اطلاعیه مهم سازمان پیرامون برخی از موضوعات


اطلاعیه مهم سازمان پیرامون اصلاحات نمایش کارکرد سال 99 به دلیل اعمال تدریجی ضریب دفاتر مهندسی، همکاران دفاتر، ظرفیت غیرشاغلان؛ قراردادها و نحوه پرداخت حق الزحمه نظارت و زمان اجرای نسخه جدید نرم افزار ارجاع نظارت

از آنجا که به دلیل طرح برخی مسائل ناصحیح و خلاف ضوابط در فضای مجازی، سوالات و ابهاماتی برای برخی اعضای محترم سازمان ایجاد گردیده است، نکات زیر را پیرامون نمایش کارکرد خدمات مهندسی، قرارداد نظارت، نحوه پرداخت حق الزحمه نظارت، ظرفیت غیرشاغلان، همکاران ناظر دفاتر مهندسی و ضریب دفاتر مهندسی به شرح زیر به اطلاع می رساند:

۱. در خصوص گزارش کارکرد اعضا که در سال جاری به صورت روزانه در سامانه نماسان قابل مشاهده است؛ با توجه به اینکه کارکرد بیش از ظرفیت باز شده در برخی موارد ابهاماتی ایجاد کرده است، لازم به توضیح است که مقدار ظرفیت مصرف شده برخی اعضا از ظرفیت باز شده بر اساس روال سنوات گذشته بیشتر نمایش داده می شود که این موضوع به چند دلیل رخ داده است: ثبت اضافه بناها، ثبت نقشه های چون ساخت طراح و ناظر در هر پروژه و در مورد طراحی برخی پروژه ها با توجه به انتخاب طراحان توسط مالک یا کارفرما و تاخیر در اعمال ضرایب دفاتر مهندسی به دلیل شرایط ناشی از شیوع بیماری کرونا و البته عدم همکاری برخی دفاتر، با کنترل ظرفیت با فرض اعمال ضریب دفتر معرفی طراح صورت گرفته که با اعمال کامل ضریب دفاتر این اشکال مرتفع خواهد شد و تاکنون نیز ضریب بیش از نیمی از دفاتر اعمال گردیده است.

۲. در خصوص اعمال ضریب دفاتر مهندسی نیز با توجه به حجم مراجعات در روزهای پایان خرداد و ارسال مدارک اکثر دفاتر مهندسی به اداره کل راه و شهرسازی استان و صدور تدریجی پروانه دفاتر تا پایان تیرماه، ضریب دفاتر وفق مبحث دوم برای دفاتری که تا تاریخ معین شده نسبت به تکمیل مدارک اقدام نموده اند، از ابتدای سال و حداکثر تا نیمه مردادماه اعمال خواهد شد که این موضوع موجب اصلاح ظرفیت کارهای ثبت شده در سال جاری خواهد شد و قاعدتاً در این مدت به دلیل اعمال تدریجی اصلاحات، با تغییراتی در نمایش کارکرد یا صف ارجاع نظارت مواجه خواهیم بود. لازم به ذکر است تعداد اندکی از دفاتر در مهلت مقرر نسبت به طی مراحل اداری اقدام ننموده اند که ضمن غیرفعال شدن اعضای این دفاتر از ابتدای تیرماه، بر اساس هماهنگی به عمل آمده با اداره کل راه و شهرسازی استان، ضریب این دفاتر صرفاً پس از تاریخ صدور پروانه اعمال خواهد شد.

۳. پیرامون قراردادهای نظارت ذکر این نکته ضروری است که مدت قراردادهای نظارت بر اساس مبحث دوم مقررات ملی ساختمان و سایر ضوابط مرتبط تعیین گردیده و در اکثر استان های کشور نیز همین چارچوب مبنی بر تفاوت مدت قرارداد در گروه های مختلف ساختمانی مدنظر بوده است، همچنین با توجه به طرح برخی دغدغه ها، موضوع بازنگری در مفاد قرارداد نظارت در دستور کار قرار گرفته و پیگیری از شورای مرکزی و وزارت راه و شهرسازی در حال انجام است، لکن تا ابلاغ هرگونه تغییر، ملاک عمل مصوبات و ابلاغیه های سازمان بوده و انعقاد قرارداد خارج از چارچوب ابلاغی و دریافت هرگونه وجه اضافه بر ضوابط ابلاغی با توجیه و استناد به نامه های منتشر شده در فضای مجازی تخلف محسوب گردیده و قابل طرح در شورای انتظامی خواهد بود.

ضمناً وفق اطلاع رسانی های قبلی، همچنان به عدم استناد به مطالب مندرج در فضای مجازی و توجه به مطالب و ابلاغیه های منتشر شده که توسط سازمان از مبادی مختلف رسمی اطلاع رسانی شده، تاکید می گردد. راه های ارتباطی و اطلاع رسانی سازمان مجدد به شرح زیر اعلام می شود:

سایت: nezamqom.ir

سامانه پیامکی: 3000722711

سامانه پیامکی نظارت: 300072271122

آدرس کانال سازمان در تلگرام، ایتا و سروش: @nezamqom

۴. با توجه به تغییر در شیوه پرداخت حق الزحمه نظارت از ابتدای سال جاری وفق بند 16-3-1 مبحث دوم مقررات ملی ساختمان، به رغم تصریح در متن مبحث دوم مبنی بر پرداخت حق الزحمه با توجه به مراحل اجرای پروژه و در ازای ارائه خدمات نظارت، با تصمیم هییت مدیره و با توجه به شرایط اقتصادی و البته روال گذشته پرداخت حق الزحمه و ضرورت اصلاحات تدریجی، همچنان میزان پرداخت به مهندسان ناظر مشابه قبل بوده و هیچ سودی بابت حق الزحمه نظارت توسط سازمان دریافت نمی گردد، ضمن اینکه یکی از مزایای این روش علاوه بر سایر مزایا از جمله انعقاد قرارداد نظارت و آگاهی رسانی به مالک در خصوص شرح وظایف نظارت و جلوگیری از تضییع حقوق مهندسان ناظر یا طرح شکایت در شورای انتظامی، افزایش دامنه شمول تسهیلات پرداختی به اعضا و سقف تسهیلات قرض الحسنه می باشد.

۵. از آنجا که مهلت درخواست اعمال ظرفیت غیرشاغلان وفق تعریف مبحث دوم مقررات ملی ساختمان پایان یافته، گزارش گیری و بررسی نحوه اعمال این ظرفیت در حال انجام بوده و‌ تلاش می گردد تا نیمه مرداد برای اعضای مشمول تا سقف ۲۵ درصد اجرایی گردد، ضمن اینکه این ظرفیت از ابتدای سال محاسبه شده و البته در صورت اثبات گزارش خلاف واقع در هر زمان، از زمان محاسبه حذف خواهد شد. همچنین با توجه به احیای دفاتر مهندسی و ضرورت رعایت شئون حرفه مهندسی پیشنهاد افزایش ظرفیت ناظران همکار دفاتر مهندسی به میزان ۱۰ درصد نیز به هییت چهارنفره استان ارسال گردیده که این ضریب نیز پس از تصویب برای ناظران همکار دفتر اعمال خواهد شد. از این رو، طی هفته های آتی، علاوه بر اعمال ضریب دفاتر مهندسی، با اعمال ضریب غیرشاغلان و ضریب ناظران همکار دفتر، تغییراتی در نمایش کارکرد اعضا و صف ارجاع نظارت در نماسان صورت خواهد پذیرفت.

۶. پیرامون تغییر سیستم ارجاع نظارت در استان به صورت کاندیداتوری هم به اطلاع می رساند به دلیل عدم ابلاغ رسمی شیوه نامه جدید ارجاع نظارت توسط شورای مرکزی یا وزارت راه ‌و شهرسازی و برخی ابهامات در اجرای این شیوه نامه، اجرای این شیوه نامه با تعویق مواجه گردیده است، لکن تدوین دستورالعمل های اجرایی مربوط در هییت مدیره در دستور کار قرار داشته و با ابلاغ رسمی مراجع قانونی، در شش ماهه دوم سال جاری این موضوع نیز عملیاتی  می گردد. علاوه بر این، ساماندهی تمدید قراردادهای نظارت در شش ماهه دوم نیز در اولویت برنامه ریزی و اجرا قرار دارد.

در پایان ضمن استقبال از طرح پیشنهادها و نظرات سازنده اعضای محترم سازمان، همچنان بر پیگیری اخبار سازمان و ابلاغیه های قانونی از مبادی مختلف اطلاع رسانی سازمان تاکید می گردد.

لینک اصل خبر در سایت سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم

    منبع خبر

    سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم

    سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم

    سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم یک انجمن در شهر قم می باشد

      نظرات