با حضور دکتر اردکانیان وزیر نیرو عملیات اجرایی نیروگاه بادی 50 مگاواتی درح سربیشه  در خراسان جنوبی آغاز شد

با حضور دکتر اردکانیان وزیر نیرو عملیات اجرایی نیروگاه بادی 50 مگاواتی درح سربیشه در خراسان جنوبی آغاز شد

احداث ۱۰ هزار واحد نیروگاه خورشیدی برای کمک به معیشت روستائیان خراسان جنوبی

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی در این مراسم ضمن خیرمقدم به وزیر نیرو در گزارشی اظهار داشت: طرحی برای احداث ۱۰ هزار واحد نیروگاه خورشیدی برای مشترکین روستایی که عمدتا از قشر محروم و بی بضاعت هستند و در وضعیت اقتصاد و معیشت آنان کمک قابل توجهی ایجاد خواهد کرد در دستور کار است .

مهندس مهدی دادگر با اشاره به اینکه در خراسان جنوبی شرایط استثنایی به لحاظ انرژی‌های تجدید پذیر وجود دارد افزود: از ابتدای اجرای این طرح تاکنون 292 مشترک با ظرفیت 3 هزار کیلووات به شبکه متصل شده اند و 7 میلیارد تومان بهای خرید تضمینی در وجه مشترکین پرداخت شده است .

این ظرفیت ایجاد شده کمک خوبی به سبد تولید استان داشته و سبب شده در  تلفات شبکه‌های برق به میزان 6 دهم میلیون کیلو وات، در مصرف سوخت‌های فسیلی معادل میلیون متر مکعب،در گاز حدود 2 میلیون متر مکعب و  در مصرف آب 1.5 میلیون متر مکعب صرفه جویی شود.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی گفت: در بحث نیروگاه‌های بزرگ مقیاس یا مزارع خورشیدی و بادی نیز ظرفیت پذیرش شده در سطح استان تاکنون 36 پروانه به ظرفیت 260 مگاوات صادر شده که 4 پروانه به ظرفیت 200 مگاوات بادی و 32 مورد خورشیدی هستند که 15 مورد از این سرمایه گذاران موفق به انعقاد قرارداد خرید تضمینی شدند از این تعداد 2 مورد با ظرفیت 100 مگاوات بادی و 13 مورد با ظرفیت 37.5 مگاوات خورشیدی است.

وی نزدیکی و مجاورت با مرز افغانستان را از ظرفیت‌های بی‌بدیل خراسان جنوبی دانست و تصریح کرد: اگر از این ظرفیت استفاده شود در توسعه خراسان جنوبی بسیار تأثیرگذار است .

مهندس دادگر تاکید بر اینکه  نیروگاه بادی درح بسیار مهم و تأثیرگذار است تصریح کرد: ظرفیت 50 مگاوات ظرفیت قابل توجهی است که امید است با بهره‌برداری ، این نیروگاه به شبکه برق خراسان جنوبی متصل شود .

وی تعداد نیروگاهای بزرگ خورشیدی  در سطح استان را 3نیروگاه  با ظرفیت حدود 18 مگاوات اعلام کرد وگفت: از نیروگاه خورشیدی 10 مگاواتی در خوسف، 7 مگاواتی در سربیشه و یک مگاواتی در بشرویه به شبکه  متصل و و بهره‌برداری از آن انجام می‌شود .

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی یادآور شد: مجوزهای خوبی برای نیروگاه‌های بزرگ مقیاس صادر شده که به زودی وارد عملیات اجرایی خواهند شد .

قول وزیر نیروبرای ‌صادرات برق ‌‌نیروگاه درح

وزیر نیرو در مراسم آغاز عملیات اجرایی نیروگاه بادی درح با درخواست مدیرعامل شرکت تامین آتیه کارکنان صنعت برق کشور مبنی بر صادرات برق از طریق این نیروگاه موافقت کرد. این نیروگاه با سرمایه گذاری 70 میلیون یورو با ظرفیت50 مگاوات توسط شرکت انرژی‌های یکی از شرکت‌های زیرمجموعه تامین آتیه است اجرا می شود

دکترمحسن حکاک درحاشیه افتتاح این نیروگاه با بیان اینکه درح سربیشه یکی از کانون‌های بزرگ بادخیز ایران است که درتمام فصول سال در این منطقه باد وجود دارد اظهارداشت:این منطقه هزاران مگاوات ظرفیت دارد

وی با بیان اینکه در حال حاضر این پروژه 10 درصد پیشرفت فیزیکی دارد بیان کرد: در این پروژه 20 دکل 2.5 مگاواتی با ارتفاع 80 متر نصب می‌‌شود وتوربین بادی این مجموعه  کاملا داخلی واز طریق شرکت مپنا ساخته  ونصب می شود.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی با اشاره به اینکه یکی از بزرگترین مزیت‌های این پروژه سوخت بادی آن است که قابل توسعه است تصریح کرد: در صورتی که نرخ انرژی که وزارت نیرو قرار است ازاین نیروگاه خریداری کند اصلاح شود می‌توانیم بیش از 50 مگاوات افزایش تولید انرژی بادی در این منطقه داشته باشیم .

حکاک خاطرنشان کرد:این نیروگاه علاوه بر اینکه دربحث سوخت‌های فسیلی مصرف را کاهش می‌دهد دربحث آب نیز با توجه به اینکه در نیروگاه‌های حرارتی حجم آب زیادی برای تولید برق مصرف می‌شود با احداث این نیروگاه حجم مصرف آب به صفرمی‌رسد .

مدیرعامل شرکت تامین آتیه کارکنان صنعت برق کشور به میزان اشتغالزایی این پروژه اشاره کرد واظهار داشت: حدود 6هزار و650 نفر روز میزان اشتغال زایی برای احداث این نیروگاه در این منطقه است و در بحث بهره‌برداری نیز 25 نفر در هر 50 مگاوات اشتغال مستقیم ایجاد می‌شود

وی گفت: شرکت تامین آتیه کارکنان صنعت برق کشور در مجموع در سطح کشور 6 هزار و 300 سهامدار و 43 میلیارد تومان سرمایه دارد که تماما توسط کارکنان شرکت برق تأمین شده است

وی اظهار داشت: درخواست ما این است که بحث نرخ خرید انرژی در بخش انرژیهای تجدید پذیر با توجه به نرخ ارز اصلاح شود تا بتوانیم نسبت به افزایش واحدهای بیشتری از نیروگاه‌های  بادی، مرحله دوم را نیز در منطقه درح ایجاد کنیم .

لینک اصل خبر در سایت شرکت توزیع نیروی برق استان خراسان جنوبی

    منبع خبر

    شرکت توزیع نیروی برق استان خراسان جنوبی

    شرکت توزیع نیروی برق استان خراسان جنوبی

    شرکت توزیع نیروی برق استان خراسان جنوبی یک شرکت در شهر بیرجند می باشد

      نظرات