جلسه مدیرعامل شرکت آب منطقه ای و ریاست جهادکشاورزی این استان با...

در راستای اجرای طرح تعادل بخشی و طرح ملی سازگاری با کم آبی جلسه سه جانبه مهندس اسماعیل افشاری مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان و مهندس جواد تاراسی رئیس جهادکشاورزی این استان با دکتر فتح اله حقیقی استاندار زنجان در محل استانداری برگزارشد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای زنجان، در این جلسه که دکتر سلطانی معاون امورهماهنگی و عمرانی استانداری نیز حضور داشت، اسماعیل افشاری وضعیت منابع آب زیرزمینی استان را تشریح کرد و گفت : صرفه جویی سالیانه به میزان 125 میلیون متر مکعب لازم است تا کسری مخازن آب زیرزمینی استان را جبران نماید.

وی تصریح کرد: ارائه تسهیلات بانکی برای خرید و نصب کنتور هوشمند با همکاری وزارت نیرو، بانک‌ها و جهاد کشاورزی،  استفاده از ظرفیت یگان حفاظت منابع طبیعی و امور اراضی برای کمک به یگان حفاظت از منابع آب با انعقاد تفاهم‌نامه فی‌مابین در سطح ملی و در نهایت  ارائه کمک بلاعوض جهت احداث واحدهای گلخانه‌ای همانند طرح کمک‌های بلاعوض توسعه سیستم‌های نوین آبیاری، اصلاح پروانه‌های بهره‌برداری از ساعتی به حجمی از پیشنهادات این کارگروه در سطح استان برای تصویب در کارگروه ملی سازگاری با کم آبی است که امیدورایم با تصویب آن قدمهای مهمی را در جهت حفظ و صیانت از منابع آبی استان برداشته باشیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان زنجان با اشاره به اینکه برنامه سازگاری با کم‌آبی در بخش‌های کشاورزی، صنعت و خدمات، شرب و بهداشت برای کاهش برداشت از منابع آب زیرزمینی است، افزود: این اهداف از طریق مسدود یا پر و مسلوب‌المنفعه کردن چاه‌های غیرمجاز کشاورزی، اصلاح و تعدیل پروانه‌های بهره‌برداری و نصب کنتور حجمی و هوشمند بر روی چاه‌های کشاورزی و دامداری‌های صنعتی و جلوگیری از اضافه‌برداشت چاه‌های مجاز دست یافتنی است .

رئیس سازمان جهاد کشاورزی زنجان در این جلسه با اشاره به اینکه این استان حدود یک و نیم درصد مساحت کشور را دارد، اظهار کرد: مساحت اراضی کشاورزی در استان ۸۸۳ هزار هکتار معادل حدود 5 درصد از اراضی کشور و حدود 2 درصد از اراضی آبی کشور است و این در حالی است که ۵۰ درصد کل اراضی ،مستعد مورد استفاده از سامانه‌های نوین آبیاری هستند.

وی با اشاره به اینکه انتقال آب از مناطق خشک و نیمه خشک به یک منطقه پرباران و دارای منابع عظیم مهارنشده فاقد توجیه کارشناسی است، گفت: برخی استانهای همجوار با وجود برخورداری از بارش سالانه یک هزار میلیمتری، برای تامین منابع آبی ، چشم به تخصیص منابع آب سطحی دیگر استانها دوخته اند.

رئیس جهاد کشاورزی استان زنجان مساحت اراضی زیتون‌کاری استان زنجان را ۲۱ هزار هکتار اعلام و خاطر نشان کرد: سالانه ۴۵ هزار تن زیتون از این اراضی برداشت می‌شود و زنجان ۵۹ درصد تولید زیتون کشور را به خود اختصاص داده است .

استاندار زنجان نیز در این جلسه با تاکید بر لزوم هدفگذاری صحیح حوزه منابع آبی استان اظهار کرد: تعیین میزان ۱۳۲ میلیون مترمکعب صرفه جویی بخش کشاورزی در آبهای سطحی برای استان منطقی نیست و باید در این خصوص بسته‌های دفاعی محکمی تهیه و از حق طبیعی زنجان با ادله دفاع کرد .

فتح الله حقیقی، اظهار داشت: با وجود پیش بینی زمستان پُرآب، کم آبی‌های گذشته مشکلاتی را برای کشاورزی استان به وجود آورده است که باید با شاخص و اعداد و ارقام آن را بیان و برای رفع مسائل موجود راهکارهای منطقی اتخاذ کرد .

وی  بر لزوم مسدود کردن چاه های غیر مجاز دراستان تاکید کرد و افزود: وجود چاه‌های غیر مجاز و اضافه برداشت از چاه‌های مجاز باعث کم شدن سطح سفره های آب زیرزمینی می شود .

استاندارزنجان، بر لزوم کشت محصولات کشاورزی کم آبر در استان تاکید کرد و افزود: کشت محصولات پر آب طلب ، تهدیدی برای منابع آب زیرزمینی است .

این مقام مسئول ابراز داشت: چالش عمده ما در استان زنجان در خصوص آب های سطحی است و باید برای بهره گیری مناسب از آب های سطحی استان فکر اساسی شود .

وی بر لزوم ضرورت حرکت به سمت هوشمندسازی و افزایش بهره وری در استفاد از منابع آب در استان تاکید کرد و گفت: باید جلوی فعالیت چاههای غیرمجاز دراستان گرفته شود و جهاد کشاورزی نسبت به اجرای برنامه های کشاورزی کم آب بر برنامه ریزی لازم را انجام دهد .

لینک اصل خبر در سایت شركت آب منطقه‌ای زنجان

    منبع خبر

    شركت آب منطقه‌ای زنجان

    شركت آب منطقه‌ای زنجان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات