت کشور صرف کرده و میتوانند سالهای متوالی از این سرمایهگذاری نفع ببرند.
نیکزاد با بیان اینکه با یکی از فعالان بخش خصوصی برای برقی کردن راهآهن تهران ـ مشهد تفاهم کردهایم، تصریح کرد: این پروژه با سرمایه بالغ بر چهار هزار و صد میلیارد تومان اجرا میشود.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه مجوز را از هیات دولت گرفتهایم، خاطرنشان کرد: بنا شده این پروژه طی دو سال انجام شود.
وی با اشاره به اینکه برای بخش خصوصی سود ۲۰ درصد در نظر گرفتهایم، اضافه کرد: با این اقدام سرعت سیر از ۱۶۰ کیلومتر در ساعت به حداقل ۲۰۰ کیلومتر در ساعت برسانیم. در مقابل طی ۳۹ سال ۹۰ درصد ارزش درآمد این خط در اختیار بخش خصوصی قرار میگیرد.
نیکزاد ادامه داد: همچنین اگر بخش خصوصی اقدام به احداث آزادراه کند در کاهش مصرف بنزین و ایجاد سفری ایمن و سالم کمک کرده و میتواند از محل دریافت عوارض سود و سرمایه خود را تامین کند.
وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه تنها راه آبادانی کشور استفاده از بخش خصوصی است، گفت: باید حلقههای مفقوده موجود را از بین ببریم.
وی به اتصال ری تا شلمچه اشاره و خاطرنشان کرد: در صورتی که ۳۲ کیلومتر باقی مانده تکمیل شود به بندر بصره در عراق و سوریه متصل میشویم.
نیکزاد گفت: اگر بخش خصوصی ۸۰ کیلومتر باقیمانده گرگان تا اینچه برون احداث کند آن را به ازبکستان، ترکمنستان، قزاقستان و کشورهای بالای منطقه متصل میشویم.
وزیر راه و شهرسازی همچنین در ادامه با تاکید بر اینکه در صورت اتصال رشت به آستارا به آذربایجان و مسکو وصل میشویم، خاطرنشان کرد: همچنین احداث ایرلاین جدید میتواند در افزایش جابهجایی مسافران موثر باشد.
وی با بیان اینکه با رعایت منافع ملی در بخش خصوصی و سود معقول باید اقدام به آبادانی کنیم، گفت: موثرترین روش برای حضور بخش خصوصی BOT است چرا که طراحی، ساخت و بهرهبرداری برعهده بخش خصوصی است و ما فقط بر اعداد و ارقام نظارت و کیفیت را کنترل میکنیم.
نظرات